Dokončí se konečně Pražský okruh? U Satalic se plánuje tunel, před Ruzyní začne výkup pozemků
STAVBA PRAŽSKÉHO OKRUHU
Pět tunelů, 19 mostů, sedm mimoúrovňových křižovatek a 14 kilometrů šestiproudé dálnice. Takové jsou plány na severní část Pražského okruhu, neboli dálnice D0. Úsek dálnice D0 520 (Březiněves-Satalice) povede skrze tunely a v plánu je i výkup pozemků na úseku D0 518 (Ruzyně-Suchdol) a D0 519 (Suchdol-Březiněves). Celkové náklady se vyšplhaly na 28 miliard korun a výstavba by měla začít v roce 2028. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) jde o jediné přijatelné řešení, které reflektuje požadavky samospráv a má umožnit další přípravu této důležité části dálničního obchvatu hlavního města.
Už čtyři desítky let se pracuje na největším dopravním projektu v Praze. Hlavnímu městu stále chybí dokončit dálniční obchvat, který je strategicky důležitý jak pro pražskou, tak i pro celostátní dopravu. Poslední tři úseky mezi D1 a Slivencem byly zprovozněny už v roce 2010 a dosud se pracuje na úseku D1 do Běchovic a plánuje se úsek mezi Satalicemi a Březiněvsí (D0 520).
Stát zároveň chystá zahájit výkup pozemků, projekční a přípravné práce na úseku D0 518 (Ruzyně-Suchdol) a D0 519 (Suchdol-Březiněves). Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl upozornil, že úsek D0 520 získal kladné stanovisko o posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) od ministerstva životního prostředí.
Nové rozhodnutí vlády potvrzuje, že téměř čtrnáctikilometrový úsek D0 520 bude veden především skrze tunely. Podle ministra Kupky jde o variantu, na níž se shodly všechny dotčené městské části. „Všechny samosprávy nám daly najevo, že je to jediné možné řešení,“ uvedl. Zahloubení trasy pod povrchem bylo zamítnuto.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by podle informačního letáku chtělo získat stavební povolení na úsek mezi Ruzyní, Suchdolem a Březiněvsí do konce roku 2026. Výstavba severního oblouku, posledního chybějícího segmentu okruhu, by pak mohla začít v roce 2028.
Dlouhá léta byl sever Prahy symbolem odporu vůči okruhu. To se ale změnilo a nyní už obce neprotestují, ale vyjednávají (Suchdol, Dolní Chabry). Nyní se podle starosty Prahy 6 Jakuba Stárka (ODS) situace mění. „K dostavbě okruhu vzhlížíme desítky let. Obce už se neorganizují k odporu, ale řeší technické detaily a snaží se vyjednat maximum úprav v projektu. Podle mě to už přijímají i ty obce, které to částečně zatíží a změní jejich fungování,“ uvedl Stárek.
To potvrzuje i ministr Kupka. „Přípravu Pražského okruhu se společně daří zrychlovat – a řešíme, jak to udělat, aby dopad byl co nejmenší,“ uvedl s tím, že „stavba bude pro některé oblasti bolestivá“. Zároveň ale zdůraznil, že jde o klíčovou dopravní tepnu pro celou republiku. „Bez této stavby budou dopady na občany větší než její samotný zásah,“ podotkl.
S tím nesouhlasí například starosta Městské části Praha-Suchdol Petr Hejl (STAN). „Je to naprosto nepřipravené. Dozvídáme se, že se u nás mají bourat domy, a ŘSD není ochotné prověřovat různé varianty projektu a neví, kudy dálnici protáhnout zástavbou. Nově jsme se například dozvěděli, že nám zruší komunitní zahradu a postaví tam výduch z tunelu. Říkají, že to bude jen pro požární větrání, ale možná i pro to běžné,“ uvedl starosta podle serveru Novinky.cz.
Za pozornost také stojí finanční stránka věci. Podle analýzy portálu SeznamZprávy se jedná o jednu z nejdražších staveb v České republice. Státní fond dopravní infrastruktury si na tuto část rezervoval 37 miliard a cena jednoho kilometru se odhaduje na 2,5 miliardy korun.
