Co týden, to člověk na zrušení
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
Máme proti prezidentovi republiky neustále operovat jeho minulostí před rokem 1989? Nechceme-li po něm jít se zastřelit, tak určitě ne. Život je šance neustále ...
Když narazíte v angloamerickém kulturním prostoru na nějaký zajímavý hlas, můžete se sázet, jak dlouho to bude trvat, než bude takzvaně zrušen. Vůbec není podmínkou, aby působil v nějakém ožehavém sektoru. Nemusí se specializovat na genetiku, gender, antisemitismus, zločinnost, postmoderní filozofii, náboženství ani žádný jiný úsek frontové linie, na níž se dnes střet odehrává. Nemusí do nich ani podniknout výpad, jako když do té doby politicky neangažovaný profesor psychologie Jordan Peterson oznámil, že se nehodlá řídit zákonem přikazujícím používání nových genderových zájmen – to je výzva na souboj.
Stačí, aby říkal zajímavé, neotřelé věci. Netušili jste to, ale odpočítávání začalo. Dav, který systematicky vyhledává příležitosti, nad čím se pohoršit, co učinit nepřijatelným, na něj svým náhodným, ale zákonitým postupem narazí. Teď tedy narazil na veterána Silicon Valley, náruživého diskutéra a autora jedné knihy jménem Antonio García Martínez.
Ten, kdo se nezajímá profesionálně o Silicon Valley, narazil na AGM, jak mu budeme říkat, před pár lety jako na člověka prezentujícího názor, že představy o tom, jakou moc mají internetové firmy nad naším soukromím, jsou silně přehnané. Ve sféře vysoké politiky se tak stal citovaným autorem díky kauzám Cambridge Analytica a ruskému ovlivňování amerických voleb ve prospěch Donalda Trumpa. Údajné psychografické modely Cambridge Analytica a jejich schopnost magicky cílit na voliče jsou, vysvětloval, jenom humbuk. Což nakonec loni potvrdilo vyšetřování britského úřadu na ochranu osobních údajů.
A totéž tvrdil o ruském zasahování do amerických voleb na internetu. Ne že by zpochybňoval to, co bylo zdokumentováno, ale, vysvětloval, veřejnost a novináři nemají ponětí o proporcích. Snažit se ovlivnit volby počtem inzerátů a postů, který Rusové na Facebook umístili, je „jako plivnout do tornáda“. Jeho kritika byla věcná, ale zároveň argumentovala autoritou. Ať už šlo o novináře, anebo o akademiky jako Shoshanu Zuboff, autorku tlustospisu Věk sledovacího kapitalismu, připomínal: nevíte, o čem mluvíte. Já jsem pracoval přesně na tom, o čem píšete. Vy jste tam nepracovali ani hodinu. A skutečně popisuje třeba mechanismy trhu s internetovou reklamou tak, že si uvědomíte, že je o hodně složitější, než jste si mysleli. A než si myslí 95 procent lidí, kteří o něm pronášejí velmi zásadní názory.
To zní arogantně, ale AGM na rozdíl od většiny lidí ze Silicon Valley umí psát, tedy psát tak, aby to neoslovilo jen další lidi ze Silicon Valley. V roce 2016 vydal knížku Opice chaosu (Chaos Monkeys) o svých zkušenostech. A ty jsou k danému tématu velmi relevantní.
AGM bezpochyby patří k americké kognitivní elitě. Vystudoval fyziku na University of California v Berkeley a pak šel pracovat jako analytik do investiční banky Goldman Sachs. Tam, ať už si o té firmě myslíte cokoliv, neberou hloupé lidi rovnou po škole. Nebavilo ho to, odešel do Silicon Valley. Pracoval v jedné firmě, ale brzy se se dvěma kolegy rozhodl založit start-up zaměřený na prodej inzerátů na internetu. Po roce ho prodali Twitteru, ale AGM sám odešel pracovat do Facebooku. Na monetizaci jejich platformy, zejména prodejem inzerátů. Takže zná zevnitř přesně to interesantní téma, jež je dnes v centru diskuse o úpadku tradičních médií a hegemonii internetových informačních společností.
Facebook se nakonec v roce 2013 rozhodl jít v monetizaci jinou cestou, na které pracovali jiní lidé, a AGM byl promptně odejit. Pak vydal Opice chaosu, vybudoval si dům na ostrově Orcas u Seattlu na severozápadě USA a psal do médií a na Twitter. Ale v posledním půl roce se začal kradmo vracet do světa IT byznysu. V dubnu jeho hlas z internetu zmizel a pak několik publikací oznámilo, že AGM začal pracovat pro Apple.
Načež začali zaměstnanci Applu podepisovat otevřený dopis, že jeho kniha obsahuje mizogynní a sexistické výroky, jež nejsou v souladu s hodnotami inkluze a diverzity, jež Apple zastává, a že jeho přítomnost ve firmě odmítají. 12. května Apple oznámil, že AGM už pro ně nepracuje. Z textu se při určitém čtení dalo vyvodit, že se měl dopustit nějakého nepřijatelného chování přímo nyní v Applu, což AGM označil za lež a žalovatelnou pomluvu.
Asi je namístě upřesnit, že se nejedná o klasické plnokrevné zrušení. Nebyl mu zrušen ani twitterový účet, ani Substack a z reakce v Silicon Valley je zřejmé, že má řadu spojenců a neměl by mít problém najít práci, byť asi ne v největších, veřejně obchodovaných firmách. Skoro se zdá, že jeho vyhození vyprovokovalo svého druhu protiofenzivu.
Po letních demonstracích považovala za nutné snad každá americká firma vydat prohlášení na podporu Black Lives Matter. Ale od té doby se vyvíjela situace tak, že několik firem považovalo za nutné usměrňovat politické diskuse na pracovišti a, když to nepůjde jinak, i zakázat. Minulý týden pak šéf firmy Shopify Tobi Lütke poslal zaměstnancům pozoruhodný e-mail, jenž začíná slovy:
„Shopify, stejně jako každá jiná zisková firma, není rodina. Ta myšlenka je absurdní. Do rodiny se narodíte. Nevybíráte si ji a ona vás nemůže rodiny zbavit. (…) Sho