V Nizozemí budou mít po řidičích s telefonováním utrum i cyklisté. Můžou za to smartphony

Zákaz volání na kole

V Nizozemí budou mít po řidičích s telefonováním utrum i cyklisté. Můžou za to smartphonyNOVÉ 2
Svět
Echo24
Sdílet:

Používání mobilního telefonu za jízdy na kole bude v Nizozemí brzy nezákonné. Chystaná novela, která má vstoupit v účinnost příští červenec, naváže na legislativu z roku 2002, která zakazuje užívání mobilů za volanty osobních a nákladních automobilů. Nově se bude týkat všech vozidel, jízdní kola nevyjímaje, jelikož se řada občanů vzhledem k vysokému číslu cyklistů obává o své bezpečí, píše britský Guardian.

Nizozemská ministryně dopravy Cora van Nieuwenhuizenová se nechala slyšet, že podobná úprava legislativy byla nutná, protože nástup sociálních sítí a neomezených datových tarifů změnil způsob, jakým lidé své smartphony používají. Cyklisté původně tvořili výjimku ze zákona. "Ale ukazuje se, že používání mobilů na kole je stejně nebezpečné jako v autě," řekla ministryně. "Je prostě fakt, že kdykoliv jste na cestě, měli byste jí věnovat plnou pozornost, a ne dělat něco na svém telefonu," dodala.

V Nizozemí by člověk našel více kol než obyvatel, a to asi v poměru 22,5 milionů ku 17 milionům. Více než čtvrtina populace jede každý den na kole do práce a průměrný nizozemský cyklista urazí za rok téměř 1000 kilometrů. Mimo jiné stoupla obliba elektrokol, což znamená, že průměrná rychlost projíždějících bicyklů se zvýšila a prostředí se tak stává pro chodce nebezpečnějším. K incidentům přispívá i nepozornost samotných chodů, kteří rovněž často chodí s očima upřenýma na obrazovky smartphonů, především ti mladší, píše Guardian. 

Podle statistik pokrývajících loňský rok se zhruba jedna z pěti nehod na kole ve věkové skupině 12 až 25 let týkala smartphonu. Za rok 2017 zemřelo v zemi při dopravních neštěstích 206 cyklistů, což je o 17 více než v předcházejícím roce. Podle holandského listu de Volkskrant přiznává používání mobilu za jízdy 54 procent cyklistů ve věku 12 až 80 let (údaje SWOF). Pokud jde o aplikace, jež nejvíce odvádějí ciklisty ale i řidiče od pozornosti při jízdě, je jednoznačným vítězem Whatsapp. Žádná úřední statistika, jak se používání smarthonu promítá do nehodovosti, se nicméně nevede.  

Průzkumy veřejného mínění ukazují, že okolo 75 procent Nizozemců se domnívá, že jakékoliv aktivní užívání mobilních telefonů by mělo být nelegální.

Čtěte také: Cyklista se na stezce srazil s chodcem, po pádu z kola zemřel

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články