Ve 100 letech zemřela Maria Riva, herečka a dcera Marlene Dietrichové. „Nikdy jsem nechtěla být hvězdou“
ÚMRTÍ SLAVNÉ HEREČKY
Ve věku 100 let zemřela ve středu Maria Riva, herečka a jediná dcera hollywoodské legendy Marlene Dietrichové. Svoji matku přežila o deset let a celý život s ní měla kříž. V dětství ji znásilnila lesbická chůva, měla problémy s alkoholem a její matka o ní mluvila jako o „tom dítěti“, nutila ji nosit ortopedické protézy a udělala si z ní vlastní asistentku na natáčení. Jak uvedl její syn Peter Riva pro magazín The Hollywood Reporter, herečka zemřela ve spánku ve svém domově v americkém státě Nové Mexiko.
Maria Riva, rozená Maria Elisabeth Sieber, se narodila 13. prosince 1924 v Berlíně. Byla dcerou Marlene Dietrichové a filmového asistenta režie Rudolfa Siebera. Už od dětství vyrůstala ve stínu matčiny slávy. Sama později s nadhledem říkala, že „nikdy nebyla Maria Sieber, ale vždycky Maria, dcera Marlene Dietrichové“.
Do filmového světa vstoupila už jako dítě: v devíti letech si zahrála dětskou verzi Kateřiny Veliké ve filmu Šarlatová císařovna (1934), který režíroval Josef von Sternberg – ve stejné roli se jako dospělá objevila její matka. O dva roky později se obě znovu setkaly před kamerou ve snímku The Garden of Allah (1936).
Po studiích ve Švýcarsku a v Los Angeles se Riva začala věnovat herectví naplno. Vystupovala v divadle i rozhlase, mimo jiné s Orsonem Wellsem, a v roce 1945 debutovala na Broadwayi po boku Tallulah Bankhead ve hře Foolish Notion. Skutečný průlom však přišel až s nástupem televize. Maria Riva byla „jednou z prvních televizních hvězd, která pomohla definovat novou éru zábavy“.
Maria Riva
— Proust in the Cinema 🇺🇦 (@ProustCinema) October 30, 2025
(Dec 13, 1924 – Oct 29, 2025) has died at 100.
American actress and memoirist, she was the daughter of actress Marlene Dietrich. She worked on television at CBS in the 1950s and published a memoir on her mother in 1992. pic.twitter.com/6NVm0lvU01
Na počátku 50. let se Maria Riva stala jednou z největších hvězd tehdy nového média. Jako herečka stanice CBS hrála v desítkách živě vysílaných antologických pořadů, například Studio One, Lux Video Theatre, Suspense nebo The Philco Television Playhouse. Často ztvárňovala ženy v nebezpečí a patřila k nejpopulárnějším televizním tvářím té doby. Televizní magnát William S. Paley ji dokonce označoval za svou nejoblíbenější herečku, napsal magazín People.
ECHOPORADA: Máme na vás složku. Existuje právo na zapomnění?
Riva si dvakrát vysloužila nominaci na cenu Emmy a v roce 1952 se objevila s matkou na obálce časopisu Life – na ikonické fotografii byly obě zachyceny jako zrcadlové obrazy. Přesto svou hereckou kariéru na konci padesátých let ukončila. Sama se označovala za „chudší verzi Dietrichové“ a přiznávala, že neměla skutečnou ambici být hvězdou.
Svou kariéru ve čtyřiceti letech přerušila, aby se více věnovala rodině a péči o svou matku. Organizovala její slavné sólové koncerty v Las Vegas i po světě a po smrti Marlene Dietrichové v roce 1992 vydala úspěšnou biografii Moje matka Marlene Dietrichová, kterou považovala spíše za věcnou než sentimentální. „Při psaní jsem byla biografka, ne dcera… To, co bylo skvělé, jsem popsala jako skvělé, a to, co bylo špatné, jako špatné,“ uvedla o knize.
Znásilnila mě chůva. „Nejsi mrtvá. Tak se s tím smiř,“ řekla Marlene
Její vztah k matce však byl od počátku komplikovaný. V knize otevřeně rozebírala jak veřejný obraz ikony, tak její soukromí – včetně svého úzkého postavení v roli dcery-spolupracovnice, která často převzala úlohu asistenta či ochránce image matky. Slavná herečka byla posedlá fyzickou dokonalostí, čímž trápila i svoji dceru. Maria Riva údajně musela nosit ortopedické ortézy a kvůli křivým nohám si nemohla povolovat šrouby.
V biografii své matky píše i o tom, jak ji ve věku třinácti let znásilnila lesbická chůva. „V jistém smyslu jsem byla ke znásilnění vycvičena. Vždy poslušná, vždy jsem se snažila zavděčit těm, kteří mě měli na starosti,“ napsala. Když se dcera matce svěřila se znásilněním, tak ta řekla: „No, tak jsi to přežila, ne? Nejsi mrtvá. Tak se s tím smiř.“
KOMENTÁŘ: Jak kancléř narazil do obrazu
Dietrichová o Marii mluvila jako o tom dítěti a jménem jí oslovovala málokdy. Ze své dcery si herečka udělala osobního asistenta na natáčení a Maria musela nosit speciálně ušitou uniformu se jmenovkou Osobní asistentka Marlene Dietrichové. To nejspíš vedlo i k tomu, že Maria Riva měla už v mladém věku problémy s alkoholem.
Dcera se v pamětní knize vypořádala se svou matkou jako s bezohlednou a panovačnou ženou, královnou, která musela mít kolem sebe neustále družinu služebníků – včetně manžela Rudolfa Siebera, dcery a mnoha milenců i milenek. Ti všichni museli žít jen pro její rozmary a za tuto oddanost je Dietrichová soustavně ničila a doháněla k šílenství.
Poslední měsíce Dietrichové popsala jako trudný život. Herečka již nevycházela z pařížského bytu a oddávala se alkoholu v kombinaci se sedativy a analgetiky. Po sobě zanechala i velké dluhy, jelikož byla zvyklá na nákladný a honosný život. Dokonce střílela po paparazzi.
Po letech aktivní činnosti ve filmu a televizi se Maria Riva stala správcem odkazu své matky: pomohla shromáždit a v roce 1993 prodat sbírku osobních předmětů Marlene Dietrich Berlínu, kde jsou nyní součástí sbírek filmového muzea. Riva se později ještě krátce vrátila k filmu – například v komedii Scrooged (1988) s Billem Murrayem, kterou výtvarně navrhl její syn J. Michael Riva. V roce 2018 se objevila i v krátkém snímku svého vnuka J. Michaela Rivy Jr. All aboard.
Kromě herectví se věnovala také psaní. Spolupracovala na knize fotografií své matky, editovala její poezii a v roce 2017 vydala historický román You Were There Before My Eyes. Maria Riva byla provdaná za scénografa Williama Rivu, s nímž zůstala až do jeho smrti v roce 1999. Zanechala po sobě tři syny, Petra, Johna-Paula a Davida, několik vnoučat a pravnoučat.