3. třída pro ‚nuzáky‘. Švýcarská železnice, proslulá kvalitou i luxusem, by ji mohla opět zavést

železnice pro chudé

3. třída pro ‚nuzáky‘. Švýcarská železnice, proslulá kvalitou i luxusem, by ji mohla opět zavéstNOVÉ 1
Svět
Echo24
Sdílet:

Budou Švýcaři jezdit ve svých vlacích také v takzvané „dřevěné“, tedy ve třetí třídě? Švýcarským spolkovým drahám (SBB) a dalším dopravcům to alespoň doporučuje aktuální studie Spolkového úřadu pro dopravu (BAV), podle níž by zavedení 3. třídy vyšlo vstříc kilentům, kteří mají hluboko do kapsy. Informuje o tom list NZZ am Sonntag.

Díky tomu by mohly dráhy alpské republiky - kritici je často kritizují jako dosti drahé - lépe čelit konkurenci v podobě Uberu, dálkových autobusů anebo elektromobilů. Autoři studie BAV mají mimo jiné na mysli jakýsi Easyjet na kolejích. Pasažéři ve třetí třídě by byli více natěsnaní než ve třídách vyšších. Tam, kde nyní sedí ve druhé třídě tři cestující vedle sebe, by se jich ve třídě třetí mohlo vejít až pět. Vzhledem k ceně a nedostatku zdrojů hrozí, že švýcarská železnice ztratí v soutěži se svými konkurenty náskok, varuje studie.

Samotné dráhy nejsou ale návrhy studie vůbec nadšeny, konstatuje švýcarský list NZZ. Nová, třetí třída nenabízí žádný potenciál úspor a situaci ve veřejné dopravě by ještě zkomplikovala, argumentuje Ueli Stückelberger, šéf Svazu veřejné dopravy. Aby podle něj železnice zůstala atraktivní i pro chudší klienty, sází branže na úsporné jízdenky v čase, kdy dráhy nejsou tak vytížené. SBB navíc oznámily, že letos nebudou zvyšovat ceny jízdného.

Úplně nová by ale 3. třída ve Švýcarsku nebyla. Vozy švýcarské železnice měly do roku 1956 tři třídy. Vedle takzvané dřevěné třídy existovaly tehdy i třída pro střední třídu a luxusní oddělení.

Čtěte také: Tramvaje s vlajkou NATO překvapily Pražany. Připomínají 20 let od vstupu do aliance

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články