Evropské nebe je na léto plné, hrozí nárůst zpoždění letů. Ruzyň se chystá
LETECKÝ PROVOZ
Evropské nebe začíná být stále naplněnější, v některých částech kontinentu pak už přesahuje předpandemické hodnoty. A podle odhadů sdružení Eurocontrol bude během letošní sezony o 5 % letů více než minulý rok. V souvislosti s tím rekordně stoupá i letecký provoz nad Českem. Právě nad střední a jižní Evropou stoupá provoz oproti předpandemickým číslům nejvíce. Hrozí tak zpoždění letadel. Pražské Letiště Václava Havla ujišťuje, že je na nápor připraveno a posiluje i personálně.
Eurocontrol udává, že v době letních špiček se dá denně očekávat nad Evropou až 37 000 letů. Zároveň varuje, že v souvislosti s válkou na Ukrajině a zrušení některých koridorů nad východní Evropou došlo k zmenšení evropského leteckého prostoru na 80 % plochy před invazí na Ukrajinu.
Rostoucí provoz nad Českem potvrzuje i Řízení leteckého provozu. To nedávno upozornilo, že 28. května bylo odbaveno v leteckém prostoru 2439 pohybů a byla tak poprvé překonána hranice 2 300 pohybů z předpandemického roku 2019. Za celý měsíc květen pak došlo k 72 269 pohybům a nárůstu o 10 % oproti stejnému období před rokem.
Podle největšího českého letiště v pražské Ruzyni je situace nad Českem kapacitně zvládnutelná, problém by mohl být v jiných částech Evropy. Podle Eurocontrol došlo k nárůstu provozu v jižní a střední Evropě o 30-40 % oproti roku 2019.
Podle sdružení je největší nápor na provoz v Německu, Francii, Maďarsku, Řecku a Španělsku a Chorvatsku. Největším problémem v těchto zemích je nedostatek personálu u letištních dispečerů. „Už nyní je nedostatečná kapacita v řídících centrech v Marseille, Mnichově, Karlsruhe, Aténách, Makedonii, Budapešti, Barceloně, Seville a Záhřebu, takže víme, že toto léto bude obtížné,“ uvedl Iacopo Prissinotti z Eurocontrol.
To potvrzuje i mluvčí pražského letiště Jiří Hannich. „Zatímco v některých částech Evropy, včetně Česka, zůstává kapacita řídících středisek letového provozu zvládnutelná, jinde dochází k jejímu výraznému přetížení. Tím se komplikují možnosti pro přerozdělení tras nebo přesměrování letů, aniž by vznikla dodatečná zpoždění. Svůj vliv pak může mít i letní počasí, které přináší vyšší pravděpodobnost bouřek či silných větrů. Rovněž tímto může docházet k nepředvídatelným zpožděním letů,“ uvedl mluvčí.
Kromě nedostatku dispečerů v některých částech Evropy může letní leteckou dopravu komplikovat i situace ve společnosti Smartwings. Její piloti tento týden vstoupili do stávkové pohotovosti, a to kvůli vysoké fluktuaci a stížnostem pilotů na změny letů na poslední chvíli. Smartwings je největší česká letecká společnost a v důsledku toho může docházet k rušení a zpoždění některých letů.
Problémy hlásí i společnosti Ryanair či Easyjet, které s i v minulých týdnech stěžovaly na nedostatek letadel v souvislosti se zpožděním dodávek Boeingu a Airbusu. Očekávají tak menší nárůst nabídky, než je předpokládaný nárůst poptávky od cestujících.
Podle mluvčího pak minulý rok docházelo k více než polovině zpoždění odletů, tím že letadlo mělo zpoždění už při příletu. Přibližně pětina zpoždění pak byly způsobeny právě přetížením letového prostoru.
Minulý rok letiště právě v důsledku nárůstu zpoždění mělo největší problémy při odbavení či vydávání zavazadel. Tomu se chce během letošní sezony vyhnout a oproti minulému roku nabralo 344 nových zaměstnanců.
„Z většiny jsme takto obsadili pracovní pozice v provozu, například na bezpečnost – konkrétně do ostrahy letiště a na bezpečnostní kontrolu – nastoupilo celkem 106 nových zaměstnanců. Do provozu také máme k dispozici brigádníky s flexibilními úvazky, řada z nich na letišti pracuje dlouhodobě, jsou tedy zaškoleni a mají v tomto ohledu zkušenosti. Z celkového hlediska máme o téměř 8 % zaměstnanců více než vloni ve stejnou dobu,“ uvedl mluvčí Hannich. Letiště také rozšířilo počet samoodbavovacích kiosků či nainstalovalo šest nových rentgenů, které mají urychlit bezpečnostní kontroly.