Volkswagen Golf GTI TCR: Nejrychlejší Golf

Volkswagen Golf GTI TCR

Volkswagen Golf GTI TCR: Nejrychlejší Golfautotest 10
Auto
Sdílet:

Volkswagen Golf GTI je pro mnohé pojem. Hot-hatch s dlouhou historií neustále posunuje své schopnosti. Aktuálním vrcholem je GTI TCR, schopné vyvinout rychlost až 260 km/h. Je to vůz, který zná snad každý. A téměř každý, kdo měl někdy řidičský průkaz, ho určitě řídil.

Volkswagen Golf se aktuálně prodává v sedmé generaci a velkým dílem přispívá k prodejům německé značky. O tom ostatně vypovídá i fakt, že za posledních 45 let vzniklo přes 2,3 milionu kusů. Vždy existovaly ostřejší verze, přičemž název GTI je proslaven už od té první. Nyní Volkswagen pro věrné fanoušky tohoto kultu (který žije hlavně v Německu a Rakousku) představil speciální limitovanou edici inspirovanou závodním vozem, kterou lze pořídit i v České republice. Jestliže základní Golf s tříválcem 1.0 TSI koupíte od 449 900 Kč, pak základní GTI s dvoulitrem o výkonu 245 k (a manuální převodovkou) začíná na 764 900 Kč. Limitovaná edice TCR pak stojí téměř milion – 948 900 Kč. Golf za milion zní trochu jako z říše snů; pravda, limitka je pro skutečné nadšence,
protože při výše uvedené ceně o něm racionálně nikdo přemýšlet nemůže.

Nás ale zajímá, jaký vlastně je. Už zvenku jsou poznat určité změny – nové nárazníky s ostřejším vzhledem, široké boční prahy a vzadu nepřehlédnutelný difuzor pod nárazníkem, skrývající dvě masivní koncovky výfuku. Na bocích jsou nápisy TCR a dekorační fólie. Uvnitř kromě tradičně příkladné ergonomie ovladačů a bohaté výbavy také sportovní sedadla v kombinaci mikrovlákno/tkanina s červenými sedacími plochami. Ačkoli se člověk nevyhne posezu trochu jako na židli, mají skvělé boční vedení a příjemný tvar. Další doplňky netřeba zmiňovat, raději zjistíme, jak vůz funguje.

Změny se totiž dotkly i techniky – lepší chlazení vozu zajišťují dva přídavné chladiče, což je logické, protože mají co chladit. GTI TCR přichází s posíleným motorem 2.0 TSI, který nabízí brutální výkon 290 koní a 380 Nm točivého momentu. Nerezový výfukový systém prozrazuje jeho potenciál hned po nastartování hutným projevem. Motor se snadno a rychle vytáčí, reakce na pobídku je krásně okamžitá, chuť k vytáčení je zřejmá a dynamika strhující. Samozřejmě za předpokladu kvalitního obutí 19palcových kol Reifnitz, které se občas s návalem točivého momentu docela perou. V zatáčkách výrazně pomáhá mechanická uzávěrka diferenciálu, díky níž je vůz snadno čitelný a dobře ovladatelný pomocí řízení s účinně nastaveným posilovačem. Posílená brzdová soustava potěší příjemně lineárním a dostatečným účinkem.

TCR při hmotnosti 1410 kg zrychlí na stovku za 5,6 s a volitelným paketem se v rozjezdu zastaví až při rychlosti 260 km/h. To jsou dynamické parametry, které ve zkušených rukách dokážou překonat kdeco. GTI TCR se při správném používání může stát skutečně rychlým vozem. Sice je to stále hot-hatch se všemi z toho plynoucími vlastnostmi – podivný posez, nepřílišná stabilita při prudkých změnách směru, jistá nudnost při ostré jízdě –, ale velmi příjemně dotažený. Zatímco sportovní podvozek nečekaně dobře zvládá nerovnosti a nikde nemlátí, v některých momentech máme pocit, že výkon je až zbytečný. Dvouspojková převodovka DSG je při extrémně citlivé práci s plynem trochu zmatená, ideální by byl manuál – řidič by s ním získal větší spojení s hot-hatchem a byl by víc zapojen do hry. V případě TCR ale taková možnost neexistuje.

Výrobce slibuje spotřebu 6,7 litru na 100 km, ale je asi jasné, že pokud budete využívat dynamický potenciál
vozu, může být víc než dvojnásobná. Na druhou stranu je příjemné zjištění, že hot-hatch umí jezdit i za 8 litrů na 100 km, a to zcela pohodovým, svižným způsobem. Záleží i na zvoleném jízdním režimu.

Bohatá výbava, stylové doplňky, dobré vlastnosti – to vše je TCR. I s limity, které z koncepce „všechno vpředu“ vyplývají. Je pro někoho, koho baví sprinty na rovince a občas si rád střihne i klikaté okresky. Je pro nadšence značky, protože je příliš drahý a vlastně trochu nudný – jako všechny hot-hatche – a řidiče nikam dál neposune.

 

Plusy:

Dynamika, styl, jízdní vlastnosti, komfort.

Minusy:

Řazení při ostré jízdě, vysoká cena.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články