Za pád An-148 mohou patrně piloti. Nechali zamrznout snímače rychlosti

Pád letadla u Moskvy

Za pád An-148 mohou patrně piloti. Nechali zamrznout snímače rychlostiNOVÉ
letadlo An-148 Foto:

zdroj: Shutterstock

1
Svět
Sdílet:

Pád letadla An-148 u Moskvy se 71 oběťmi na životech nejspíše zavinila chyba pilotů, kteří opomněli zapnout vytápění pro odmrazování snímačů měřících rychlost letounu. Chybné údaje o rychlosti pak vedly k pádu stroje. Podle agentury AP se to uvádí v předběžném závěru, k němuž na základě informací z černé skříňky a analýzy obdobných havárií dospěl Mezistátní letecký výbor (MAK). Ten v postsovětských státech vyšetřuje letecké katastrofy.

„Předběžná analýza zaznamenaných údajů, stejně jako analýza analogických případů z minulosti umožňuje předpokládat, že faktorem, který vedl k vývoji mimořádné letové situace, se mohly stát nepřesné údaje o rychlosti letu zobrazené na přístrojích v pilotní kabině,“ uvedl MAK. Tyto chybné údaje podle něj souvisely se zamrznutím snímačů, protože systém jejich vyhřívání byl vypnutý.

Dosavadní závěry naznačují, že piloti před startem nezapnuli systém vytápění snímačů. Po vzletu přepnuli řízení stroje na autopilota, ale řízení převzali zpět, když viděli rozdílné údaje o rychlosti; podle údajů z jednoho snímače rychlost stoupala, podle druhého klesala, takže posádka ztratila přehled o situaci.

Letoun An-148 Saratovských aerolinií se zřítil v neděli 11. února šest minut po startu z moskevského letiště Domodědovo. Zahynulo 65 cestujících a šest členů posádky.

Záznam z dvou černých skříněk začali zkoumat ruští experti dnes. Veškerá data uložená v černých skříňkách se zachovala a je možné je dešifrovat, uvedla s odvoláním na výbor MAK agentura Interfax.

Letoun An-148 byl ve své době označován za příklad ukrajinsko-ruské průmyslové spolupráce, po anexi Krymu a vzpouře proruských separatistů na Donbasu ale výrobní kooperace skončila.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články