Deset otevřených otázek hejtmance Karlovarského kraje

Deset otevřených otázek hejtmance Karlovarského kraje
Poslankyně, hejtmanka Karlovarského kraje a předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová Foto:

FOTO: Asociace krajů

1
Politická aréna
Stanislav Polčák
Sdílet:

Dne 20. dubna schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR novelu zákona o střetu zájmů (ST: 33), na kterou čekají starostové, radní a další komunální politici a jež jim má dát signál, že pracovat mnohdy ve volném čase pro obec je společností ceněno a má smysl. Poslanci při hlasování mohli podpořit základní princip, že žádné údaje komunálních politiků nebudou vyvěšeny někde volně na internetu – anonymně komukoli dostupné, ale mají-li se zveřejňovat, pak jen na žádost a komunální politik se též dozví, kdo se dívá na jeho soukromé majetkové poměry. Takový návrh je férový a byl podán poslancem Patrikem Nacherem (ANO).

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová, zároveň předsedkyně Asociace krajů ČR, vystupovala vehementně proti schválení tohoto rozumného návrhu svého poslaneckého kolegy. Její postup v roli nejvyšší ochránkyně samospráv (předsedkyně Asociace krajů ČR) vyvolává veřejný zájem a řadu otázek, proč (snad) jako fundovaná osoba hlasovala, aby nadále starostové a další komunální  politici museli zveřejňovat podstatnou část svých osobních údajů a soukromí volně komukoli. Věřím, že na těchto deset otázek v zájmu veřejné diskuse odpoví nejen starostům Karlovarského kraje, ale i všem těm, kdo pracují ochotně pro své obce a namísto ocenění se ocitají v postavení (s)prostých podezřelých.

Paní hejtmanko,

1) proč jste nepodpořila návrh svého kolegy poslance Nachera (pod bodem D), který sledoval rozumný cíl – ať nejsou žádné osobní údaje a soukromé majetkové poměry komunálních politiků vyvěšeny volně na portálu Ministerstva spravedlnosti ČR a dostupné komukoli?

2) mohla byste ozřejmit Váš nesouhlas s návrhem Vašeho stranického kolegy, když sám garanční Ústavněprávní výbor doporučil body D.1 a D.2 jeho návrhu schválit?

3) proč jste v parlamentní diskusi uvedla, že pozměňovací návrh ústavně právního výboru (pod bodem A) je „dostatečné řešení“, když naopak dle tohoto návrhu jak uvolnění, i neuvolnění komunální funkcionáři budou nadále řadu svých osobních údajů a soukromí zveřejňovat komukoli bez jakékoli stopy, kdo se na jejich soukromí dívá?

4) pokud jste uvedla, že údaje dosud zveřejňované mohou být „v některých případech zneužity“, neobáváte se, že hrozí obdobné zneužití u údajů, které se mají nadále zveřejňovat (např. u uvolněných členů oznámení o příjmech – dary, dědictví, příjmy z pronájmu, podnikání, vlastnictví nemovitosti, držení cenných papírů aj.)?

5) neobáváte se, že Vaším hlasováním namísto navrácení rozumu do zákona jen dále podporujete závist, ba nenávist mezi lidmi v menších městech a obcích, a že Vaši kolegové z kraje nepochopí promarnění šance narovnat zájem na transparentnost volených představitelů s rozumnou ochranou jejich soukromí?

6) nedomníváte se, že Vaše hlasování a celkové vystupování v tak citlivé věci pro samosprávy, jakým je zákon o střetu zájmů, Vás zjevně diskvalifikuje z funkce předsedkyně Asociace krajů ČR, jež by měla také hájit legitimní zájmy těch, kteří poctivě pracují pro obce a města?

7) nedomníváte se, že je absurdní na jedné straně chránit osobní údaje přísnou úpravou GDPR, ale na straně druhé Vy osobně prosazujete, aby osobní a citlivé údaje o soukromí komunálních politiků byly dostupné komukoli bez jakékoli ochrany těchto údajů? Jak tento rozpor hodláte vysvětlit starostům Vašeho kraje?

8) proč jste prosazovala stanoviska představitelů Rekonstrukce státu, když jste se účastnila jednání u premiéra před klíčovým hlasováním poslanců, po jehož konání předseda vlády změnil názor a do té doby prezentované pochopení pro vyšší ochranu soukromí komunálních politiků?

9) je Vám známo, že většině komunálních politiků vadí především prolomení principu ochrany jejich soukromí a že je jim jedno, jaké množství údajů má být zveřejněno, že chtějí chránit své soukromí jako takové, zároveň však nemají problém státním orgánům nadále poskytovat své údaje, ovšem ne je plošně komukoli zveřejňovat?

10) nepřijde Vám absurdní, že zatímco se Ústavní soud ČR postavil v posledních nálezech jednoznačně na stranu ochrany soukromí např. úředníků v samosprávě či učitelů, Vaše hlasování soukromí komunálních politiků dává všanc komukoli?

Byla byste tak laskavá a alespoň na část shora položených otázek odpověděla?

Stanislav Polčák

Předseda Sdružení místních samospráv

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články