„Znáte nějaký bruselský recept, který funguje?“ Fiala před lety ostře kritizoval EU

FIALA A EVROPSKÁ UNIE

Nynější premiér Petr Fiala na kongresu v roce 2014. Foto: ODS
2
Domov

Premiér Petr Fiala (ODS) v posledních dnech opakovaně hovoří o tom, že se energetická krize musí řešit na celoevropské úrovni, protože je to podle něj nejlepší a nejjednodušší řešení. Opakovaně o Evropské unii hovoří v superlativech, vždy tomu ale tak nebylo. V roce 2014 před kongresem ODS, nedlouho poté, co byl zvolen šéfem občanských demokratů, EU ostře kritizoval.

Petr Fiala se v lednu 2014 stal předsedou ODS, na kongresu v září téhož roku ostře kritizoval Evropskou unii. „Kdekdo se zaklíná Evropou, spoléhá na nějaké bruselské recepty. Znáte nějaký, který opravdu funguje? Já tedy ne. Když se něco nedaří, tak je to proto, že jsme ještě málo evropští. Zajímavé ale je, že to, co funguje na národní úrovni, na úrovni Bruselu selhává,“ říkal tehdy Fiala. Video z projevu lze dohledat na Youtube kanále ODS.

„Současně ale stoupá míra iracionality. Tou trpí každý, kdo se před realitou zavře do klimatizované kanceláře, tu teď všem závidím, a nad obrazovkou počítače spřádá plány, jak vylepšit naše životy,“ popisoval Fiala.

„Nefunguje euro, aspoň tedy na jihu? No tak tam asi mají moc horko. Jsou vysoké ceny energií pro domácnosti a podnikatele? Tak stanovíme povinně procenta obnovitelných zdrojů, zakážeme jadernou energii, několikanásobně zdražíme energie a budeme určitě konkurenceschopnější s ostatním světem, který na takovéto ideologické nesmysly kašle a dělá to, co je pro něj výhodné,“ říkal s ironií v hlase Fiala. „Připadá vám to logické? Je to proti zdravému rozumu a dokonce mi přijde, že politika Evropské unie je i proti mírně nemocnému rozumu,“ dodal s tím, že se státy EU chovají chvílemi jako blázni, kteří jsou také úplně mimo sebe.

„My se chováme chvílemi jako blázni a ti jsou také úplně mimo. Evropa neustále ztrácí své postavení, kolem se mnohem rychleji než pendolino z Ostravy do Prahy řítí světové velmoci,“ řekl Fiala a dodal, že je skeptický k vývoji, kterým se EU ubírá.

Fiala otočil

„Je pěkné si říkat, že nás Japonci, Číňani, Indové nikdy nepředeženou, protože nejsou kreativní. Jenže oni věří ve vzdělání, v práci a v inovace více než my. A jsou připraveni pro to něco obětovat, každý den nám svou usilovností ukazují, jak kreativní jsou. Nemusíte chodit ani daleko, stačí se podívat na naše chytré a pracovité vietnamské spoluobčany a jejich chytré děti,“ dodal nynější premiér. „Pokud se sebou okamžitě něco neuděláme, ujedou nám rychle všechny vlaky, protože jedou mnohem rychlejší trati a my,“ uzavřel tehdy své vystoupení na kongresu ODS.

V posledních týdnech Fiala ukazuje, že ve svém přístupu k EU zcela otočil. V souvislosti s vysokými cenami energií a dalšími ekonomickými problémy totiž Fiala opakovaně uvádí, že jde o celoevropský problém a je nutno ho na celoevropské úrovni také řešit.

„Vysoké ceny energií jsou celoevropský problém, který musíme řešit na evropské úrovni. Dnes ráno jsem opět telefonicky jednal s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyen. Před Radou EU pro energetiku chceme najít cestu, jak pomoci lidem a firmám, na které se shodneme i s dalšími evropskými lídry,“ řekl Fiala po schůzce s německým kancléřem Olafem Scholzem.

„Ochota unijních zemí naslouchat mému návrhu, aby bylo přijato celoevropské řešení ohledně vysokých cen elektřiny, se výrazně zvýšila v poslední době, kdy ceny elektřiny dosáhly na burzách absurdních částek. Na 9. 9. jsme svolali Rada EU pro energetiku, abychom dospěli k řešení,“ napsal Fiala na Twitteru v úterý a dodal, že během nadcházející zimy bude „klíčová solidarita mezi státy Evropské unie. Jsem proto rád, že pokračují jednání o česko-německé smlouvě o dodávkách plynu.“

Podle kritiků je vláda Petra Fialy v současné situaci k Evropské unii přehnaně servilní a měla by se spíše snažit řešit problémy na národní úrovni. Nutnosti nespoléhat se jen na postup Bruselu se věnuje mimo jiné i editorial Týdeníku Echo.

.