2 Spor o plakát

Rakouská televize vs. Svobodní. Jejich plakát proti migrantům prý vypadá jako nacistická propaganda

, NOVÉ

Témata: , ,

Rakouská veřejnoprávní televize ORF se v pátek ohradila proti vyhrůžce politika pravicové populistické strany Svobodných (FPÖ) Haralda Vilimského vůči novináři Arminu Wolfovi, který srovnal stranický protiimigrační plakát (klikni na obrázek v článku) s nacistickou propagandou. Vilimsky řekl, že žurnalistovo jednání „nezůstane bez následků“.

Svobodní jsou koaličním partnerem ve vládě lidoveckého kancléře Sebastiana Kurze. Jejich představitelé opakovaně tvrdí, že ve veřejnoprávním médiu chtějí provést změny, které by jej přinutily k „objektivnímu zpravodajství“. Usilují také o rušení koncesionářských poplatků. Důvodem těchto snah je přesvědčení, že ORF příliš straní levici.

V hlavním zpravodajském pořadu ZiB 2 vyzval jeho moderátor Armin Wolf šéfa kandidátky FPÖ do Evropského parlamentu Vilimského, aby vysvětlil plakát vytvořený stranickou mládežnickou organizací, který zobrazuje blonďatý pár v rakouském tradičním kroji, obklopený šedými postavami s orlími nosy, s doprovodným sloganem sloganem „Tradice poráží migraci“. Wolf se politika dotázal, jak se vyobrazení migrantů na plakátu liší od antisemitského zobrazování židů v nacistickém tisku.

„Toto srovnání, pane Wolfe, je poslední kapkou,“ řekl Vilimsky s tím, že toto „nezůstane bez následků“. V pozdějším rozhovoru kandidát FPÖ sdělil, že kdyby byl ředitelem televize, Wolfa by vyhodil.

Ředitel ORF Alexander Wrabetz, se proti vyhrůžce ohradil s tím, že není na stranických funkcionářích, aby rozhodovali o tom, kdo bude moderovat pořady, v nichž vystupují. „Rozhodnutí v tomto podniku činím já,“ řekl Wrabetz deníku Kurier. „Nedovolím, aby mi šéfové stran říkali, kdo má ZiB moderovat.“

Útok na nezávislost veřejnoprávní televize odsoudili i opoziční poslanci. Stranický expert na mediální politiku u sociálních demokratů (SPÖ) Thomas Drozda ho označil za „první krok směrem k neliberální demokracii“.

Loni se do sporu s Wolfem dostal i vicekancléř a předseda Svobodných Heinz-Christian Strache, který na facebook umístil novinářovu fotografii se slovy: „Existuje místo, kde se ze lží stávají zprávy. To místo je ORF.“ Novinář podal na Stracheho žalobu kvůli pomluvě a ke stejnému kroku sáhla i ORF. Strache, který příspěvek označil za žert, se později za výrok omluvil a kromě právních výloh Wolfovi zaplatil i kompenzaci ve výši 10 000 eur (téměř 255 000 Kč).

Čtěte také: Cena zločinů nacismu. Německo dle polského poslance dluží Varšavě téměř 20 bilionů Kč

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

,

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.