Volkswagen přeskupuje své továrny. „Superšéfové“ mohou připravit o volnost i hvězdnou Škodu
ŠKODA AUTO
Německý koncern Volkswagen chystá jednu z největších vnitřních přestaveb posledních let. Uvnitř tzv. Brand Group Core – tedy skupiny objemových značek Volkswagen osobní vozy, Škoda, SEAT/Cupra a Volkswagen – vzniká nový model řízení výroby a logistiky, který závody po celém světě rozdělí do pěti regionů pod jednotným vedením. Změny probíhají v době, kdy skupině klesá ziskovost a hledá úspory i vyšší efektivitu. Dopad se může dotknout i dnes zdaleka nejúspěšnější značky v rámci skupiny, mladoboleslavské Škody Auto.
Podle koncernového oznámení má nová „Future Production Governance“ vytvořit regionální výrobní sítě napříč značkami. V rámci Brand Group Core půjde o 22 závodů seskupených do pěti produkčních regionů, které budou mít vlastní vedení a budou zodpovědné nejen za výrobu, ale i plánování, logistiku a náběh nových modelů.
„S naší novou strukturou pěti výrobních regionů se stavíme efektivněji a flexibilněji, vytváříme základ pro příští generaci výroby,“ uvedl šéf značky Volkswagen osobní vozy a zároveň šéf Brand Group Core Thomas Schäfer. Podle něj „reorganizace našeho řídicího modelu na Pyrenejském poloostrově je začátek – s naším novým, napříč značkami fungujícím modelem řízení - chceme využít další synergie a regionální nákladové výhody a posílit pozici Brand Group Core“.
Škoda je premiant, ale o část pravomocí může přijít
Oficiální zpráva Volkswagenu se o Škodě Auto výslovně nezmiňuje, dopady nové struktury ale automobilku z Mladé Boleslavi jen těžko mine. O to víc, že se jí – na rozdíl od mateřské značky VW – hospodářsky daří.
Za první tři čtvrtletí letošního roku zvýšila Škoda Auto celosvětový prodej o 14,1 procenta na 765 700 aut, tržby vzrostly o 9,5 procenta na 22,34 miliardy eur a provozní zisk o 5,4 procenta na 1,79 miliardy eur. Rentabilita tržeb se drží na osmi procentech, zatímco značka Volkswagen osobní vozy se podle německého tisku pohybovala jen lehce nad dvěma procenty. Škoda přitom v Evropě stále patří mezi tři nejprodávanější značky.
České zastoupení ale změny v koncernu nechce detailně komentovat. „Prosíme, obraťte se přímo na pana Adomata, který má na starosti komunikaci BGC ve VW,“ uvedla na dotaz Škoda Auto její mluvčí Kateřina Boukalová.
Ani samotný koncern nechce jít nad rámec oficiální tiskové zprávy. „Prosíme o pochopení, že kromě informací uvedených v našem pátečním tiskovém prohlášení nebudeme k tomuto tématu do odvolání poskytovat žádné další informace,“ reagoval šéf komunikace Brand Group Core Christoph Adomat.
Z dostupných informací je však zřejmé, že nová struktura omezí některé dosavadní pravomoci jednotlivých značek. Regionální „superšéfové“ výroby mají postupně přebírat koordinaci plánování a logistiky napříč značkami, což znamená, že členové představenstev zodpovědní dnes za výrobu v jednotlivých firmách přijdou o část vlivu.
První krok: Pyrenejský poloostrov a malá elektroauta
Pilotním regionem nové struktury se stane Pyrenejský poloostrov. Od 1. ledna 2026 tamní závody ve Španělsku a Portugalsku povede v nově vytvořené funkci „Chief Production Officer“ (CPO) André Kleb, dosavadní šéf plánování a výrobní technologie značky VW osobní vozy. Bude přímo podřízen jak výrobnímu šéfovi Volkswagenu Christanu Vollmerovi, tak generálnímu řediteli SEAT/Cupra Markusi Hauptovi.
„V oblasti výroby důsledně realizujeme přístup Brand Group Core a nyní děláme další krok. Jsem přesvědčen, že náš model řízení bude správnou strukturou pro globální síťování a efektivní lokální výrobu,“ říká výrobní šéf Volkswagenu Christian Vollmer. Podle něj Kleb „splňuje všechny předpoklady pro to, aby společně s místním týmem v silném regionu dovedl projekty rodiny malých elektrických vozů a další modely k úspěchu“.
V závodech v Martorellu a Pamploně se mají začít vyrábět nové malé elektromobily, včetně modelu Škoda Epiq, a v portugalské Palmelle se po dnešním SUV T-Roc přidá od roku 2027 malý plně elektrický model ID.Every1. Také tamní vedení se mění: novou ředitelkou závodu Autoeuropa se stane Anabel Andión Lomerová, která dosud vedla předsériové centrum SEAT/Cupra.
Tlak na náklady a zaměstnanost
Reorganizace výroby přichází v době, kdy Volkswagen pod tlakem nákladů a slabšího výkonu některých značek sahá k razantnímu úspornému programu. Za prvních devět měsíců roku klesl provozní zisk skupiny o 58 procent na 5,4 miliardy eur, přestože prodej aut mírně rostl. Ve třetím čtvrtletí se skupina dokonce propadla do provozní ztráty, mimo jiné kvůli nákladům spojeným s americkými cly a změně strategie u Porsche.
Koncern zároveň plánuje do roku 2030 výrazně snížit počet zaměstnanců v německých závodech značky Volkswagen, a to zhruba o 35 tisíc lidí oproti stavu na začátku roku 2024. Odchody mají být dobrovolné, tempo ale podle interních zpráv v posledních měsících zpomaluje. Ekonomové upozorňují, že Volkswagenu i dalším německým průmyslovým firmám dochází čas na rozhodnutí, jak reagovat na oslabující konkurenceschopnost, nová evropská nařízení nebo celní války.
Co to může znamenat pro Škodu
Škoda Auto se aktuálně veze na relativně úspěšné vlně: zvyšuje výrobu v Česku, expanduje v Indii a zrychluje elektrifikaci. V tuzemských závodech letos za deset měsíců vyrobila přes 784 tisíc aut, což je meziročně o 2,7 procenta více, zatímco celková výroba osobních aut v ČR mírně klesla. Elektromobily a plug-in hybridy tvoří téměř čtvrtinu její produkce.
Právě to ale může být paradoxně důvod, proč se na ni nová koncernová struktura zaměří. Úspěšná česká značka je vnímána jako „premiant“ Brand Group Core, a tedy i jako jeden z pilířů, odkud lze čerpat zkušenosti – a zároveň přísněji koordinovat výrobu a investice v rámci celé skupiny. Reálnou otázkou proto je, zda nebude muset část své dosavadní autonomie v plánování výroby a v rozhodování o investicích přenechat regionálním centrům ve Wolfsburgu a dalších sídlech.