10 Jeep Grand Cherokee S 3.0 CRD V6

Jeep Grand Cherokee S 3.0 CRD V6: Král paradoxů

autotest

Témata:

Globální tendence říkat každému terénně se tvářícímu autu „džíp“ leccos vypovídá o síle ikonické značky. Majitelům Jeepů se ale tato zkratka v názvosloví líbí pramálo, a tak nejeden Jeep vozí na nárazníku nálepku „Tvoje SUV není Jeep. Můj Jeep není SUV“. I pro nejluxusnější z vozů této značky to platí do puntíku.

Jeep Grand Cherokee zkrátka není běžné luxusní SUV. Jakkoli to při pohledu na opulentní seznam výbavy a cenovku bezmála 1,8 milionu verze S může tak vypadat. Dojmu nahrává i po letech stále svěží design, u sportovní verze navíc obohacený o agresivní body kit s černými detaily, 20“ koly a sportovním podvozkem. Podobný dojem budí i usednutí do kožených křesel a výhled přes velký volant a neméně masivní kapotu. Nenechte se ale mýlit, Grand Cherokee je především off-road. Fakt, že bez větších kompromisů zvládá i roli SUV, je příjemný bonus.

Typické SUV si k aspoň rámcovým schopnostem v terénu pomáhá elektromagnetickou spojkou, což je řešení sice funkční, ale vyhoví spíš občasnému využití. Grand Cherokee má naproti tomu systém Quadra-Drive II s dvojicí elektronicky uzavíratelných diferenciálů, které v terénu nejen fungují lépe, ale především offroadovou torturu bez problému vydrží dlouhodobě. O stavu diferenciálů i mnohých dalších v terénu relevantních údajích informuje speciální záložka infotainmentu „Off Road Pages“.

Samotný infotainment uConnect sice možná nepotěší krystalicky ostrým displejem a obrazem z couvací kamery spíše zklame, ale je ukázkově přehledný, jeho funkce jsou velmi obsáhlé a zahrnují například i ovládání klimatizace či neskutečně výkonného odvětrávání a vyhřívání sedaček. Za schování těchto funkcí do menu dotykové obrazovky obvykle výrobci schytávají v testech ostrou kritiku, ale Jeep na to šel jinak. Mimo ikony v menu má klimatizace i klasické hardwarové ovladače, je to zkrátka na vás, jak si chcete změnit nastavení. A některé funkce jsou v různých položkách menu i několikrát. Což sice zní nelogicky, ale ve výsledku je dublování komfortní. A když už jsme u zdvojení, je třeba vyzdvihnout ještě jednu specialitu. Čerokéz má totiž dva tempomaty. Jak adaptivní, tak klasický; oba se ovládají z volantu. Každý, kdo někdy na dálnici proklínal adaptivní tempomat za zbrklé reakce a zoufal si, že měl ušetřit a koupit jen standardní, ví, v čem je krása tohoto unikátního řešení.

Ostatně dálnice je nečekaně pro velký off-road druhým přirozeným biotopem. Jeho hmotnost 2,4 tuny se žene vpřed s nenuceností a stylem, který by se dal popsat, opět trochu paradoxně, jako „plavná stabilita“. Ve 130 km/h točí díky osmistupňové převodovce s dlouhými posledními kvalty 2100 ot./min. a žádá necelých 9 litrů na 100 km. S objemem nádrže 93 (!) litrů nebudete muset zastavovat opravdu dlouho. Pomohou i rozměrné kožené klubovky, které Jeep osazuje místo sedaček. Sice mají jen základní elektrické nastavení (sedák, opěradlo, bedra), ale jsou ukázkově pohodlné. Mimochodem, kromě bohatýrské zásoby nafty si s sebou Cherokee vozí i podobně neskromných 30 litrů AdBlue. Na druhou stranu v městském provozu se původem italský třílitr kultivovanosti šestiválců německé prémie nevyrovná a příliš libozvučný také není. Ve spojení se spíš relaxovaným osmistupňovým automatem si neváhá říct i o 13 litrů na 100 městských km. Průměrný odběr se i díky necelým osmi litrům mimo město zastavil na 9,3 litru na 100 km.

Chcete-li SUV s macho designem na odvoz dětí do školy, raději se poohlédněte jinde. Avšak pokud opravdu potřebujete pravidelně jezdit do terénu, zároveň překonávat v komfortu dlouhé vzdálenosti a očekáváte, že vůz vydrží vysoké nájezdy, Grand Cherokee si zaslouží vaši pozornost. Není levný, ale za odpovídající hardwarovou výbavu dáte u konkurence vesměs více.


Plusy:
Osobitý charakter a unikátní kombinace nekašírovaných schopností v terénu s každodenní použitelností, vysoká mechanická odolnost, schopnost utáhnout 3,5 tuny, obří nádrž, dva tempomaty.

Minusy:
Nepříliš praktický zavazadelník, vyšší hlučnost a spotřeba paliva, zastarávající interiér a vzhledem k ceně místy nepříliš oslnivé zpracování, body kit verze S snižuje užitné vlastnosti v terénu.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.