Rozpor v pražské koalici. TOP 09 a STAN nechtějí zdražit taxislužbu

Zdražení taxi služeb

Rozpor v pražské koalici. TOP 09 a STAN nechtějí zdražit taxislužbuNOVÉ
Taxi (ilustrační). Foto:

Zdroj: Shutterstock

1
Domov
Echo24
Sdílet:

Zastupitelé Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) nesouhlasí s novelou vyhlášky o provozu taxi, která má umožnit zvýšení cen služeb. Mimo jiné jim vadí, že návrh nebyl projednán v koalici Spojených sil, Pirátů a Prahy Sobě (PS). Informoval o tom po jednání zastupitelského klubu jeho předseda a europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09).

Magistrát chce po 13 letech povolit taxikářům zvýšit cenu za kilometr o osm korun na 36 korun, nástupní sazbu o 20 korun na 60 korun a minutu čekání o korunu na sedm korun. Vyjádření náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (PS) zatím není k dispozici.

„Máme s tím velký problém a klub Spojených sil s návrhem nesouhlasí. Nechceme další omezování alternativní přepravy. Návrh nebyl navíc projednán v koalici a tento postup se nám nelíbí,“ řekl Pospíšil. S koaličními partnery chce o novele jednat na pondělní pravidelné schůzce.

Podle usnesení klubu Spojených sil vadí zastupitelům také to, že vyhláška přichází ve chvíli, kdy Sněmovna projednává novelu zákona o silniční dopravě, která také řeší problematiku taxislužby. „Rušila by se tím předem domluvená výjimka, že Uber apd. nemusí mít taxametry,“ stojí v usnesení.

Zanikne koncesovaná přeprava?

Kdy budou pražští radní o vyhlášce jednat, zatím není přesně jasné. Ve čtvrtek 11. července skončila lhůta na možné podávání připomínek, které nyní budou úředníci zpracovávat. „Městská rada by se novelou mohla zabývat kolem konce prázdnin. Termín je však vzhledem k letním prázdninám obtížné odhadnout,“ sdělil mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Proti novele je Asociace řidičů alternativních taxislužeb. Podle ní návrh ruší takzvanou smluvní přepravu, kdy zákazník za cestu zaplatí předem danou částku. „Zanikla by možnost fungování koncesované přepravy, tak jak ji povoluje živnostenský úřad. Tedy hotelových nebo kongresových převozů, rozvozů turistů na letiště za předem stanovenou částku. A problém by měla také celá řada dalších služeb – senior taxi nebo převozy pro handicapované, které vozí své klienty například k lékaři,“ uvedl v týdnu Ondřej Pirohanič, člen přípravného výboru asociace.

Naopak souhlasí s ní tradiční taxikáři. „Vítáme snahu magistrátu stanovit maximální cenu pro všechny v taxislužbě podnikající subjekty, neboť to narovnává podnikatelské prostředí a odstraňuje dvojí metr. Poslední změnu v cenotvorbě jsme zaznamenali v roce 2007. Dnešní cena již dávno neodpovídá ekonomické realitě,“ napsal za Sdružení českých taxikářů jeho předseda Petr Polišenský.

Navýšení magistrát vypočítal na základě ročních nákladů na provoz jednoho vozu taxi a peněz, které si může řidič vydělat. Podle těchto propočtů by si průměrný řidič vozu Škoda Octavia při takto stanovených cenách vydělal měsíčně téměř 30.000 korun. Dosud přitom mohl měsíčně získat jen 17 000 Kč, uvádí důvodová zpráva k vyhlášce.

V Praze podle údajů magistrátu působí 9800 taxikářů, další skoro 3000 řidičů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Bolt.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články