8 BMW M5 COMPETITION

BMW M5 ve verzi Competition dosahuje téměř naprosté dokonalosti

NOVÉ

Témata: ,

BMW M5 považujeme za aktuálně nejlepší supersedan na trhu. A verze Competition, ta jen vylepšuje již téměř dokonalé. Aktuální nabídka ostrých modelů BMW je relativně široká. Mnichovská značka nabízí výkonné modely v různých třídách a specifikách, od verzí M Performance až po M Competition.

Aby v tom byl ještě trochu větší chaos, dohromady se ostrým verzím říká M Automobily BMW řady (2 až X7). Každopádně zájem o „emka“ je vždy velký, ostré verze i tak schopných modelů mají mnoho fanoušků. U BMW M5 aktuální generace G30 se těžko hledají chyby. Například když vezmeme v úvahu přímou konkurenci v podobě Mercedesu E63 AMG: zatímco BMW možná pocitově neumí tak drtivě vystřelit vpřed, mnohem víc řidiče vtáhne do děje a přinese mu větší hravost.

Ani „běžná“ M5 se nemusí stydět za svůj výkon, z osmiválce 4,4 litru dostává díky dvojici turbodmychadel umístěných mezi hlavami válců a řadě dalších technologií výkon 600 k a 750 Nm točivého momentu. U verze Competition došlo ke změně mapy, takže celkový výkon narostl na 625 koní a točivý moment je dostupný v širším pásmu otáček. I při hmotnosti kolem dvou tun to znamená schopnost zrychlit na 100 km/h za 3,3 s, akcelerace do 200 km/h trvá pouze 10,8 s. Brutální hodnoty. V praxi je M5 Competition samozřejmě doslova pekelně rychlým vozem, který těžko najde přemožitele. Výfukový systém s aktivními klapkami dává okolí jasně tušit, že pod kapotou se skrývá mocné srdce.

Zvenku je M5 Competition rozeznatelná díky černým doplňkům včetně masky chladiče, uvnitř zaujme tradičně technicistním a precizně zpracovaným interiérem. Samozřejmě nechybí řada asistenčních systémů, které u BMW fungují většinou velmi nerušivě a spolehlivě.

Současná „emka“ ale zaujmou i další specialitou: rudými tlačítky M1 a M2 na sportovním volantu s tlustým věncem. Umožňují rychlou volbu nastavení celého vozu a hlavně pohonu M xDrive. Ten je specifický tím, že je vybaven třemi různými režimy – klasickým pohonem všech kol zaměřeným na trakci, poté 4WD Sport pro otrlejší a taktéž režimem 2WD, přenášejícím točivý moment pouze na zadní kola. Tímto řešením (podobné používá i Mercedes) je řidiči nabídnuta mnohem širší škála schopností – včetně možnosti jízdy smykem, při nichž jsou důležité dva poznatky: potřebujete hodně prostoru, neboť vůz neustále brutálně zrychluje, a počítejte s rychlým znehodnocením (velmi drahých) pneumatik.

Verze Competition se dočkala samozřejmě i úprav podvozku – ten je nižší o 7 mm a zároveň má o 10 % tužší pružiny a přepracovanou charakteristiku aktivních tlumičů. Nechybějí ani další úpravy včetně pevnějšího uložení motoru či stabilizátorů. V praxi komplexní soubor úprav znamená, že Competition je tužší, ostřejší a přesnější.

Věříme, že i laika překvapí, jak snadno a sebevědomě relativně těžký vůz mění směr, jak ochotně přenáší hmotu a jak citlivě reaguje na vstupy od volantu či pedálů. Netřeba připomínat, že příplatkové karbon-keramické brzdy vynikají drtivou účinností. I když je Competition o něco tužší než „základní“ M5 a nejraději má hlaďoučký asfalt, nerovné silnice pobírá nečekaně dobře. Hrubé rázy jsou skutečně jen výjimečné, v režimu Comfort je úroveň pohodlí dostatečná pro běžné potřeby. Potřeby nebo spotřeby? V tomto ohledu umí M5 Competition potěšit pouze v nedělním tempu, kdy jezdí za 11,5 až 12 litrů. Pokud je vystaveno extrémní zátěži například na okruhu, situace je výrazně odlišná – není problém překonat hranici 25 l na 100 km. Ovšem upřímně, tohle zájemce o M5 určitě neodradí, neboť základní cena verze Competition je 3,2 milionu Kč, a pokud se necháte trochu unést v seznamech příplatků, není problém cenu navýšit o další milion. Netřeba dodávat, že si můžete vybírat i z bohaté palety doplňků BMW Individual, které vaše již tak výjimečné auto ještě ozvláštní. Ať tak či onak, britský magazín EVO vyhlásil M5 Competition nejlepším supersedanem na trhu a my se s tím ztotožňujeme.

Plusy:
Dynamika, motor, podvozek, jízdní vlastnosti.

Minusy:
Cena, logicky vysoká spotřeba.

Týdeník Echo

od 1099 Kč

Tištěný Týdeník Echo věnuje velkou pozornost politickým a společenským událostem, historii, literatuře, filmu a kultuře obecně.

Více info

EchoPrime

od 249 Kč

Vychutnejte si přístup k prémiovému obsahu určenému pouze předplatitelům, který nemá na českém internetu obdoby

Více info

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.