Nejlepší reklama na Česko

KOMENTÁŘ

Nejlepší reklama na Česko
Nová společnost bude mít sídlo v Praze a v Tempe v americké Arizoně. Foto: Shutterstock
2
Komentáře
Lenka Zlámalová
Sdílet:

Hlavní zprávy

Je to největší globální obchod českého byznysu a zároveň nejlepší reklama na Českou republiku. Americká softwarová společnost NortonLifeLock se dohodla s českou nadnárodní antivirovou firmou Avast na jejím převzetí. Podle listu The Financial Times hodlá americká kybernetická firma zaplatit až 8,6 miliardy dolarů (asi 186,3 miliardy korun). Jednání o fúzi společnosti oznámily v červenci. V úterý firmy ve společném prohlášení uvedly, že akcionářům Avastu bude nabídnuta kombinace peněžního vyrovnání a nově vydaných akcií NortonLifeLock.

Nová společnost bude mít sídlo v Praze a v Tempe v americké Arizoně. V prohlášení se výslovně uvádí, že v České republice bude nadále významně přítomna. Své služby se chystá nabízet více než 500 milionům uživatelů. Akcie spojené firmy se budou obchodovat na akciovém trhu Nasdaq. Je to symbióza, která tvoří skutečně silnou globální firmu. Avast jako lídr v antivirové ochraně se spojuje s lídrem v oblasti ochrany proti krádežím digitální identity. V Praze tak bude sídlit globální technologický lídr v obou těchto branžích.

To je obrovská motivace pro následovníky. Zajímavé start-upy, které mají ambici stát se příštími Avasty. Kolem lídrů v oborech vždycky přirozeně vznikají celé huby. Česko nevyniká v obchodě. Nevyniká v marketingu. Nevyniká ani ve službách. V informačních technologiích má ale přirozeně našlápnuto k tomu, aby se jedním z lídrů stalo. Velký obchod Avastu přirozeně přitáhne k Praze pozornost. Investoři začnou pátrat, jestli by se tady nedaly najít nebo postavit podobně perspektivní firmy.

Tohle je ten nejlepší druh byznysu, který nás může potkat. Kromě toho, že na rozdíl od výroby pro jiné přináší vysoké zisky, přidanou hodnotu a platby, je to také byznys, který není nijak závislý na státu. Je od něj oddělený. Jediné, co potřebuje, je, aby tady politici vytvořili prostředí, kde se ten byznys co nejlépe dělá. Kde stát podnikatele, kteří něco tvoří, nezatěžuje regulací, byrokracií, složitými a vysokými daněmi. Kdy jim jen vytvoří prostředí, aby mohli tvořit a vydělávat.

Tyhle firmy nepotřebují žádné dotace, pobídky, společné fotky s politiky. Ty jsou dokonce přímo překážkou, aby byly úspěšné. Bývalý americký šéf Avastu Vince Steckler, který se letos 18. července zabil v Kalifornii při automobilové nehodě, před čtyřmi lety v rozhovoru pro Týdeník Echo vysvětloval, proč Evropa právě kvůli dotacím a zásahům státu do ekonomiky technologicky zaostává. „Základní pravidlo pro úspěch v podnikání v technologiích je nebýt závislý na státu. A stát rozvoji technologií nejvíc prospěje tím, když do podnikání nebude vůbec zasahovat. V Silicon Valley nebyla žádná podpora státu. Žádné dotace na výzkum. Žádné daňové úlevy a prázdniny. Žádné investiční pobídky. Do nadějných nápadů dávali peníze venture kapitalisté. Lidé, kteří měli peníze, nápad se jim líbil a cítili, že by na něm mohli vydělat. V Evropě, ale i v Asii se vlády snaží různě pobízet k podnikavosti: dotacemi, granty, půjčkami, pobídkami, úlevami. Nikde to nefunguje. Šance na úspěch to naopak ničí.“

Do voleb zbývá měsíc a půl. Právě uvolnění byznysu ze sevření politiky a byrokracie je jeden z největších úkolů pro příští vládu. Její kvalita se pozná podle toho, jak moc se posune Česko z éry Agrofertů do éry Avastů. V éře nastupující mimořádně silné regulace Green New Deal, který firmy mimořádně zatíží a lidem zdraží skoro všechno zboží a služby uhlíkovými přirážkami, je životní nutnost vysekávat všechny ostatní dotace a zásahy státu do byznysu.

Foto: Echo

 

×

Podobné články