Vlaky z Prahy do Liberce mají jezdit až 200 km/h. Kvůli modernizaci trati vzniklo už 16 studií

MODERNIZACE ŽELEZNICE

Vlaky z Prahy do Liberce mají jezdit až 200 km/h. Kvůli modernizaci trati vzniklo už 16 studií
S rychlostí vlaků až 200 kilometrů za hodinu se do budoucna počítá na železniční trati z Prahy přes Mladou Boleslav a Turnov na Liberec a dál na hranici s Polskem. Foto: Shutterstock
1
Domov
Echo24
Sdílet:

S rychlostí vlaků až 200 kilometrů za hodinu se do budoucna počítá na železniční trati z Prahy přes Mladou Boleslav a Turnov na Liberec a dál na hranici s Polskem. Po jednání vlády to ve středu novinářům řekl premiér Petr Fiala (ODS). Studie proveditelnosti, kterou loni schválila centrální komise ministerstva dopravy tak počítá se zkrácením jízdní doby ze současných 160 minut na necelých 70 minut.

"Vlak do Prahy, dálnice do Ústí nad Labem a Hradce Králové jsou pro náš region klíčovými stavbami, bez kterých prostě nemůže fungovat. A ukazuje se to třeba na případu našich severních sousedů v Polsku, kde právě dobudování dálniční a železniční infrastruktury nastartovalo ekonomiku v řadě oblastí. Potřebujeme lepší silnice pro regiony, kde teď není dostatek investorů a není dostatek práce," doplnil hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Lepší spojení do Prahy může podle něj zabránit odlivu lidí z kraje za prací, protože umožní pohodlné dojíždění.

Železniční trať z Liberce na Prahu vybudovali stejně jako většinu tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována. O úpravách trati na Prahu se hovoří už léta, od roku 1990 bylo zpracováno 16 studií. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě v Česku. Pokud se novou trať podaří postavit, mělo by to podle Půty zlepšit i dostupnost příhraničních oblastí Frýdlantska a spojení do sousedního Polska na Zhořelec a německý Görlitz.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je tato železniční trať vhodným projektem, jehož stavba by mohla být financována formou PPP (Public - Private Partnership), která umožňuje zapojení privátních investorů. Náklady projektu odhaduje studie na 55 miliard korun. Už teď se podle Kupky pracuje na modernizaci úseků ve Středočeském kraji, hotové by měly být do roku 2031. "Co se týče termínů těch dalších částí od Mladé Boleslavi směrem do Liberce tak, řekl bych optimistický, ale zároveň reálný výhled je v první polovině příští dekády," dodal Kupka.

"Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek," sdělila již dříve ČTK mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Varianta počítá s výstavbou nové trati z Turnova do Liberce. "Výjimkou bude úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude zachován pro nákladní obsluhu. Z Liberce na státní hranici s Polskem dojde k elektrizaci trati ve stávající stopě a rekonstrukci vybraných úseků," dodala mluvčí. Součástí vybrané varianty je také elektrizace tratí ve Frýdlantském výběžku.

Kvůli úpravě trasy pracuje podle Půty Liberecký kraj na změně územní dokumentace, hotová by měla být do roku 2025. Změny musí schválit krajští zastupitelé.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články