Nový Dvorecký most či zrekonstruovaný „Libeňák,“ pražská koalice představuje vize

doprava v Praze

Nový Dvorecký most či zrekonstruovaný „Libeňák,“ pražská koalice představuje vizeNOVÉ
Vizualizace vítězného návrhu na Dvorecký most Foto:

Foto: Magistrát HMP

2
Domov
Vojtěch Šeliga
Sdílet:

Pokud budoucí pražská koalice naplní své sliby, mohou se Pražané v brzké době těšit na nový Dvorecký most mezi Smíchovem a Podolím či na zrekonstruovaný Libeňský most. Nastupující vedení města představuje svojí vizi, kam by měla v příštích letech směřovat doprava v metropoli. Kromě zřizování nových cyklostezek či mobilního signálu v celé síti metra se nové vedení Prahy shodlo na potřebě tunelového komplexu Vlasta či železnici na Letiště Václava Havla.

Nastupující pražská koalice má již jasnou představu, jak bude postupovat v otázkách dopravy. Prahu pravděpodobně nečeká žádná revoluční změna. V mnoha bodech se priority shodují se směřováním končícího vedení města. Budoucí primátor Zdeněk Hřib navíc připouští, že ze zmiňovaných projektů se podaří dokončit jen minimum. Vyplývá to ze závazného dokumentu o dopravě, který unikl do médií.

Nelze však tvrdit, že by nové vedení města bylo se stavem současné dopravy spokojené. Bývalý náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) odchází v čase, kdy pražskou dopravu sužuje řada problémů. Nahradit jej má Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě.

„Představuji si, že za 4 roky se infrastruktura navrátí do stavu, kdy nebudou hrozit další kolapsy mostů a nebudou z hodiny na hodinu uzavírány, tak jak to vidíme u Trojské lávky či na Vltavské. Máme zásadním způsobem zanedbaný stav infrastruktury. Teď je spočítáno, že chybí okolo 20 až 35 miliard,“ vylíčil Scheinherr své představy pro deník Echo24.

Nastupující vedení města navazuje na své předchůdce například v otázce budování nových mostů. V příštích letech by měla začít výstavba Dvoreckého mostu, který propojí Smíchov s Podolím. Pokračovat by se taktéž mělo v přípravě Rohanského mostu mezi Holešovicemi a Karlínem.

„Naším cílem je vybudovat alespoň jeden most, a to je Dvorecký most. Za čtyři roky bude buď hotový, nebo bude před dokončením,“ slibuje Scheinherr.

Odlišný postoj však panuje v otázce Libeňského mostu. Zatímco dosluhující náměstek pro dopravu Petr Dolínek si přál zbourání architektonicky cenného mostu, Scheinherr plánuje most zrekonstruovat. Již před časem založil iniciativu Libeňský most nebourat, nerozšiřovat.

„Libeňský most je tvořen několika částmi. Části předmostí jsou architektonicky bezcenné a musí být zbourány. Cenné je však hlavní těleso přes Vltavu a to musí být zachováno. Může být zrekonstruováno tak, aby byla zajištěna ta základní funkčnost mostu. Tramvaje na něm budou moct jezdit maximální rychlostí a zároveň se zachovají všechny architektonické prvky,“ přiblížil Scheinherr. „V koalici jsme se na tom shodli, i naši partneři měli zachování mostu v programu,“ dodal. 

Železnice na letiště a dostavba okruhů

Koalice si přeje maximálně urychlit výstavbu železniční tratě na letiště a do Kladna. To pravděpodobně znamená konec varianty prodloužení metra A až na Letiště Václava Havla.

„V dnešní situaci, kdy minulé vedení Prahy odklonilo metro směrem na Motol a nepřipravilo žádné odbočky nebo rozdvojení ze stanice Nádraží Veleslavín, tak je dnes nereálné tam stavět metro. Naši variantu bych nenazýval rychlodráhou, půjde takřka o novou stanici metra. Ta železnice má totiž v budoucnosti vést nejen na Masarykovo nádraží. Vzniklá linka by ve výsledku mohla propojovat Prahu 6 až s jihovýchodem Prahy,“ přiblížil Scheinherr.

Další z oblastí, kterou se budou radní v příštích letech zabývat, je dostavba Pražského okruhu. Přestože stavbu řídí stát, chce město docílit nejprůchodnější varianty. Koalice by si přála, kdyby se začal budovat 12 kilometrů dlouhý úsek, který by propojil Běchovice s D1. Kompromis bude muset být nalezen i v otázce přesné trasy severní části okruhu. Pro usnadnění výstavby vznikne pozice koordinátora, který bude mít za úkol odblokovat přípravu výstavby. 

„To bude osoba přímo podřízená radě města, nebo náměstkovi pro dopravu a bude zodpovídat, že všechny strany budou zapojeny do jednání. Dnes to často visí právě na komunikaci. Chceme zřídit pozici, kdy ten člověk bude zajišťovat nejen jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic, ale i s dotčenými obcemi ve Středočeském kraji, s krajem samotným, s Ministerstvem dopravy, s Ministerstvem životního prostředí,“ popsal Scheinherr práci budoucího koordinátora. 

Dlouho se spekulovalo, jakým způsobem dokončit vnitřní Městský okruh. Nastupující vedení města se dohodlo na plánování tunelového komplexu Vlasta, který by měl navázat na Blanku. V plánu je rovněž budování Radlické radiály, či uvážení možnosti zahloubení ulice V Holešovičkách.

Začít by se mělo i s dlouho plánovanou výstavbou metra D. V příštích čtyřech letech by se měla zahájit ražba několika desítek metrů podzemní dráhy. Podoba stanic vzejde z architektonické soutěže.

Opozice má však s osobou budoucího náměstka pro dopravu Adama Scheinherra problém. „Z uniklých informací je jasné, že si nová koalice neví s pražskou dopravou rady a nedokáže ji v tomto volebním období rozhýbat. Dát zásadní agendu, jako je doprava, aktivistovi bez zkušeností, který se podepsal pod zhoršení dopravní situace svými obstrukcemi při řešení stavu Libeňského mostu, se rovná politické sebevraždě. Ostatně o tom, jaké je to mít aktivisty ve svých řadách, by mohla pana Hřiba poučit odcházející primátorka Adriana Krnáčová,“ říká k návrhům koalice Alexandra Udženija z ODS.

Čtěte také: Pražské magistrále končí životnost. Kolaps je jen otázka času, varuje architekt

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články