Černá čísla budou příští rok, říká šéf LEO Express

ROZHOVOR

Černá čísla budou příští rok, říká šéf LEO Express 1
Ekonomika
Sdílet:

Soukromý přepravce LEO Express zakončil první polovinu letošního roku s růstem obratu o bezmála polovinu a tržbami nad stovkou milionů korun. V příštím roce by se konečně mohl dostat do černých čísel celkově, říká v rozhovoru pro Roklen24 Peter Köhler, místopředseda představenstva, zodpovědný za řízení LEO Express ve střední Evropě. Jak bude vypadat doprava ode dveří ke dveřím místo překonaného konceptu z nádraží do nádraží? Kam hodlá LEO Express dál expandovat? Co chce změnit? Proč chce větší podporu start-upů? Jak vnímá klima na trzích a co pro firmu znamená oslabená koruna?

R24: Za půlrok jste tržbami poprvé nad sto miliony korun, zákazníky nad půl milionem. Jak jste spokojeni s tím, co jste jako firma dokázali?

Jsme samozřejmě rádi, že jsme zaznamenali nárůst obratu o více než 45 procent, počtu pasažérů o čtvrtinu, dosáhli téměř čtyřnásobného nárůstu EBITDA. Roste nám zejména počet věrných zákazníků napříč celou společností a to v Česku, na Slovensku i v Polsku. Postupně rozšiřujeme autobusovou síť pro celou střední Evropu a máme koncept jejího dalšího růstu.

Na vlakokilometr máme nyní nejnižší náklady v porovnání všech dopravců v ČR, na úrovní kolem 90 korun provozních nákladů na vlakokilometr. Celkové náklady pak jsou kolem 125 Kč na vlakokilometr, u Českých drah jsou srovnatelná čísla o polovinu vyšší. Naše čísla, jsem přesvědčen, potvrzují, že jsme se vydali správným směrem. Na druhou stranu: celkový výsledek hospodaření je stále záporný a s tím samozřejmě spokojeni nejsme.

R24: Jak se ohlížíte za podmínkami, které pro vás panovaly na trzích, na kterých podnikáte? ČR, Polsko, Slovensko? Co čekáte ve zbytku roku?

Naše služby jsou nyní na úrovni, která nemá na světě obdoby a to ať už v oblasti cateringu, infotainmentu nebo návazných služeb. Současně nám však na trhu konkuruje státem vlastněný a dotovaný dominantní hráč, který dlouhodobě prodává jízdenky pod úrovní svých variabilních nákladů a porušuje tak pravidla hospodářské soutěže. To nám ubírá zákaznický potenciál a výnosy. Ukázalo se také, že jakákoliv inovace, se kterou jako první přišel LEO Express- například autobus do Krakova, noční vlak do Košic nebo filmy ve vlaku – byla okamžitě okopírována konkurencí.

Rádi udáváme trendy a soutěžení s konkurencí vnímáme jako zdravý nástroj růstu a motivaci ke zlepšování kvality služeb. Ale pouze v tržním prostředí a s rovně a transparentně nastavenými podmínkami. Ne, když jsou přitom porušována pravidla férové soutěže. I přes nerovné podmínky ale stále rosteme, proto věříme, že politická reprezentace zesílí tlak na změnu, která bude znamenat zvýšení kvality dopravní obslužnosti a výrazné ušetření veřejných rozpočtů.

Musím ale také doplnit, že se významně zlepšila spolupráce například se SŽDC nebo Drážním úřadem, kde působí odborníci na špičkové úrovni. Také se zlepšila komunikace s Ministerstvem dopravy a s jednotlivými kraji. Je vidět, že zástupci těchto institucí pochopili, jaké výhody přináší více dopravců na trhu. Začínají se vypisovat veřejné soutěže, kterých se chceme účastnit v Česku i na Slovensku.

Celý článek a více informací z ekonomického světa čtěte na našem partnerském serveru Roklen24.cz.

Sdílet:

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články