„Díky za pevné kormidlování.“ Koaliční poslanci nešetří chválou, Babiš mluví o Fialových lžích

PREMIÉRŮV PROJEV

Předseda vlády Petr Fiala (ODS) Foto: Úřad vlády
1

Na jedné straně pochvala za realistický pohled na obtížnou dobu, na straně druhé kritika za lživý projev, který navíc nic neříkal. Takové jsou reakce politiků na mimořádný projev předsedy vlády Petra Fialy (ODS), který pronesl na několika televizních stanicích a v rozhlase. Zásadní Fialovo sdělení směřovalo na energetickou suverenitu státu, které má být za pomoci kontroly celé sítě tuzemských klíčových elektráren k vlastní výrobě elektřiny. Tedy dostat současnou polostátní skupinu ČEZ pod kontrolu. Bývalý premiér Andrej Babiš (ANO) to označil za úžasný nesmysl.

Premiér Petr Fiala vystoupil v úterý večer s mimořádným projevem, kde zejména vysvětloval kroky vlády v souvislosti s vysokými cenami energií. V projevu zazněly tři úkoly, kterým se vláda zabývá a bude zabývat. Tedy zabezpečním dostatku plynu na letošní zimu, odstřižení od Ruska v oblasti energetiky a pomoc lidem a firmám s cenovým šokem. Nejvíce reakcí vyvolal zejména druhý bod, kdy stát chce změnit současné polostátní zaměření skupiny ČEZ a získat pod kontrolu celou síť klíčových elektráren na vlastní výrobu elektřiny.

To je však podle bývalého premiéra Andreje Babiše nesmysl. „To nebyl žádný projev k národu, to byla nepovedená tiskovka čtená z papíru, kde zopakoval samé lži,“ řekl Babiš pro ČT. „Byl to projev o ničem a lidé se nic nedozvěděli,“ pokračoval. Podle něj je navíc „úžasným nesmyslem“, aby se Česká republika stala energeticky suverénním státem. „Rakousko kupuje 15 procent spotřeby České republiky. Vždycky jsem jim to říkal, že by si ve Vídni neuvařili ani kafe, kdyby nebrali jádro z České republiky,“ řekl Babiš s tím, že je stát v této oblasti soběstačný.

Premiér Fiala ve svém projevu také zmínil, že za závislost na Rusku v oblasti energetiky mohou bývalé vlády. „Ještě před pěti lety jsme zhruba čtvrtinu plynu měli zajištěnu z Norska, tedy z bezpečné západní země. Minulá vláda neudělala nic proto, aby tyto dodávky udržela a zajistila tak energetickou bezpečnost České republiky,“ uvedl Fiala s narážkou na Sobotkovu i Babišovu vládu.

To někdejší premiér ale také odmítá a dle něj se jedná o hlubší historii. „Kdo to celé rozprodal? No přece ODS pustila do ČEZ minoritní akcionáře. Ta v rámci kuponky všechny rozprodala. Nemáme vůbec nic kvůli ODS a opoziční smlouvě,“ tvrdil dále Babiš.

Na druhé straně však našel Fiala zastánce. Podle předsedy STAN a ministra vnitra Víta Rakušana byl projev vhodný do současné složité doby. „Premiér vystihl skutečný stav věcí, dobře popsal příčiny. Bohužel nás čeká těžká doba. Česká republika to ale zvládne. Vláda problémy lidí vnímá a řeší. I proto jsme dnes na vládě schválili energetický balíček pro firmy i domácnosti, který představil ministr Jozef Síkela,“ uvedl Rakušan.

Podobně premiéra podpořila i šéfka TOP 09 a předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová. Podle ní Fiala přednesl projev, který byl realistický a nebyl plný pochvaly a růžové budoucnosti jako v minulých dobách. „SPOLU jste nás nevolili, abychom lhali. Zažíváme těžké období, které je do velké míry způsobené ruskou agresí. Zvládneme jej. Děkuji Petru Fialovi za jeho slova,“ uvedla Pekarová Adamová.

Kromě ní se k projevu vyjádřil i další z koaličních partnerů, tedy šéf lidovců Marian Jurečka. Podle něj dělá současná vláda všechno proto, aby se stát vyvázal ze závislosti na ruském plynu. „Cílem je největší energetická soběstačnost. Nebude to snadné ani levné, ale stát občanům pomůže. Díky Petru Fialovi za pevné kormidlování v neklidných dobách,“ dodal Jurečka.