Sláva restaurátorky „opičího“ Ježíše neustává. Složili o ní operu
oslavná opera
Španělsko si premiérou nové opery připomíná čtyři roky od chvíle, kdy se lidé po celém světě smáli fotografiím amatérsky restauroavné fresky Ježíše, která po zásahu věřící důchodkyně připomínala spíše portrét zmutované opice. Ačkoli nepovedená oprava vzbuzovala na začátku hlavně němý údiv, rozpaky a kritiku, po čtyřech letech je jasné, že nyní 86letá Cecilia Giménezová udělala pro propagaci městečka Borja nedaleko Zaragozy více než kdokoli jiný, protože její dílo si přijíždějí každoročně prohlédnout desetitisíce dychtivých turistů.
Komickou operu s názvem Ecce Homo (Ejhle, člověk) složili dva Američané – hudbu zkomponoval Paul Fowler a libreto napsal Andrew Flack. Pro oba byl příběh zfušované opravy kostelní fresky natolik neodolatelný, že na opeře začali pracovat už před několika lety. Nyní její premiéru uvedou právě v městečku Borja, kam zamíří osm profesionálních zpěváků, ty doplní místní amatérský sbor.
Giménezová své roky pozdní umělecké slávy odstartovala v roce 2012, kdy se rozhodla v místním kostele opravit silně poškozenou fresku Elíase Garcíi Martíneze. Její snaha ale podle profesionálních restaurátorských standardů dopadla naprosto katastrofálně a Ježíš na ní po jejím zásahu už téměř není poznat. Fresku s původním názvem Ecce Homo proto Španělé přejmenovali na Ecce Mono (Ejhle, opice).
To, co zpočátku vypadalo jako kolosální tvůrčí selhání, se ale nakonec obrátilo ve prospěch autorky. Do městečka začaly proudit davy návštěvníků, kteří se chtěli na vlastní oči přesvědčit, že freska skutečně existuje. Radnice nakonec otevřela i muzeum, které je opravě věnované, a prodává také suvenýry s vyobrazením Ježíše podle Cecilie Giménezové, na nichž vydělává nemalé peníze. Držitelkou autorských práv je ovšem právě místní amatérská malířka, která dostává 49 procent z výtěžku. Výdělky prý ale posílá na charitu.