Přímá linka do Šanghaje. Česko míří do náruče Číny

Praha hostí čínské fórum

Přímá linka do Šanghaje. Česko míří do náruče ČínyNOVÉ
Zlatá socha Mao Ce-tunga Foto: Foto: ČTK/AP
1
Domov
Filip Nachtmann
Sdílet:

Výměna pořadů mezi ČT a největší čínskou státní televizí, zvýšená propagace Česka přes agenturu CzechTourism, posilování ekonomické spolupráce a příští rok možná i přímá linka Praha – Šanghaj. Česká republika naplno obrátila svou pozornost na Čínu. Ve čtvrtek a pátek bude Pražský hrad hostit Čínské investiční fórum se stovkami zahraničních hostů. A jak deníku ECHO24.cz řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek: že jsme dosud neměli styky s Čínou, je náš problém.

Ministři zahraničí, zdravotnictví a průmyslu a obchodu už za půl roku fungování nové vlády stihli navštívit Čínu. Na podzim je bude následovat ještě prezident republiky a v příštím roce chystá návštěvu asijského giganta také premiér. České politické špičky prostě nechtějí nechat nic náhodě. A i když byl Sobotkův kabinet v minulých měsících kritizován, že kvůli zlepšování ekonomických vztahů s Čínou opomíjí lidskoprávní otázky, ze zvolené cesty ustoupit nehodlá.

Také proto Praha ve čtvrtek a pátek hostí obří Čínské investiční fórum, na které dorazí zhruba pětistovka hostů z Asie a další stovky z Evropy. Prvního čínského vicepremiéra Čang Kao-li do Česka doprovodí i šéfové největších čínských firem.

„Je to velmi důležitá akce. Jde o navázání plnohodnotných styků s Čínou, která je druhou největší ekonomikou světa a bude tou největší. Že jsme ty styky dosud neměli, není problém Číny, je to problém náš,“ říká o fóru ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Mládek: „Jednání o přímé lince mezi Prahou a Šanghají se posunula. Očekáváme, že by se přímo mohlo začít létat příští rok s letním letovým plánem.“

Ten je přesvědčený, že fórum může pomoci navázat lepší kontakty nejen ve vzájemném obchodě a investování, ale oboustranně velký potenciál vidí také v cestovním ruchu. Zdá se prý, že jsou Číňané uchváceni městskou turistikou a roste jejich zájem o Prahu, Kutnou Horu, Karlovy Vary nebo Český Krumlov. „Čína má dosud stamiliony chudého obyvatelstva na venkově, ale má také střední třídu. Která představuje – když budeme velmi konzervativní – zhruba 10 či 15 procent obyvatelstva. Což ovšem dělá nějakých 130 až 200 milionů lidí, kteří mají na to, aby přiletěli do Prahy,“ vypočítává ministr.

Do Šanghaje přímým letem možná už v dubnu

Zvýšený zájem čínských turistů o Česko koneckonců potvrzují i odhady agentury CzechTourism. Podle ní k nám letos přijede necelých 200 tisíc turistů z Číny, o jedenáct procent více než loni. Dalšímu nárůstu by pomohla hlavně přímá letecká linka. A právě na ní se v posledních týdnech intenzivně pracuje.

„Zdá se, že se jednání o přímé lince mezi Prahou a Šanghají posunula. Dlouho jsme na tom pracovali. Očekáváme, že by se přímo mohlo začít létat příští rok s letním letovým plánem,“ prozradil Mládek.

Státní Český Aeroholding navíc hodlá plánovanou linku do Číny podpořit pobídkami za téměř 38 milionů korun. ČTK to po středeční schůzce ministrů dopravy obou zemí a vedení firmy řekl mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold. Podmínkou ale je, aby budoucí dopravce létal aspoň čtyřikrát týdně po dobu pěti let. Zda se stát s některým z čínských dopravců nakonec domluví, by mělo být jasné do měsíce.

Spolupracovat začnou i státní televize obou zemí, informovalo o tom ministerstvo pro místní rozvoj. Česká republika by do Číny měla posílat hlavně cestopisy, kterými čínské veřejnosti přiblíží české pamětihodnosti. Které pořady China Central Television budou naopak moci sledovat diváci České televize, zatím není jasné.

Na fóru Zeman, Sobotka i Klaus

O zavedení přímých letů mezi Českem a Čínou se bude mluvit i na investičním fóru. Na něm vystoupí třeba hostitel Miloš Zeman, který se chce zaměřit na otázku ekonomické spolupráce, nebo premiér Bohuslav Sobotka. Na fórum by měl dorazit také exprezident Václav Klaus a samozřejmě i celá řada zástupců českých firem. Mluvit se bude o spolupráci v obchodu, dopravě, průmyslu, cestovním ruchu nebo energetice.

„Ambicí současné české vlády je vybudovat vztahy s Čínou na standardní evropské úrovni,“ řekl ve čtvrtek na fóru Sobotka a dodal, že základem má být právě přímé letecké spojení mezi Prahou a Šanghají. Zároveň zdůraznil význam otevřené diskuse obou zemí, včetně vzájemné spolupráce na vrcholné vládní i regionální úrovni. Čínský vicepremiér Čang to uvítal, protože se jeho země chce ve střední a východní Evropě podílet na stavbě silnic, železnic a přístavů. Zatímco Čína bude v evropském regionu budovat infrastrukturu, středoevropská technologie by mohla pomáhat při rozvoji západní Číny. Nakonec Čang poznamenal, že podle zdejší čínská velvyslankyně je v Česku málo čínských turistů. I proto prý do Prahy přiletěl, aby situaci analyzoval. 

Dvoudenní akce se zúčastní také zástupci řady dalších zemí ze střední a východní Evropy. Jejich představitelé podepíšou s guvernéry čínských provincií dohodu o spolupráci, která by v budoucnu měla vyústit ve společnou asociaci se sídlem v ČR.

České firmy mají těžší přístup na čínský trh. Dovoz z Číny dosáhl v roce 2013 zhruba 302 miliard korun, naopak z Česka se vyvezlo zboží jen za necelých 40 miliard.

„Vedle bilaterálních jednání jsem se v Číně zúčastnil i multilaterálních jednání, protože Čína má takzvanou varšavskou iniciativu. Vytvořila skupinu 16 zemí střední a východní Evropy, s nimiž se schází najednou. A my bychom chtěli dosáhnout toho, že by se Praha stala hlavním městem této skupiny. A to se snad částečně daří,“ uzavírá ministr průmyslu a obchodu.

Spolupráce mezi Čínou a Českou republikou se prohlubuje delší dobu především přes sociální demokracii. Úspěšná je Smíšená česko-čínská komora vzájemné spolupráce, jejímž prezidentem byl poslanec ČSSD Jan Birke, dnes tuto funkci zastává bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík.

I když Česko s Čínou dlouhodobě obchoduje, má obrovský deficit. Mimo jiné proto, že české firmy mají těžší přístup na čínský trh. Podle Českého statistického úřadu dosáhl v roce 2013 dovoz z Číny zhruba 302 miliard korun, naopak z Česka se vyvezlo zboží jen za necelých 40 miliard. Zřejmě nejvýrazněji se na čínském trhu prosadila automobilka Škoda Auto.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit