Vymyslel logo Je Suis Charlie. Teď mu ho chtějí vzít

Boj o ochrannou známku

Vymyslel logo Je Suis Charlie. Teď mu ho chtějí vzítNOVÉ 1
Svět
Echo24
Sdílet:

Tvůrce hesla „Je Suis Charlie“ Joachim Roncin je zklamaný. Přes 50 lidí se ve Francii pokusilo zaregistrovat si na tento jeho slogan spojený s pařížskými teroristickými útoky ochrannou obchodní známku. „Je hrozné si jen na vteřinu myslet, že by heslo, které reprezentuje naději, někdo vlastnil,“ řekl pro BBC. Někteří ale chtějí jeho vlastnictví užít k dobrým účelům.

Roncin heslo „Je Suis Charlie“ vymyslel v rychlosti. Rozhodl se pro jednoduché řešení, které kopíruje font i grafiku časopisu Charlie Hebdo. „Asi dvě nebo tři minuty jsem se upřeně díval na logo časopisu, abych zjistil, co pro mě vlastně znamená,“ vysvětluje proces tvorby. Ten započal ihned poté, co do redakce jeho domovského týdeníku Stylist přišla první zpráva o tragédii v budově satirického časopisu.

„Rozhodně jsem heslo nevytvořil, abych udělal rozruch. Lidé mi posílali zprávy s gratulacemi. Je ale opravdu velmi zvláštní přijmout gratulace za něco, co je spojené s tak hrůzným činem,“ říká Roncin. Nakonec ale pochopil, že mu lidé gratulují k něčemu jinému. K tomu, že se mu povedlo stvořit heslo, které sjednocuje. Slogan, který říká: „Jsem svobodný, nemám strach“.

Čtěte více: 'Cítím se být Charlie Coulibaly'. Komik zatčen za podporu terorismu

Právě proto je Roncin zoufalý z lidí, kteří se pokouší heslo dostat různými cestami do svého vlastnictví. Jediná organizace, která kdy získala Roncinův souhlas se zveřejněním jeho díla, jsou nezávislí Reportéři bez hranic. Případné reklamní zneužití sloganu bude řešit s právníky.

Chci vydělat na provoz Charlie Hebdo, tvrdí Belgičan

Jedním z lidí, kteří se pokusili o registraci ochranné známky, patří i Belgičan Yanick Uytterhaegen. Ten ale tvrdí, že vlastnictví hesla nechtěl zneužívat. Naopak, měl v plánu peníze vydělané z licencí darovat obětem. „Chci si licencovat Je Suis Charlie, abych mohl získat nějaké peníze na další provoz týdeníku Charlie Hebdo, pro jejich nadaci a v neposlední řadě pro rodiny obětí,“ vysvětlil Uytterhaegen deníku Independent své rozhodnutí.

Heslem Je Suis Charlie se povedlo ozdobit i Prahu. Na různá místa, často v blízkosti zastávek, je ze solidarity k obětem útoků umístila společnost JCDecaux.

„Karikaturisté, kteří pracovali pro Charlie Hebdo, neustále posouvali hranice, jen aby rozvířili dění. Vždycky je důležité mít kolem sebe lidi, kteří tak činí, protože právě to mění svět,“ vysvětluje Roncin.

Čtěte více: Charlie Hebdo vyprodán za pár minut. Do Česka jde 300 výtisků

Hashtag #JeSuisCharlie se stal jedním z nejpopulárnějších v historii Twitteru vůbec. Za týden jeho existence ho uživatelé použili víc než sedm milionkrát. „Chci, aby toto poselství zůstalo neposkvrněné. V neděli jej hlásalo po celém světě přes čtyři miliony lidí. Byl bych znechucen, kdyby se na něm někdo pokusil vydělat.“

Čtěte také: Co vlastně znamená 'být Charlie'?

Halík odmítl být Charlie: Zavraždění nejsou hrdinové

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz