Britská média mají jasno. Podporují konzervativce
Dnešní parlamentní volby v Británii ovlivňuje i tamní tisk, který většinou podporuje vládní konzervativce. Podporu labouristům vyjádřily z velkých deníků pouze Daily Mirror a The Guardian. Britští voliči jsou možná nerozhodnuti, ale britský tisk nikoli, napsal před dnešními volbami ekonomický deník Financial Times (FT), který sám podpořil torye.
Šéf labouristů Ed Miliband už v říjnu 2013 varoval, že jeho stranu čeká „velký boj“ s Fleet Street. Názvem ulice, v níž dříve sídlily velké britské listy, je v Británii dodnes souhrnně označován britský celonárodní tisk. Zdá se, že měl pravdu, napsaly FT. Sedm velkých britských deníků před volbami podpořilo konzervativce nebo se vyslovilo pro vládu pod jejich vedením. Ještě pozoruhodnější je podle FT tón, s jakým to periodika činí.
„Veškeré předstírání, že zpravodajství a názory jsou od sebe oddělené, vzalo za své, dokonce i v ‚prestižních‘ listech,“ poznamenal šéf pravicově orientovaného magazínu Spectator Andrew Neil. Středeční zpravodajství o volbách podle něj ukázaly tu nejhorší stránku zaujatosti britského tisku.
Čtěte také: Rozpadne se dřív Británie, nebo EU?
Například bulvární deník The Sun v předvečer voleb na své první straně znovu otiskl známou nelichotivou fotografii Milibanda zápasícího s šunkovým sendvičem. The Daily Mail přinesl průvodce taktickým hlasováním za účelem „udržet Rudého Eda mimo“. Návod se objevil i na serveru MailOnline, což je údajně celosvětově nejčtenější internetový deník v angličtině.
„Pracoval jsem v agresivním mediálním prostředí už dříve, ale ne v takto předpojatém,“ řekl americký mediální analytik David Axelrod, kterého si najala Labouristická strana. Hlavní titulek deníku The Daily Telegraph ve středu varoval před „noční můrou v Downing Street“ a osm stran pokryl reklamou na konzervativce včetně plakátu premiéra Davida Camerona.
Listy The Times, Financial Times, The Independent a Evening Standard rovněž podpořily konzervativce. Bulvární deník The Daily Express podpořil protievropskou Stranu nezávislosti Spojeného království (UKIP), skotský list Scottish Sun zase Skotskou národní stranu (SNS). Bulvární The Daily Star a deník The Independent nevyjádřily podporu žádné straně.
Některé průzkumy přitom ukazují, že britský tisk je ve svých mediálních kampaních stále více negativní. Nejčtenější periodika podle analýzy společnosti Media Standards Trust otiskla před těmito volbami více redakčních komentářů kritizujících stranu, kterou nemají v lásce, než těch, které se vyslovují pozitivně o podporované straně. Například Daily Mirror od ledna přinesl 109 úvodníků kritizujících konzervativce a jen 55 podporujících labouristy.
Podle expertů je obtížné posoudit, jaký vliv má tisk na chování voličů. Pravděpodobně je ale menší než dříve, protože Britové většinu informací získávají z televize, která musí mít ze zákona vyvážené zpravodajství. Počet prodaných kusů celonárodních deníků navíc klesl z 9,5 milionu denně v dubnu 2010 na nynějších zhruba 7,2 milionu výtisků denně.