Severní část okruhu navazuje na D1, D11 a na plánované úseky směrem na Plzeň. „Nové propojení značně uleví přetíženým silnicím ve východní části Prahy. Řidičům pomůže jak při příjezdu do Prahy, tak při jízdě okolo metropole. Zlepší se i pohodlí obyvatel, protože se sníží dopravní zátěž v blízkých čtvrtích. Půjde o odklon deseti tisíců aut denně,“ uvedl ministr Kupka. Trasa zahrnuje pět tunelů, sedm mimoúrovňových křižovatek, 19 mostů, šest dálničních pruhů a 83 metrů vysoký most, píše Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Začne výkup pozemků mezi Ruzyní a Březiněvsí
Pokrok zaznamenal i úsek mezi Ruzyní a Březiněvsí. Ještě letos v říjnu má ŘSD zahájit výkupy pozemků pro úseky mezi Ruzyní a Březiněvsí (518 a 519). Celkové náklady na výkupy se odhadují na 2,5 miliardy korun s tím, že ceny za pozemky se odvíjí podle umístění - v zastavěném území 1,5násobek odhadu, mimo něj až osminásobek. Celkové náklady na výkup i výstavbu severního úseku se odhadují na 28 miliard korun.
Většina výkupů se podle zkušeností z jiných projektů daří uzavřít dohodou, jen menšina vyžaduje vyvlastnění. Ministr Kupka také oznámil, že v létě padne klíčové rozhodnutí o financování. Ve hře je klasický model výstavby i partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP projekt). „Každý, kdo po této silnici jezdí denně, si přeje její brzké nahrazení rychlou kapacitní komunikací vedenou mimo zastavěná území,“ zdůrazňuje šéf ŘSD Radek Mátl
D0 511 – Běchovice – D1 (12,6 km)
Zahájena výstavba v prosinci 2024
Dokončení plánováno na konec roku 2027
Klíčové spojení východní části Prahy s dálnicí D1
Rekonstrukce úseku Slivenec – Lochkov
Probíhala od jara do července 2025
Příprava:
D0 518 + 519 – Ruzyně – Březiněves (cca 10 km)
Výkupy pozemků začínají v říjnu 2025
Zahájení výstavby: 2028
Náklady: cca 28 miliard Kč
Čeká se na rozhodnutí o financování (PPP / státní rozpočet)
D0 520 – Březiněves – Satalice (cca 13,5 km)
Vláda schválila tunelovou variantu
Pokračují geotechnické průzkumy
Poslední chybějící úsek, který propojí celý okruh
Kromě samotné stavby okruhu řeší stát a kraj i navazující problémy. ŘSD připravuje architektonickou soutěž na přemostění Drahanského údolí a Vltavy. Součástí výstavby je i realizace obchvatu Běchovic, Újezdu nad Lesy a Úval, který má za cíl odklonit tranzitní dopravu mimo obytné zóny. Obce mimo Prahu zase volají po lepších přivaděčích – například mezi Kralupy, Horoměřicemi a Statenicemi.
Na odpor místních iniciativ naráží především spojnice dálnic D7 a D8, který má zároveň sloužit jako obchvat Kralup nad Vltavou. „Je to jediný možný koridor. Ale bez okruhu ho stejně nelze pustit do provozu,“ řekl starosta Libor Lesák. Upozornil, že na projekt se čeká už 23 let.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Bitva o dálnici na Polsko. Po radioaktivitě výstavbu D11 přeruší archeologové
Pražský okruh se staví už od roku 1983. Z plánovaných 11 úseků jich bylo zprovozněno sedm, naposledy v roce 2010. První úsek se otevřel zhruba před čtyřiceti lety, na konci září 1983. Právě severní část – vedená hustě zastavěnými oblastmi a krajinou s ekologickými limity – byla dlouho nejproblematičtější a potýkala se s kritikou místních. Pražský okruh má zatím 41 kilometrů z celkových 83. Hotovo by mělo být v roce 2031.