Autopůjčovna Hertz kvůli koronaviru vyhlásila v USA bankrot

Autopůjčovna Hertz kvůli koronaviru vyhlásila v USA bankrot
Ekonomika

EKONOMICKÉ NÁSLEDKY KRIZE

Echo24

Autopůjčovna Hertz Global Holding požádala ve Spojených státech o ochranu před věřiteli, protože její podnikatelská činnost se kvůli koronavirové pandemii zastavila a jednání s věřiteli nepřineslo potřebný výsledek. Mezinárodních operací, včetně Evropy, Austrálie a Nového Zélandu, se proces netýká, uvedla agentura Reuters.

Společnost, která působí na trhu více než 100 let, měla na konci loňského roku dluh téměř 19 miliard USD (475,5 miliardy Kč) a po celém světě zhruba 38.000 zaměstnanců. Patří zatím mezi největší firmy, které kvůli pandemii musely požádat o ochranu před věřiteli.

Hertz v žádosti podané u soudu uvedl, že dobrovolně žádá o reorganizaci podle kapitoly 11 amerického zákona o bankrotech. Firmou otřáslo vládní nařízení omezující pohyb a požadavek, aby lidé zůstávali doma. Velká část výnosů společnosti pochází z půjčování aut na letištích, nyní se však tento zdroj výnosů téměř zastavil.

Americkým aerolinkám se zatím podařilo odvrátit podobný osud, protože získaly pomoc v řádu miliard dolarů od vlády. To se však Hertzu nepovedlo.

Společnost začala jednat s věřiteli poté, co se jí v dubnu nepodařilo splatit část peněz za leasing aut. Platnost dohod o shovívavosti kvůli promeškání splatnosti skončila 22. května. Hertz má v hotovosti zhruba jednu miliardu USD.

Správní rada společnosti jmenovala 16. května novým generálním ředitelem Paula Stonea. Předtím firma propustila zhruba 10.000 zaměstnanců a oznámila, že má značné pochybnosti o tom, zda bude schopná pokračovat v činnosti.

Největším akcionářem Hertzu s podílem 39 procent je miliardář Carl Icahn. Kromě autopůjčoven stejného jména také vlastní půjčovny Dollar a Thrifty. Historie společnosti sahá až do roku 1918, kdy Walter Jacobs, průkopník pronájmu aut, založil firmu, která umožňovala zákazníkům dočasně řídit jeden z desítky vozů Model T automobilky Ford, píše firma na svých internetových stránkách.

Hertz a další firmy z odvětví se však potýkaly s problémy již před pandemií. Společnosti se dostaly do finančního tlaku, protože zákazníci se začali přesouvat ke službám jako Uber. V rámci boje proti Uberu přijal Hertz plán oživení, jehož cílem byla modernizace aplikace pro chytré telefony a zlepšení správy flotily vozů k pronájmu.