Do tří let musí mít velké silnice dobíjení pro elektromobily každých 60 km

CO DOJEDNAL KUPKA

Do tří let musí mít velké silnice dobíjení pro elektromobily každých 60 km
Všechny velké silnice v Evropě by měly být do konce roku 2025 vybaveny na každých 60 kilometrech dobíjecí stanicí pro osobní elektromobily, o pět let později i pro nákladní auta. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Sdílet:

Všechny velké silnice v Evropě by měly být do konce roku 2025 vybaveny na každých 60 kilometrech dobíjecí stanicí pro osobní elektromobily, o pět let později i pro nákladní auta. Rovněž do konce roku 2030 by na každých 200 kilometrech těchto silnic mělo jít doplnit palivo v autech na vodík. Shodli se na tom dnes ministři dopravy zemí Evropské unie, kteří schválili také kritéria pro přechod k ekologickým palivům v letecké a lodní dopravě.

Státy nyní budou o konečném znění norem vyjednávat s Evropským parlamentem, což bude podle českého ministra Martina Kupky úkolem nadcházejícího českého předsednictví EU.

Doprava produkuje čtvrtinu všech skleníkových plynů v evropských zemích a proto jsou s ní spojeny zásadní částí klimatických závazků EU. Evropská komise s cílem omezit emise do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990 před rokem navrhla bezprecedentní balíček norem zaměřených mimo jiné na postupné ukončení výroby aut na fosilní paliva či omezení emisí u dalších druhů dopravy.

Zástupci členských zemí původní návrhy v některých bodech upravili a dnes se shodli na společné pozici k vyjednávání s europoslanci.

„Podařilo se prosadit variantu, která je pro Českou republiku přijatelná, je realistická a znamená další rozvoj dobíjecí infrastruktury,“ řekl po jednání Kupka, který již příští zasedání unijních ministrů dopravy povede. Narážel na fakt, že některé země včetně Česka úspěšně usilovaly o prodloužení původní lhůty pro zavedení stanic pro nákladní vozy.

Ministři se dnes shodli i na časovém plánu zavádění alternativní dobíjecí infrastruktury na letištích a v přístavech.

Vyjednávání o konečné podobě s europoslanci povede české předsednictví, které potrvá od července do konce roku. Podle Kupky budou vedle dotažení klimatických norem jeho prioritami zlepšení evropského dopravního spojení včetně revize páteřní transevropské dopravní sítě TEN-T.

„Pro Českou republiku to bude znamenat příležitost pro budování i vysokorychlostních železničních tratí a pro další modernizaci celé dopravní sítě,“ doplnil ministr.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články