Zrušili jste penzijko? Finanční správa obeslala první stovky lidí, musí doplatit daň

"DAŇOVÉ ECHO"

Zrušili jste penzijko? Finanční správa obeslala první stovky lidí, musí doplatit daň
Dopis s upozorněním na možné nesplnění povinnosti zatím dorazil pouze těm, kdo mají datové schránky. Pokud se experiment osvědčí, mohli by podobný dopis dostat lidé i do domovních schránek. Foto: Shutterstock
2
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Zrušili jste penzijní spoření, ale stále využíváte daňového odpočtu, nebo jste zapomněli doplatit zpětně daň? Takových lidí bylo jen v uplynulém roce podle Finanční správy asi 4700. Prvním stovkám lidí tak rozeslala v úterý a ve středu do datových schránek dopis, ve kterém je úředníci na možnou nesrovnalost upozorňují.

Projektem „Daňové echo“ chce správce daně klást důraz na dobrovolné plnění daňových povinností a efektivní výběr daní namísto represí. První kolo se týká lidí, kteří si v minulém roce vybrali své úspory na penzijním připojištění, případně novějším doplňkovém penzijním spořením, ale nevrátily daň, kterou si díky pravidelným příspěvkům v uplynulých letech odečetli. Finanční úřad může chtít doplatit daň až za deset let zpátky.

Ne každý ví, že pokud „penzijko“ zrušíte dřív než v 60 letech, přijdete nejen o státní příspěvky, ale měli byste vrátit daň, kterou jste si díky pravidelnému spoření odečetli. To platí pro ty, kteří si dříve spořili měsíčně více než 1000 korun a od letošního července alespoň 1700 korun. Týká se to podnikatelů i zaměstnanců.

„Víme, které subjekty penzjiko zrušily a měly povinnost ty odečtené příspěvky za uplynulých deset let dodanit, ale neudělaly to,“ říká ředitel sekce výkonu daní Finanční správy Jiří Žežulka s tím, že standardně by takový seznam putoval na finanční úřady, které by začaly kontrolovat a obtelefonovávat. Finanční správa ale tvrdí, že přišla na efektivnější způsob.

„Proto jsme v úterý a ve středu odeslali první vlnu daňového echa a upozornili jsme 450 subjektů na to, že jejich daňová povinnost, kterou vykázali v roce 2023 zřejmě není správná a přátelskou formou jsme je požádali, aby tu situaci napravili,“ uvedl Žežulka, který předtím pracoval jako prezident slovenské finanční správy.

Výhoda pilotní akce je, že když na neformální výzvu oslovení lidé zareagují, mají možnost požádat o snížení sankce. Z pohledu Finanční správy tím vzniká úřadům i daňovým poplatníkům mnohem méně nákladů, než při klasické kontrole.

„Pokud se ten projekt vydaří, bude naší snahou tímto způsobem postupovat tam, kde budeme mít přesnější data o případné chybě v daňovém přiznání.“ Podle Žežulky se to může týkat třeba nesrovnalostí u daně z příjmů. „Oblastí, které takhle můžeme řešit je strašně moc. Máme třeba informace o příjmech vybraných skupin. A vidíme, že se liší od toho, co nám přiznali v daňovém přiznání. Pak dává smysl ty lidi oslovit a říct jim, že víme o tom, že v daňovém přiznání uvedli nižší částku, než byly jejich skutečné příjmy.“

Smysl projektu si chválí i generální ředitelka Finanční správy Simona Hornochová. Dopis obsahuje i manuál, kde je v odrážkách přehledně vysvětleno, co má daný člověk udělat, aby nesrovnalosti napravil.

„Zavedení Daňového echa je zásadním krokem k moderní a vstřícné daňové správě. Umožňuje nám budovat důvěru mezi státem a poplatníky a současně posilovat spravedlnost v daňovém systému. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde poplatníci budou mít jasné a srozumitelné informace, což jim umožní lépe plnit své povinnosti,“ uvedla Simona Hornochová.

Od akce se v tuto chvíli očekává přímý příjem kolem 4 milionů korun. Hlavním smyslem akce ale podle Finanční správy je ukázat lidem vstřícný přístup a poradit těm, kteří se dopustí neúmyslné chyby.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články