Bulharsko koriguje „ruský GPS útok“ na letadlo von der Leyenové. Nebude ho vyšetřovat, je to běžné
GPS SIGNÁL
Incident týkající se údajného rušení signálů GPS letadla Ursuly von der Leyenové není vyšetřován. Tato rušení nejsou považována za hybridní ani kybernetické hrozby. Oznámil to v Burgasu bulharský premiér Rosen Željazkov. Švédský web Flightradar24, který sleduje letouny on-line už před tím zpochybnil, že by neměl letoun šéfky komise dostatečný signál GPS.
„Součástí metod vedení moderních válek je tzv. radioelektronický boj, což je rušení rádiového frekvenčního spektra, a to bylo v posledních letech pozorováno ve válečných zónách. Zásahy probíhají od Helsinek, přes Černé moře, Jerevan, Tbilisi, Kypr, Sýrii a až do Tripolisu. To vše je rušení, protože ovlivňuje rádiové frekvenční spektrum signálu GPS ze satelitů téměř 20 km nad zemí. Toto rušení není zaměřeno na ten či onen letecký objekt. Takové věci se dějí denně,“ konstatoval Željazkov.
Deník Financial Times přišel v pondělí s tvrzením, že pravděpodobný ruský útok narušil v neděli signál GPS na bulharském letišti a donutil letadlo s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou přistát v Plovdivu s pomocí papírových map. Mluvčí EK Arianna Podestaová následně incident potvrdila s tím, že letoun bezpečně přistál na plánovaném místě. Bulharská strana už Komisi informovala, že z incidentu podezřívá Rusko. Incident nyní prošetřují bulharské úřady, protože se odehrál na bulharském území, dodala mluvčí EK.
"GPS v celé oblasti se vypnulo," uvedl jeden ze zdrojů deníku FT. Pilot hodinu kroužil nad letištěm, poté se rozhodl přistát ručně s použitím map. "Jednalo se o nepopíratelné narušení (signálu GPS)," dodal zdroj listu.
Tvrzení, že by nefungoval signál GPS v inkriminované oblasti už dříve zpochybnil švédský web Flightradar24, který v reálném čase zobrazuje polohu letadel na mapě. Na platformě X informoval, že transpondér letadla, ve kterém cestovala šéfka Evropské komise, hlásil dobrou kvalitu signálu GPS od vzletu do přistání. Rovněž popřel zprávy, že letadlo von der Leyenové kroužilo hodinu u letiště v Plovdivu. „Let měl trvat hodinu a 48 minut. Trval hodinu a 57 minut,“ napsal. Letadlo přistálo o devět minut později, než bylo plánováno.
The transponder signal transmitted by the aircraft contains a NIC value.
— Flightradar24 (@flightradar24) September 1, 2025
The NIC value encodes the quality and consistency of navigational data received by the aircraft.
Flightradar24 is using these NIC values to create the GPS jamming map at https://t.co/Ngz8eE1rlM
The flight… https://t.co/cxlZMpRzFH