8 Volvo XC40 T5

Volvo XC40 T5: Porce síly pro nejmenší SUV

Témata: ,

Volvo XC40 je stylové malé SUV, se kterým se švédské automobilce podařilo získat titul evropského auta roku 2018. Jak jezdí s nejsilnějším motorem?

Zatímco základní Volvo XC40 v provedení T3 (se slušným výkonem 163 k) s pohonem předních kol koupíte již od 787 500 Kč, za vrcholné benzinové provedení T5 s pohonem všech kol a výbavou R-Design dáte 1 230 000 Kč s daní. Stojí za to, nebo je lepší sáhnout někam „doprostřed“ a vybrat model za cenu do milionu Kč?

XC40 je jedinečné svým stylem a rozhodně si ho nespletete ani v rámci značky, protože jestli jsou XC90 a XC60 bratři, tohle je vzdálený bratranec. Dokonce i světla ve tvaru Thorových kladiv jsou jiná; a to nepočítám tvar v oblasti C-sloupku. Individualista každým coulem, zejména pokud vezmeme v úvahu možnosti dvoubarevných laků karoserie, hezkých kol či stylového doplňku v podobě švédské vlajky koukající z boku pod kapotou. Maličkost, ale sympatická. „Malý, ale robustní robot“, jak svůj výtvor nazval designér Ian Kettl, ale vůbec není pouze o stylu a designu. Je totiž až nečekaně variabilní a praktický.

Vysokou úroveň variability interiéru a množství chytře řešených odkládacích prostor přijmete tak nějak samozřejmě, stejně jako armádu všemožných pomocníků, která je víceméně převzata z vyšších řad. Vnitřní prostor vozu je průměrně prostorný, ale určitě se v něm nebudete cítit omezeně nebo uzavřeně. Výhodou je dobrá viditelnost do všech stran. Interiér XC40 je prostě příjemným místem k životu – a platí to od prvního vdechnutí odéru voňavé kůže přes skvělé odhlučnění a komfort sedadel při jízdě až po zabouchnutí dveří po zastavení.

Co se týče pohonů, je jich samozřejmě řada. Vrcholný model je značený jako T5, přičemž z dvoulitrového motoru dosahuje díky přeplňování výkonu 247 k a točivého momentu 350 Nm. V praxi je to velmi příjemný motor, který se plynule vytáčí do vysokých otáček a síla mu nechybí ani v těch nízkých. Velmi přirozeným způsobem spolupracuje s osmistupňovou převodovkou Geartronic, ale i pohonem všech kol, který pracuje sám bez nutnosti jakýchkoli zásahů řidiče. Dynamika potěší dravěji založené řidiče: zrychlení na stovku zabere pouze 6,5 s a maximální rychlost 230 km/h určitě neudělá ostudu. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu 7,2 litru, přičemž reálně se dá klidným způsobem jezdit zhruba za 8,5 l na 100 km. Samozřejmě že pokud využíváte sílu motoru (k čemuž vůz svým pojetím příliš nesvádí), spotřeba rychle překračuje hranici 10 litrů a dál stoupá. Je to jen o citu. Ale dynamika (zejména pružné zrychlení) se hodí hlavně pro bezpečné předjíždění – ano, tohle je rozhodně pohon, který si stylové (a prémiové) SUV od Volva zaslouží…

Podvozek využívá modifikované zavěšení McPherson vpředu a víceprvkovou nápravu Multi-Link vzadu. V seznamu příplatků můžete vybrat i podvozek Sport s tužšími pružinami, tlumiči Monotube a se stabilizátory, dalším levelem je pak podvozek Four-C s elektronicky řízenými hydraulickými tlumiči. Ten stojí 23 200 Kč a obsahuje čtyři tlumiče, jejichž charakteristiky lze upravovat podle jízdního stylu. Za příplatek stojí. Pokud zvolíte normální kola (doporučujeme 18palcová), budete mít výjimečně komfortní vůz, který krásně žehlí české nerovnosti a přitom řidiči nabízí dostatečnou úroveň jistoty. K dobrému pocitu pomáhá přesné a přímé řízení. Volvo XC40 je auto, do kterého budete rádi nasedat. Rádi si ho budete prohlížet, rádi se za ním otočíte. Na českých silnicích jich zatím tolik nejezdí, což je vlastně dobře – není to auto pro masy, ale individualisticky pojatý model plný chytrých (a hezkých) prvků, díky nimž je jízda s SUV o něco zajímavější, než tomu běžně bývá.

Vrcholná verze je dynamicky zajímavá, ale není nutná – k XC40 se dost hodí i ponížená verze motoru zvaná T4, nabízející výkon 190 k. To bohatě stačí a s dobrou výbavou se navíc vejdete pod milion korun.


Plusy:
Interiér, motor a převodovka, komfort.


Minusy:
Vyšší cena, ovládání systému Sensus.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.