Nejsme pro progresivní levici a vyznavače totality, napsala zubní klinika na web

KRITIKA KVŮLI WEBU

Nejsme pro progresivní levici a vyznavače totality, napsala zubní klinika na web
Zubní klinika Smart Care. Foto: Smart Care / Tomáš Filippi
Domov

Lidi na sociálních sítích zaujala webová stránka soukromé zubní kliniky Smart Care. V sekci O nás mimo jiné popisuje, pro koho nejsou její služby, přičemž zmiňuje například příznivce totalitních režimů, mladou progresivní levici či vyznavače dezinformací. Zatímco se někteří naštvaní uživatelé jali psát negativní recenze, klinika se brání, že ve skutečnosti nikoho neodmítá, nefiltruje a nehodnotí a že celý web je prezentovaný s trochou nadsázky, uvedla pro deník Echo24. Dle informací redakce se případem zabývá i Česká stomatologická komora.

Zubní klinika v centru Prahy na svém webu uvádí, že její služby nejsou například pro „příznivce všech totalitních směrů, ruského, čínského, muslimského“. Dále nevítá pacienty vyznávající dezinformace, manipulace či nesvobodu. V neposlední řadě nechce v řadách klientů příznivce rasismu. „Protože jen a pouze All lives matters,“ píše se na stránkách Smart Care. Pro provozovatele je problém i levicová ideologie.

„Nejsme pro mladou západní progresivní levici, která blazeovaná dlouhodobým žitím ve svobodě, nadbytku a pokroku (které jim nekonečně tvrdou prací vybojovali jejich rodiče a prarodiče), která nyní objevuje a prosazuje nepoznané a nezažité totalitní ideály a cenzuru a ostrakizaci lidí s jiným názorem vedoucí k destrukci individuálních svobod a svobody slova,“ zdůvodňuje bod klinika.

Tato „omezení“ rozproudila debatu a vyvolala vlnu kritických reakcí na sociálních sítích, které přístup soukromé zubní kliniky označily za diskriminační a nevhodné. Několik uživatelů také napsalo jednohvězdičkovou recenzi na Google, případně upozornilo Českou stomatologickou komoru na webové stránky Smart Care.

„Nikoho jsme neodmítli, nefiltrujeme klienty“

Klinika kritiku odmítá a dodává, že je text na webu psaný v nadsázce. V podobném duchu byly zpracovány i další části stránek zubní kliniky, potvrdil redakci Echo24 jednatel Tomáš Filippi. Také zdůraznil, že zmíněný text není diskvalifikační kritérium ani obchodní podmínka pro přijetí či nepřijetí, ale pouhé vyjádření sympatií. „My jsme nikdy nikoho neodmítli. Nikdo konkrétní si nestěžuje, že by byl odmítnut. Stížnosti se týkají pouze textu na webových stránkách,“ řekl redakci.

Dále své postoje rozvedl. „Jsme 30 let po skončení zločinného totalitního režimu, svoboda je pro nás velmi cenná, tak rádi se vždy přihlásíme ke svobodným ideálům. A vymezíme proti všem příznivcům totalit (státních, náboženských). S klientem, se kterým si rozumíme, dosahujeme mnohem lepších výsledků při dlouhodobé spolupráci. To asi platí ve všech vztazích napříč obory. Celé pojetí webové prezentace je také v humorném netradičním nadsázkovém pojetí,“ uvedl Filippi.

Klienty a kritiky ujistil, že klinika nedisponuje žádným systémem, který by filtroval, skóroval nebo jakkoliv jinak hodnotil lidi. „Pouze je léčíme a pomáháme jim za lepším zdravím a úsměvem,“ doplnil jednatel kliniky. Jednohvězdičkové recenze na internetu společnost řeší, Filippimu nepřijdou fér i vzhledem k tomu, že před „popularizací" dostávala klinika slušná hodnocení.

„Recenze by měly vycházet z hodnocení služeb, které poskytujeme. Když u nás klient nikdy nebyl (nebo je to anonymní fake profil), tak bych řekl, že jeho hodnocení není relevantní k našim službám,“ okomentoval situaci Filippi s tím, že požádají Google o odstranění recenzí, které se v posledních dnech objevily v rámci tzv. review-bombingu.

Na otázku redakce, zda se nebojí nějaké protireakce ze strany kritiků či stomatologické komory, odpověděl jednatel kliniky další otázkou. „Máme se bát? Může být svobodné vyjádření názoru, že nesympatizujeme s příznivci totalit, důvodem pro obavy?“ uzavřel.

„Jestli přijde liberál, nebo fašista, na to se pojišťovna neptá“

V České stomatologické komoře se případem začala zabývat příslušná revizní komise, podání přijala hned několik. „Ale jako u každého vyšetřování, do jeho uzavření nemůžeme věc komentovat. Nepochybně bude vyšetřování trvat minimálně týdny, neboť musí být dán prostor oběma stranám,“ přiblížil redakci prezident stomatologické komory Roman Šmucler.

Vysokoškolský pedagog a expert na zdravotnické právo Ondřej Dostál dodal, že zde nehraje roli, jestli jde, nebo nejde o soukromou ordinaci, ale jestli je smluvním poskytovatelem zdravotních služeb. „Pokud ano, třeba skrze základní plomby, v takovém případě ve smlouvě s pojišťovnou vyplývá právní povinnost přijmout každého pojištěnce, pokud nejsou dány zákonné důvody pro jeho odmítnutí. Jestli přijde liberál, nebo fašista, na to se pojišťovna neptá,“ vysvětlil Dostál pro deník Echo24.

Část webové stránky zubní kliniky, která rozlítila internetové uživatele.
Část webové stránky zubní kliniky, která rozlítila internetové uživatele. Foto: Stránky Smart Care

Případné neoprávněné odmítnutí je v takovém případě delikt se sankcí ve výši 30 tisíc korun, pojišťovna také může vypovědět smlouvu. „Pokud by nebyli smluvním poskytovatelem, tak v zásadě kromě nutných a neodkladných případů nemusí přijímat nikoho, a pak by se to řešilo stejně jako u hospody, která například odmítla obsloužit komunisty či podobné situace. Ale opět s výjimkou neodkladné péče, pokud by někoho bolely zuby, tak v zásadě ani nesmluvní poskytovatelé odmítnout nesmí,“ upřesnil.

Podobně se k věci staví i právník Mario Švehelka z advokátní kanceláře Pak & Švehelka. „Tohle se týká hlavně České stomatologické komory, mají své interní předpisy, možná i nějaký etický kodex. Ještě existují předpisy, které se upravují třeba poskytování péče pojištěncům v režimu veřejného zdravotního pojištění,“ řekl redakci. Na věc se podle něj dá dívat skrze obecné předpisy zakazující diskriminaci, přičemž rovněž zmínil případy, ve kterých hospodští odmítali nalít Romům nebo jiným skupinám obyvatel. „Pokud vím, v takových případech došlo i k nějakému odškodnění.“ přiblížil Švehelka.