Jeep Grand Cherokee S 3.0 CRD V6: Král paradoxů

Jeep Grand Cherokee S 3.0 CRD V6: Král paradoxůautotest
Auto

Jeep Grand Cherokee S 3.0 CRD V6

Vojtěch Med

Globální tendence říkat každému terénně se tvářícímu autu „džíp“ leccos vypovídá o síle ikonické značky. Majitelům Jeepů se ale tato zkratka v názvosloví líbí pramálo, a tak nejeden Jeep vozí na nárazníku nálepku „Tvoje SUV není Jeep. Můj Jeep není SUV“. I pro nejluxusnější z vozů této značky to platí do puntíku.

Jeep Grand Cherokee zkrátka není běžné luxusní SUV. Jakkoli to při pohledu na opulentní seznam výbavy a cenovku bezmála 1,8 milionu verze S může tak vypadat. Dojmu nahrává i po letech stále svěží design, u sportovní verze navíc obohacený o agresivní body kit s černými detaily, 20“ koly a sportovním podvozkem. Podobný dojem budí i usednutí do kožených křesel a výhled přes velký volant a neméně masivní kapotu. Nenechte se ale mýlit, Grand Cherokee je především off-road. Fakt, že bez větších kompromisů zvládá i roli SUV, je příjemný bonus.

Typické SUV si k aspoň rámcovým schopnostem v terénu pomáhá elektromagnetickou spojkou, což je řešení sice funkční, ale vyhoví spíš občasnému využití. Grand Cherokee má naproti tomu systém Quadra-Drive II s dvojicí elektronicky uzavíratelných diferenciálů, které v terénu nejen fungují lépe, ale především offroadovou torturu bez problému vydrží dlouhodobě. O stavu diferenciálů i mnohých dalších v terénu relevantních údajích informuje speciální záložka infotainmentu „Off Road Pages“.

Samotný infotainment uConnect sice možná nepotěší krystalicky ostrým displejem a obrazem z couvací kamery spíše zklame, ale je ukázkově přehledný, jeho funkce jsou velmi obsáhlé a zahrnují například i ovládání klimatizace či neskutečně výkonného odvětrávání a vyhřívání sedaček. Za schování těchto funkcí do menu dotykové obrazovky obvykle výrobci schytávají v testech ostrou kritiku, ale Jeep na to šel jinak. Mimo ikony v menu má klimatizace i klasické hardwarové ovladače, je to zkrátka na vás, jak si chcete změnit nastavení. A některé funkce jsou v různých položkách menu i několikrát. Což sice zní nelogicky, ale ve výsledku je dublování komfortní. A když už jsme u zdvojení, je třeba vyzdvihnout ještě jednu specialitu. Čerokéz má totiž dva tempomaty. Jak adaptivní, tak klasický; oba se ovládají z volantu. Každý, kdo někdy na dálnici proklínal adaptivní tempomat za zbrklé reakce a zoufal si, že měl ušetřit a koupit jen standardní, ví, v čem je krása tohoto unikátního řešení.

Ostatně dálnice je nečekaně pro velký off-road druhým přirozeným biotopem. Jeho hmotnost 2,4 tuny se žene vpřed s nenuceností a stylem, který by se dal popsat, opět trochu paradoxně, jako „plavná stabilita“. Ve 130 km/h točí díky osmistupňové převodovce s dlouhými posledními kvalty 2100 ot./min. a žádá necelých 9 litrů na 100 km. S objemem nádrže 93 (!) litrů nebudete muset zastavovat opravdu dlouho. Pomohou i rozměrné kožené klubovky, které Jeep osazuje místo sedaček. Sice mají jen základní elektrické nastavení (sedák, opěradlo, bedra), ale jsou ukázkově pohodlné. Mimochodem, kromě bohatýrské zásoby nafty si s sebou Cherokee vozí i podobně neskromných 30 litrů AdBlue. Na druhou stranu v městském provozu se původem italský třílitr kultivovanosti šestiválců německé prémie nevyrovná a příliš libozvučný také není. Ve spojení se spíš relaxovaným osmistupňovým automatem si neváhá říct i o 13 litrů na 100 městských km. Průměrný odběr se i díky necelým osmi litrům mimo město zastavil na 9,3 litru na 100 km.

Chcete-li SUV s macho designem na odvoz dětí do školy, raději se poohlédněte jinde. Avšak pokud opravdu potřebujete pravidelně jezdit do terénu, zároveň překonávat v komfortu dlouhé vzdálenosti a očekáváte, že vůz vydrží vysoké nájezdy, Grand Cherokee si zaslouží vaši pozornost. Není levný, ale za odpovídající hardwarovou výbavu dáte u konkurence vesměs více.


Plusy:
Osobitý charakter a unikátní kombinace nekašírovaných schopností v terénu s každodenní použitelností, vysoká mechanická odolnost, schopnost utáhnout 3,5 tuny, obří nádrž, dva tempomaty.

Minusy:
Nepříliš praktický zavazadelník, vyšší hlučnost a spotřeba paliva, zastarávající interiér a vzhledem k ceně místy nepříliš oslnivé zpracování, body kit verze S snižuje užitné vlastnosti v terénu.

Související články