Na německých drahách začala nejdelší stávka v historii

Boj o platy

Na německých drahách začala nejdelší stávka v historiiNOVÉ 1
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

V Německu dnes začala stávka strojvůdců nákladních vlaků, k nimž se v noci připojí i jejich kolegové v osobní dopravě. Protestní akce má trvat do nedělních 9:00 SELČ a být tak nejdelší stávkou v dějinách Deutsche Bahn (DB). Provoz na trati mezi Prahou a Berlínem bude zajištěn pouze do Drážďan.

Strojvůdci nákladních vlaků zastavili provoz v 15:00 SELČ. Stávku, kterou vyhlásil odborový svaz strojvůdců (GDL), odsoudili mnozí němečtí politici, podle nichž protest způsobuje nepřiměřené škody německé ekonomice. Nepříjemně stávka dolehne i na běžné občany. V osobní dopravě akce začne v úterý v 02:00 SELČ a potrvá do neděle.

Podle agentury DPA však vyjede zhruba třetina dálkových spojů. DB zavádí náhradní jízdní řády, platné zatím pro úterý a středu. V regionální dopravě počítá DB se zachováním 15 až 60 procent spojů. Nejvíc jich má být zrušeno na východě Německa. Stávka prakticky neomezí dopravu na hraničních přechodech mezi Českou republikou a Německem. Bude zajištěn také provoz vlaků na přechodu Děčín/Bad Schandau v úseku Praha – Drážďany. Pro další cestu z Drážďan do německého vnitrozemí už ale cestující musí postupovat podle instrukcí DB. Cestující také mohou jízdenky vrátit.

Spoje linky U28 Děčín – Bad Schandau – Sebnitz – Rumburk zajišťované Českými drahami pojedou bez omezení. Stávkou nebudou dotčeny ani osobní vlaky linky Marktredwitz – Cheb nebo provoz vlaků EC/Ex z Prahy do Mnichova. Naopak spěšné vlaky z Chebu do Norimberka budou zrušeny bez náhrady.

Čtěte také: Lufthansa stávkuje. Zrušila zhruba 750 letů

Stávka strojvedoucích se netýká autobusových spojů IC Bus německých drah, provozovaných ve spolupráci se Student Agency. Tyto autobusy spojují Prahu s Mnichovem, Norimberkem, Mannheimem, Heidelbergem a Štrasburkem. Svaz GDL se dlouhodobě pře s vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců. Požaduje zvýšení mezd o pět procent, zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin a omezení přesčasů. Dopravce odborům minulý týden nabídl zvýšení mezd o 4,7 procenta a vyplacení jednorázové prémie 1000 eur (27.400 Kč), svaz GDL to však odmítl.

Důvodem současné stávky je také spor o postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz chce v rámci společnosti zastupovat kromě strojvůdců i průvodčí a personál jídelních vozů. Za ně dosud vyjednávaly konkurenční odbory EVG.

Podle šéfa Německé průmyslové a obchodní komory (DIHK) Erika Schweitzera může stávka způsobit škody ve výši až půl miliardy eur (až 13,7 miliardy korun). Šéf německého svazu zaměstnavatelů (BDA) Ingo Kramer dnes GDL vyzval k odvolání stávky. „Celé německé ekonomice hrozí denně škody ve výši 100 milionů eur. Chování GDL je nezodpovědné a naprosto nepřiměřené,“ řekl Kramer.

Podle Spolkového svazu německého průmyslu (BDI) jsou zvlášť ohroženy ocelářský, chemický a automobilový průmysl. Tyto sektory jsou totiž závislé na včasných dodávkách dílů a surovin. 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz