Segwaye Čechům zošklivili turisti. Teď známá vozítka končí úplně

Segwaye Čechům zošklivili turisti. Teď známá vozítka končí úplně
Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
Svět

POPULÁRNÍ VOZÍTKA KONČÍ

Echo24

Společnost Segway ukončí k 15. červenci výrobu svého stejnojmenného dvoukolového elektrického vozítka. Firma přitom původně tvrdila, že její vozítko bude revolucí ve způsobu přepravy osob. Segwaye byly oblíbené u turistů a někde je používali i policisté, proslavily je ale spíš nehody a stížnosti chodců, poznamenala agentura AP. Život vozítka ztížila i Pražanům, české hlavní město proto zakázalo vjezd segwayů do historických lokalit. Symbolem zákazu se staly všudypřítomné dopravní značky.

Prezidentka společnosti Judy Caiová v prohlášení uvedla, že za prvních deset let své existence segway ukázal, že je efektivním osobním vozítkem a získal si oblibu u turistů ve velkých městech Severní Ameriky, Evropy, Asie, Jižní Ameriky a Blízkého východu. Loni se však na celkových výnosech firmy podílel méně než 1,5 procenty.

Společnost kvůli ukončení výroby propustí 21 zaměstnanců, dalších 12 si jich ponechá ve firmě dva měsíce až rok a pět jich zůstane v továrně v New Hampshire.

„Toto rozhodnutí nebylo lehké, a i když současná globální pandemie ovlivnila prodej a výrobu, nebyla rozhodujícím faktorem v našem rozhodnutí,“ dodala Caiová.

Dopravní revoluce, kterou oznámil vynálezce vozítka Dean Kamen při založení firmy v roce 1999, se nestala realitou. Původní cena segwaye kolem 5000 USD (118 000 Kč) byla pro mnoho zákazníků překážkou. Náročné bylo navíc i používání, protože uživatel musel být při jízdě v určitém úhlu, aby se vozítko pohybovalo vpřed. Pokud se váha jezdce příliš posunula jiným směrem, mohlo se snadno vymknout kontrole a jezdec spadl.

V roce 2009 firmu Segway koupil britský milionář James Heselden. O deset měsíců později zemřel, když podle médií náhodou sjel na segwayi z útesu. V roce 2013 se novým majitelem firmy Segway stala společnost Summit Strategic Investments a o dva roky později ji koupila čínská Ninebot.

Heseldenova smrtelná nehoda vyvolala celosvětovou debatu o bezpečnosti těchto vozítek. Zřejmě nejtvrdší omezení začalo platit pro majitele dvoukolých vozítek v Británii, která od roku 2011 zavedla úplný zákaz jejich používaní na veřejných komunikacích. Bez nebezpečí pokuty se s nimi smí jezdit jen na soukromých pozemcích se souhlasem majitele pozemku. Německé dopravní předpisy vyžadují, aby lidé pro jízdu na segwayi měli řidičský průkaz přinejmenším pro moped. Segwaye zde smí jezdit po cyklostezkách a ve vyhrazených cyklopruzích na silnicích. Rakouské zákony pohlížejí na segwaye jako na motorová jízdní kola. Také v Nizozemsku, kde je kolo velmi oblíbený dopravní prostředek, se cyklisté o své stezky dělí s lidmi na vozítkách segway. Naopak ve Francii platí pro segwaye stejná pravidla jako pro chodce, a tak se staly běžnou součástí Paříže i dalších měst.

Segway proslavily i další nehody. V roce 2003 měl lehčí nehodu na tomto vozítku bývalý americký prezident George Bush mladší. V roce 2015 srazil jamajského sprintera Usaina Bolta kameraman na vozítku segway po jeho vítězství v Pekingu v běhu na 200 metrů. Bolt ale nebyl zraněn a později o nehodě vtipkoval.

Pražany otravovali turisté

V Praze se segwaye začaly rozšiřovat krátce po zahájení sériové výroby. Prodeje vzrostly s představením jejich druhé generace v roce 2006, která dostala výkyvná řidítka k určování směru místo původního otočného kroužku. Na provoz segwayů, které využívali především turisti, si dlouhodobě stěžovaly radnice pražských městských částí, kritizovali ho také někteří obyvatelé centra.

Plošné vytlačení vozítek z širšího středu české metropole umožnila novela zákona o silniční dopravě, který na segwaye původně pohlížel jako na chodce. Zákaz vjezdu město schválilo v červenci 2016, kvůli chybějícím značkám jej ale nemohlo vymáhat, a jezdci tak z ulic zmizeli až o půl roku později. Instalace značek vyšla na 3,7 milionu korun. Segwaye nesmějí jezdit v pražské památkové rezervaci, v celé Praze 1, části Prahy 2, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, území Libně, Holešovic a Letné.

Proti zákazu podala žalobu asociace sdružující asi dvě desítky provozovatelů segwayů. Sdružení se domáhalo zrušení opatření. Soud dal v minulosti zapravdu městu, žalobci pak ale uspěli s kasační stížností a vymohli si nové projednání věci. Pražský městský soud ale v dubnu loňského roku žalobu asociace provozovatelů znovu zamítl. V současné době jsou v Praze a dalších městech problémem sdílené elektrokoloběžky.

V roce 2017 firma Segway začala vyrábět elektrické koloběžky. Podle mnohých to bylo známkou toho, že dny původních vozítek Segway PT jsou sečteny, uvedla agentura AP.

 

Související články