1 Vyšetřování emisních dohod

Evropská komise vyšetřuje kvůli dohodám u emisí BMW, Daimler a Volkswagen

AKTUALIZOVÁNO

Témata: ,

Evropská komise (EK) zahájila rozsáhlé vyšetřování, které má posoudit, zda automobilky BWM, Daimler a Volkswagen v rozporu s pravidly Evropské unie neuzavřely tajné dohody, jejichž cílem bylo nekonkurovat si při vývoji a zavádění technologií pro čisté emise u benzinových a naftových osobních aut. Výsledkem dohody mohlo být, že spotřebitelům byla odepřena možnost koupit si auto šetrnější k životnímu prostředí, i když takovou technologii měli výrobci k dispozici. Uvedla to v úterý komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Zahájení formálního vyšetřování ještě nepředjímá výsledek. V tuto chvíli také EK nemá informace o tom, že by se firmy domlouvaly na používání nelegálních zařízení, která měla pomoci ve snaze podvádění při emisních testech.

Volkswagen a Daimler uvedly, že s komisí spolupracují. Obě firmy mají ve vyšetřování status udavače, který jim umožňuje vyhnout se případné pokutě. Automobilka BMW sdělila, že bude i nadále podporovat úřady EU, uvedla agentura Reuters.

Ze skupiny Volkswagen se vyšetřování týká hlavních značek Volkswagen, Audi a Porsche.

„Komise vyšetřuje, zda se BMW, Daimler a VW dohodly, že si nebudou navzájem konkurovat při vývoji a zavádění důležitých systémů pro snížení škodlivých emisí benzinových a naftových osobních vozů. Cílem těchto technologií je, aby osobní auta byla méně škodlivá pro životní prostředí,“ uvedla v prohlášení Vestagerová.

EK již v souvislosti s podezřením loni v říjnu prohledala kanceláře automobilek BMW, Daimler, Volkswagen a Audi v Německu. Vyšetřování má zjistit, zda se automobilky zúčastnily jednání, na kterém hovořily o vývoji a zavádění technologií pro omezení škodlivých výfukových emisí aut. Zvláště pak chce EK zjistit, zda se dohodly, že omezí vývoj a zavádění některých systémů pro kontrolu emisí v EU a zda svým jednáním mohly porušit pravidla EU, která zakazují kartelové dohody a omezující obchodní praktiky, včetně dohod o omezení či kontrole technického vývoje.

Zákonem není určený termín, kdy by mělo být vyšetřování ukončeno. Doba vyšetřování bude záviset na množství faktorů, včetně složitosti případu, míře spolupráce firem a uplatnění jejich práva na obhajobu, uvedla EK v prohlášení.

Pokud se prokáže, že firma porušila pravidla EU, může dostat pokutu ve výši až deseti procent jejího globálního obratu. V posledních letech v automobilovém průmyslu po celém světě padla řada pokut kvůli dohodě o cenách u různých součástek pro výrobu aut.

Čtěte také: Prolomilo se tabu, Češi chtějí pomoci. Je na vládě, zda to pochopí, říká Šojdrová

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.