Mnohakorunová propast mezi naftou a benzinem. Vláda se chystá „nefér“ daň vrátit

POHONNÉ HMOTY

Mnohakorunová propast mezi naftou a benzinem. Vláda se chystá „nefér“ daň vrátit
Motorová nafta je nejlevnější od konce září roku 2021. Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Sdílet:

V České republice propastně narostl rozdíl v cenách pohonných hmot. Zákazníci teď benzin natankují běžně o 5 až 6 korun na litr dráž, než je tomu u motorové nafty. Principiálně se tak vrátila situace před válkou na Ukrajině, kdy bylo alespoň v tuzemsku zvykem naftu pořídit o několik korun levněji, rekordně se ale rozevřely nůžky. Podle odborníků je to dáno především stále trvajícím snížením spotřební daně na naftu, které u benzinu už neplatí.

Mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula vysvětluje, že trh si pak takový rozdíl vezme po svém. „Všude je to různé. Daň na motorovou naftu je teď 8,45 koruny na litr a u benzínu je 12,84 koruny. Ten rozdíl je tak způsoben především rozdílem ve spotřební dani,“ uvedl.

Druhým faktorem, který do celkové ceny promlouvá, je ještě 21procentní daň z přidané hodnoty. Pokud jsou benzin a nafta zásluhou snížené spotřební daně už tak natolik od sebe, DPH rozdíl ještě prohloubí. „Čím máte vyšší daňový základ, tím je pak vyšší rozdíl v celkové ceně. To jsou důvody, které způsobují, že rozdíl může přesahovat i 5 korun,“ dodává Loula.

Vyplatí se přejít na diesel?

Pohonné hmoty v České republice zlevňují už několik týdnů, především díky poklesu cen ropy Brent a velkoobchodně prodávaných paliv na komoditní burze v Rotterdamu. Ke zlevnění přispívá i silná koruna. Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 klesla od středy minulého týdne o 46 haléřů na 36,83 koruny za litr a cena nafty o 85 haléřů na 31,74 koruny. Nafta je tak nejlevnější od konce září roku 2021.

„Čeští majitelé dieselů tankují momentálně za jedny z nejnižších cen v rámci EU. Naftu tankují levněji jen řidiči v Bulharsku, Rumunsku, Litvě a pak v Lucembursku a na Maltě,“ upozorňuje ekonom Lukáš Kovanda. Absolutně nejlevnější je česká nafta ve středoevropském prostoru. „Přitom třeba Poláci mají tradičně pohonné hmoty vesměs citelně levnější než Češi. Češi naftu tankují znatelně levněji než Slováci nebo Maďaři, o Němcích či Rakušanech ani nemluvě,“ dodává Kovanda.

Takto levná nafta ale nezůstane. Vláda Petra Fialy chce totiž během několika měsíců výhodnější zdanění nafty zrušit stejně jako u benzinu, mimo jiné i proto, aby jí plynulo více příjmů. Opatření totiž byla myšlena jako úleva motoristům, jimž po začátku války vystřelily ceny pohonných hmot. Teď ale zlevňuje sám trh a kabinet shání finance do státního rozpočtu.

Nedávno tak rozhodl o návratu spotřební daně z nafty na původní hodnotu 9,95 koruny za litr. Opatření přinese státu podle ministerstva dopravy přes 720 milionů měsíčně. Platit by mělo zřejmě od srpna.

Ceny jako před 10 lety

Poté se tak rozdíl mezi naftou a benzinem vrátí na víceméně předválečné hodnoty. Zvýšení sazby spotřební daně může zdražit litr nafty až o 1,80 koruny. Záležet ovšem bude na konkurenčním chování čerpacích stanic.

Návrat sazby na původní úroveň bude po započtení DPH v konečném součtu znamenat zdražení o 1,815 koruny na litr, myslí si analytik Capitalinked.com Radim Dohnal. Připustil, že do cen se ale projeví ještě další vlivy, které by mohly cenový vývoj rozostřit.

Vládu za rozhodnutí chválí, asi deset miliard korun ročně, které ze zvýšení sazby utrží, si podle něj nesmí stát ujít. „Inflace je nyní zejména poptávková, tedy propsaní do cen zboží a služeb čekám velmi malé,“ dodal.

Jako logický krok, který mohl přijít už dříve, hodnotí rozhodnutí hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil. Podle něj byla snížená sazba skrytou dotací autodopravcům, která je v současné rozpočtové situaci nevhodná. Pro běžné motoristy byla podle něj úspora minimální. „Vzhledem k tomu, jak ochotně dosud vláda při snahách o úspory couvala pod nátlakem lobbistických skupin jsem ovšem mile překvapen, že se k tomuto kroku vůbec odhodlala,“ dodal Hradil.

Podle ředitele společnosti 4Trans Jaroslava Tona se tak cena nafty vrátí na hodnotu mezi rokem 2011 a 2014, tj. na rozmezí od 34 Kč do 37 Kč za litr. „V dlouhodobém horizontu není pravděpodobné, že by její cena opět překročila hranici 40 Kč za litr,“ podotkl. Připomněl, že zvýšení cen pocítí zejména dopravci. Ti rozhodnutí vlády už kritizovali s tím, že je poškodí vůči konkurenci ze zahraničí.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články