10 BMW Z4 30i

BMW Z4 30i: Hravý roadster

autotest

Témata: ,

BMW představilo svou nejnovější představu o roadsteru. Zatím nabízí několik verzí, přičemž střední 30i s pohonem zadních kol se ukázala jako velmi příjemný a zábavný vůz. Vozy BMW Z, odkaz na slovo Zukunft, tedy budoucnost, mají docela dlouhou a pestrou historii. Vždycky šlo o roadstery, přičemž po Z1 se objevilo Z3, luxusní osmiválcové Z8 a poté tři generace BMW Z4. Ta poslední se na trh dostala až minulý rok a my ji vyzkoušeli ve verzi 30i.

Leckdo už ví, že označení motorizací BMW neodpovídá objemu motoru jako dřív. BMW (podobně jako třeba Audi nebo Mercedes) udělalo v označování trochu chaos. Zatímco verze 30i by dřív platila za třílitrový model, dnes má pod kapotou dvoulitr. V současné nabídce je dvoulitr ve verzích 20i (197 k) a 30i (258 k) a také řadový třílitr u verze M40i, nabízející výkon 340 k. Už teď si ale troufáme tvrdit, že se objeví i silnější verze. Každopádně ani verze 30i není vůbec k zahození – právě naopak. Motor TwinPower Turbo má výjimečnou chuť do otáček, téměř neustávající příval síly utne až omezovač, ale ve středních otáčkách je dynamicky víc než uspokojivý. Dokazuje to i hodnota zrychlení na stovku za 5,4 s a maximální rychlost 250 km/h. S motorem výborně pracuje citlivě reagující a rychlá převodovka – v tomto ohledu by se někteří z konkurentů skutečně mohli učit. Reakce na pobídku plynového pedálu je okamžitá, stejně jako chuť motoru vůz o hmotnosti 1,5 tuny zrychlit.

Když jezdíme s roadsterem, střecha musí dolů. U Z4 je to otázka několika málo vteřin, do vozu příliš nefouká a s nataženou střechou je tichý i ve vysokých rychlostech. Interiér je velmi vkusný a podle standardů BMW kvalitní i přehledný, trochu lepší tvar by zasloužila sedadla, zato pozice za volantem je bez komentáře, stejně jako ovládání všech systémů (zejména s pomocí neustále vychvalovaného systému iDrive). Zavazadlový prostor o objemu 281 litrů je dostatečný a nemáme k němu výtku. U interiéru by se jedna našla – středová konzole by měla mít roletku, a nikoli výklopná dvířka, protože se v ní skrývají držáky na nápoje, které podle našeho názoru při jízdě nikdo nevyužije.

Design novinky vzbuzuje dva druhy emocí – jedněm se moc líbí, druhým naopak. My bychom si možná odpustili všudypřítomné černé lišty a rámečky, které prostě s výraznou modrou barvou nefungují. Ostatně posuďte sami.

Z hlediska jízdních vlastností je překvapivý zejména dostatečný komfort podvozku (i při použití příplatkových 19palcových kol), vůz nikam neposkakuje a krásně žehlí nerovnosti. To je potěšující zpráva. Jízdní vlastnosti zpočátku působily trochu nevyváženě, ale bylo to dáno i tím, že testovaný vůz měl najeto pouze 900 km a trvalo další plnou nádrž, než si vše trochu sedlo a vysokovýkonné pneumatiky Michelin Pilot Super Sport se trochu ojely. Poté se vůz výrazně zklidnil a stal se přesnějším, čemuž pomáhá nejen výrazná ochota zatáčet, ale i jistota v přesném vedení vozu při změnách směru. Každým dalším kilometrem se s celkem lépe pracuje a neutrální chování přechází do
přetáčivosti jen v momentu, kdy řidič vyloženě chce – příjemný je zejména režim Sport+, který ještě přiostří reakce pohonu i tuhost vozu. Vyšší náklony v zatáčkách nevadí.

Nové Z4 upoutá pozornost všude, kde se ukáže. Je to dobře postavené, funkční a příjemné auto. Stačí trochu citu při volbě doplňků a bude vás těšit zábavným, dynamickým projevem i slušnou spotřebou. Umí jezdit za 7 l na 100 km, jinak spotřeba stoupá podle toho, jak moc využíváte potenciál motoru. Překvapivý je i fakt, že Z4 není zbytečně předražené. Základní verzi 20i pořídíte za 1 032 200 Kč i s daní, testovaná 30i začíná na 1 233 700 Kč. Příplatky jsou u prémiových značek nutností, ale pokud to s nimi nepřeženete, za 1,5 milionu máte krásný vůz (testovaný stál lehce přes 1,7 milionu). Poté, co jsme se sžili a vůz nás přestal mást chováním způsobeným zejména zcela novými, klouzavými pneumatikami, bylo Z4 rozhodně příjemným překvapením. Těšíme se na další verze!


Plusy:
Motor a převodovka, interiér, jízdní vlastnosti.

Minusy:
Zvláštní tvar sedadel, středová konzole s dvířky.


Online zprávy Více

Názory Více

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.