Novinky se pustily do Seznamu kvůli sporu milionářů v českém Aspenu

špindlerův mlýn

Novinky se pustily do Seznamu kvůli sporu milionářů v českém AspenuNOVÉ
Špindlerův mlýn Foto:

Ilustrační foto: Shutterstock

Domov

Echo24

Server Seznam Zprávy a portál Novinky.cz se dostaly do sporu. Zdrojem rozepří je výstavba ve Špindlerově Mlýně. Někdejší šéf akvizic skupiny ČEZ a nyní investor Vladimír Schmalz si nechal v oblíbeném horském středisku postavit velkolepou horskou chatu, v jejím těsném okolí však vyrostly dva bytové domy, které mu brání ve výhledu, ale jen „z levé strany“. V případu padly tresty pro dva místní úředníky, jednotlivé strany se však nemohou shodnout na konkrétním průběhu a dalších okolnostech. Vtipné je také to, že Novinky svůj článek podepsaly jménem Bruno Traven, což je pseudonym německého spisovatele, který je už přes 50 let po smrti. Spor ve Špidlu, kterému se přezdívá také český Aspen, baví nejen zasvěcené kruhy.

Seznam Zprávy na konci letošního února uveřejnil text s názvem Miliardářská bitva o haciendy v českém Aspenu. Budou se bourat luxusní vily? Autorem je redaktor Ondřej Koutník, někdejší „investigativní eso“ Babišových Lidových novin. Text konstatuje, že se Vladimír Schmalz se zkaženým výhledem ze svého domu rozhodl bojovat a podal na souseda trestní oznámení. Soud potrestal dva úředníky, protože zanedbali své povinnosti. Zpráva Seznamu pak naznačuje, že prý by obě stavby mohly být zbourány, protože jsou možná postaveny načerno.

Spolumajitel developerské společnosti Hawk Real Zbyněk Cejnar, která domy postavila, pochybení odmítá. „To si neumím představit ani ve špatném snu. Pokud někdo něco porušil, tak státní správa, určitě ne my. Požádali jsme si o stavební povolení, kde byl pan Schmalz účastníkem řízení. Se vším tehdy souhlasil,“ řekl v článku.

Novinky.cz, které stejně jako deník Právo jsou majetkově propojené se společností Seznam, ve čtvrtek kontrovaly s textem Milionář, developer a redaktor aneb Špindlerovská bramboračka. Autor textu na Novinky.cz je uváděn jako Bruno Traven, což byl pseudonym německého spisovatele, autora sociálně laděných románů s kritickým postojem vůči kapitalismu, odehrávajících se především v Mexiku.

Článek uvádí, že Schmalz s Cejnarem byli blízkými přáteli, na počátku výstavby spolu spolupracovali, ale nakonec se rozhádali, protože stěžovatel Vladimír Schmalz částečně ztratil hezký výhled z levé strany a dům někdejšího kamaráda byl větší, než předpokládal. Podle Novinek však chata Schmalze stojí na parcele, kde územní plán povoluje stavět jen „občanské vybavení komerčního charakteru“, tedy penzion nebo turistickou ubytovnu, což by byl nečekaný problém pro stěžovatele. V posledních dnech se Vladimír Schmalz těšil z toho, že domy někdejšího kamaráda budou úředně zbořeny. Novinky si v reakci na to ze Schmalze utahují, že pokud by se měl dodržovat zákon, musel by svou rodinnou chatu přestavět na ubytovnu pro polské turisty.

„Nechce se věřit, že by si to milionář při stavebním řízení neošetřil, ale možná se stal obětí stejného šlendriánu jako developer. A co teď? Udělat z vily ubytovnu pro polské turisty? Nebo rovnou zbourat? Babo, raď!“ píše Bruno Traven z Novinek.

O redaktorovi Koutníkovi se pak vyjádřil jako o „autorovi orwellovského newspeaku“, který o Schmalzově luxusní vile mluví jako o pouhé chatě. Spor zaujal také známého a vlivného pražského právníka Radka Pokorného, kterého pojí přátelství s bývalým premiérem Bohuslavem Sobotkou, který na svém Facebooku na text Novinek upozornil s tím, že v jednom z domů, jimž hrozí zbourání, má vlastnit byt člen rodiny šéfredaktora Práva Zdeňka Porybného.

Foto:

Printscreen z Facebooku právníka Radka Pokorného

Proti interpretaci sporu se ohradil šéfredaktor Seznam Zprávy Jiří Kubík, který odmítl, že by jejich redaktor Ondřej Koutník, bývalý Babišův reportér, napsal text ve prospěch Vladimíra Schmalze.

Foto:

Echo Prime

Čtěte také: Savovovi poskytne 45 milionů miliardář Vítek. Chce Mladou frontu převzít

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.