Kameny v drtičce. Karlův most před lety nenávratně poškodili opraváři, tvrdila inspekce

opravy karlova mostu

Kameny v drtičce. Karlův most před lety nenávratně poškodili opraváři, tvrdila inspekceAKTUALIZOVÁNO
Chybně osazené nové kvádry v zábradlí Karlova mostu Foto:

FOTO: Památková inspekce

1
Panorama
Echo24
Sdílet:

Spor o odstranění graffiti na Karlově mostě a jeho (ne)odbornosti, která nezpůsobila poškození, vyvolává vzpomínky na rekonstrukci mostu před více než deseti lety. Stavebníci tehdy podle památkové inspekce vzácnou památku nenávratně poškodili a plzeňští památkáři následně vystavili Praze téměř milionovou pokutu. Tehdejší slova inspekce však mírnil památkář Ondřej Šefců, který na opravy Karlova mostu dohlížel. Neodbornost zásahů odmítala i stavební firma.

Výčet problémů byl podle tvrzení památkové inspekce značný. Opraváři nenávratně poškodili zábradlí mostu, rozdrtili vzácné středověké kvádry a ty nové, které byly z nevhodného materiálu, osadili špatně. „Máme zdokumentováno, že došlo k nahrazení původních kamenů kameny jiných rozměrů. Je to neuvěřitelné, ale před obnovou Karlova mostu nebyl proveden stavebně-historický průzkum, který by na tuto a řadu dalších otázek odpověděl,“ konstatovala v roce 2008 Lenka Svobodová, vedoucí skupiny inspektorů ministerstva kultury. Vlastník měl přitom povinnost uloženou rozhodnutím orgánu památkové péče stavebně-historický průzkum provést.

Problémem mělo podle Svobodové být i to, že firma měla zkušenosti s opravou mostů, ale nikoliv těch historických. „Kamenné zábradlí bylo při opravě rozebráno. Některé kameny byly zlikvidovány v drtičce, na některých kamenech uložených ve skladu je zřejmé, že byly poškozeny při rozebírání,“ uvedla tehdy Svobodová.

Poškození bylo dle jejího tehdejšího názoru nevratné. „Nedostatky, které se vyskytly při zpětném sestavování zábradlí, například skutečnost, že kameny nejsou osazeny v líci, vystupují nebo zastupují za líc o několik cm, jsou v podstatě neopravitelné,“ uvedla.

Tehdejší slova inspekce však mírnil památkář Ondřej Šefců, který na opravy Karlova mostu dohlížel. „Došlo lokálně k několika chybám v uložení kamenů. Nejde o nevratné škody, vše bude opraveno v rámci stavby,“ konstatoval v listopadu 2008.

„Mezi památkáři probíhá mnoho často bouřlivých diskuzí (tak jako v jiných oborech) – tato věc je výjimečná tím, že ji sleduje široká veřejnost. To je dáno objektem – Karlovým mostem, který je holt ‚celebrita‘ a okolo celebrit někdy bývá husto,“ vysvětloval.

Proti kritice se ohrazovala i firma provádějící rekonstrukci. „Opravu Karlova mostu připravovaly několik let desítky odborníků z řad stavebních inženýrů, památkářů a dalších. Vlastní oprava probíhá pod dohledem investora, odboru památkové péče magistrátu, Národního památkového ústavu, následného správce a řady dalších institucí. Opravdu si někdo myslí, že zde dochází k živelnému rozbíjení zábradelních zídek, svévolnému obchodování s kameny nebo prostě jenom k jejich poztrácení?“ řekl například v roce 2010 Pavel Kameník z vedení společnosti SMP ke kritice z řad Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR.

Plzeňští památkáři dostali za úkol soudit Prahu

Plzeňský krajský úřad tehdy udělil Praze pokutu přes tři miliony korun. Po odvolání a přezkoumání případu však pokutu snížil na 950 tisíc. Plzenští památkáři případ řešili proto, že by se ho musela ujmout Praha sama, a tak by mohlo dojít ke střetu zájmů. Hlavnímu městu hrozila pokuta až čtyři miliony korun. Praha však pokutu nakonec nezaplatila. Ministerstvo kultury v roce 2011 informovalo, že je celá záležitost promlčena.

Poslední zásadní oprava Karlova mostu začala 20. srpna 2007 a 12. listopadu 2010 byla stavba kolaudována. Most se opravoval po částech a za provozu, zůstával zachován čtyřmetrový koridor přístupný veřejnosti. Památková inspekce v listopadu 2008 upozornila na výrazná pochybení: při opravě byla zásadně dotčena nenahraditelná estetická a výtvarná hodnota mostu. Inspekce kritizovala hlavně nekoncepční a nedbalou opravu zábradlí. V další etapě se mají opravovat mostní oblouky.

Muž umyl graffiti přes noc, rozčílil restaurátory

Rozruch kolem Karlova mostu v posledních dnech způsobilo graffiti, které na jeden z jeho pilířů nasprejovali dva němečtí turisté. Restaurátoři pověření vyčištěním mostu počítali s termínem dokončení až 15. srpna, Technická správa komunikací (TSK) měla zaplatit restaurátorovi 40 tisíc korun. V noci z 27. na 28. července však graffiti zmizelo.

Prvotní reakcí Technické správy komunikací i odborníků bylo, že šlo o neodborné odstranění graffiti, které mohlo most poškodit. Oslovení odborníci hovořili o snaze poškodit restaurátory a znehodnotit jejich práci.

Později se ukázalo, že památka čištěním nijak poškozena nebyla. K vyčištění se přihlásil muž, který uvedl, že se likvidací graffiti živí. Miloslav Černý tvrdí, že v neděli ráno obrazec odstranil během asi dvou hodin vysokotlakým proudem páry.

Podle tvrzení restaurátora nápis nebyl odstraněn dokonale a na kamenech zůstaly zbytky barvy. Mluvčí TSK Barbora Lišková proto uvedla, že pilíř se bude muset dočistit. „Vzhledem k tomu, že je Karlův most národní kulturní památkou, budeme se dále držet zákonného postupu. Na čištění se tudíž musí podílet odborný restaurátor schválený památkáři z pražského magistrátu i generálního ředitelství Národního památkového ústavu,“ uvedla mluvčí.

Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) se rozhodl, že Miloslava Černého za jeho práci město odmění. „Po pravdě se mu ani nedivím, že se do toho tak trochu po ‚pirátsku‘ pustil sám,“ napsal k Černého akci Zdeněk Hřib. „Navrhnu, aby bylo panu Černému za jeho pomoc zaplaceno, a dále pak budeme řešit systémový přístup k takovýmto situacím,“ dodal s tím, že má pochybnosti o postupu památkového odboru magistrátu. Svůj názor pražský primátor nezměnil ani poté, co Miloslav Černý v rozhovoru pro iDnes na sebe prozradil, že si v minulosti odseděl 11 a půl roku za vraždu manželky a jejího milence.


Čtěte dále: Vraždy si odpykal. Primátor Hřib trvá na odměně muže, který odstranil graffiti

Karlův most vyčistil dvojnásobný vrah. „Už nechci dostávat děkovné dopisy,“ říká

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články