Bez peněz z hazardu a alkoholu: ČT může během dalšího MS v hokeji přijít o zlatý důl

REGULACE TELEVIZNÍ REKLAMY

Bez peněz z hazardu a alkoholu: ČT může během dalšího MS v hokeji přijít o zlatý důl
Při oslavách zlatého vítězství českých hokejistů nad Švýcarskem na Staroměstském náměstí teklo pivo proudem. Foto: Tomáš Novák
1
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Intenzivní reklamy na sportovní sázky nebo alkohol, na které si diváci museli zvyknout v průběhu posledního hokejového šampionátu dokonce i na obrazovkách veřejnoprávní České televize, by mohly být brzy minulostí. Se zákazem podobných reklamních spotů v denních hodinách, kdy se hraje taky většina hokejových zápasů a jiných sportovních klání, počítá připravovaná novela zákona o regulaci reklamy. Reklama na hazard a alkohol vysílaná v televizi a rádiu by byla kvůli ochraně dětských diváků povolena až po desáté večer.

„Stačí jen začít,“ říká nejslavnější hokejový útočník David Pastrňák v televizní reklamě na sázkovou kancelář Tipsport. Spot vysílala veřejnoprávní ČT během komerčních přestávek v průběhu posledního mistrovství opakovaně. Sázková kancelář současně patřila podobně jako Betano, pivovar Pilsner Urquell nebo tradičně Škoda Auto k největším a nejviditelnějším oficiálním partnerům akce a českého národního týmu.

Hazardní hry, alkohol a tabák patří dlouhodobě mezi nejpřísněji regulované oblasti reklamního průmyslu. I přesto je podle současné legislativy možné, aby podobná reklama na televizi veřejné služby přes den běžela. Žádný zákon na první pohled neporušuje.

Samozřejmě v případě, že obsahuje sdělení „Na hazardní hře může vzniknout závislost“. Reklama sice může podněcovat k akci, neměla by ale vyvolávat dojem, že účast na hazardní hře může být zdrojem finančních příjmů.

Zákon jsme dodrželi, reaguje ČT

I když se to některým nemusí líbit, to vše patrně zmíněná reklama splňuje. „Česká televize se při zařazování reklamních sdělení do vysílání řídí platnými zákony. Reklama na programech ČT je upravena zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Kromě reklamy může ČT zařazovat i další obchodní sdělení, a to sponzoring a product placement,“ uvedla pro deník Echo24 mluvčí ČT Vendula Krejčová s odkazem na přesné znění zákona.

„V rámci vysílání České televize je tedy zákon dodržen,“ dodala Krejčová s tím, že televize během hokejového šampionátu nezaznamenala žádnou negativní odezvu diváků. Pak je tu ale otázka etická. Tedy, zda reklamy na sportovní sázky nebo také alkohol, tedy produkty, které nejsou určeny dětem, mohou být vysílány v době, kdy jsou jinak některé pořady z vysílání právě kvůli dětem vyloučeny a mohou se vysílat až po desáté hodině večerní.

Hazard jako takový nemá svou pozici na televizních obrazovkách jistou ani do dalšího hokejového šampionátu. Změnit by to mohla novela zákona o regulaci reklamy, která se nyní připravuje za zdmi ministerstva průmyslu a obchodu. Změna zákona se teď nachází ve vnitřním připomínkovém řízení.

Ministerstvo k hazardu: „Je to nevhodné“

Podle dokumentu, který má deník Echo24 k dispozici, se k ní vyjádřilo ministerstvo práce a sociálních věcí a žádá právě zákaz propagace hazardních her v televizi a rozhlase v době od 6 hodin ráno do 22 hodin večer. Stejnou formulaci chce doplnit rovněž do již výše zmíněného zákona o rozhlasovém a televizním vysílání. Tato doba se totiž obecně považuje za dobu hájení dětí před nežádoucími účinky medií, v televizi se nesmí vysílat třeba pořady se sexuální tématikou nebo násilím.

„Děti a dospívající mládež jsou podle zvláštního právního předpisu (zákon č. 186/2016 Sb. o hazardních hrách) z účasti na hazardních hrách vyloučeny. Je proto nevhodné hazardní hry v době od 6 do 22 hodin ve vysílání inzerovat,“ píše ministerstvo v „zásadní připomínce“ k připravované novele reklamního zákona.

Vobořilovi reklama na sázení v ČT vadí

Podle národního protidrogového koordinátora Jindřicha Vobořila navíc vládní Piráti požadují, aby se omezení týkající se propagace hazardu vztahovalo také na televizní a rozhlasové reklamy na alkohol. „Zákaz televizních reklam na hazard přes den je v pořádku, ale víc to potřebujeme u alkoholu. Děti inklinují častěji k alkoholu než k hazardním hrám,“ říká Vobořil. „Máme to v akčním plánu, který loni schválila vláda,“ potvrdil pro Echo24 Vobořil. Rád by také vyvolal debatu, zda by veřejnoprávní média neměla mít přísnější etické kodexy.

„Během hokejového šampionátu mě zarazila reportáž České televize o 02 Aréně a o rozvodech trubek a nerezových tanků tak, aby se během 15minutové přestávky dokázalo vyčepovat 30 tisíc piv. Do jisté míry chápu, že to většině lidí nepřijde divné, u veřejnoprávní televize je to ale zároveň k zamyšlení,“ dodává národní protidrogový koordinátor.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články