Nečekané potěšení: Volkswagen Arteon R

AUTO

Nečekané potěšení: Volkswagen Arteon R 8
Auto
Sdílet:

Vlajková loď značky VW je na trhu už od roku 2017. V roce 2020 prošla omlazovací kúrou a objevila se druhá karosářská varianta shooting brake, k tradičním motorizacím přibyl i plug-in hybrid a vrcholná verze R. Rovnou prozradíme, že je to skvělé auto.

Původně se sice spekulovalo, že „erko“ dostane třílitrový šestiválec, ale nakonec bylo rozhodnuto o použití dvoulitrového čtyřválce EA888 (verze evo4), protože se prý choval lépe. Šestiválce jsou na ústupu a  motor TSI nám v Arteonu vyhovoval – disponuje výkonem 320 koní v rozmezí 5350 až 6500 otáček a od 2000 otáček nabízí 420 Nm točivého momentu. Je to skvělý výkon – zrychlení i při hmotnosti kolem 1,8 tuny zvládne za 4,9 s a zastaví ho až omezovač ve 250 km/h. Pro elegantní liftback zcela dostatečné hodnoty.

Motor je spojen pouze s dvouspojkovou převodovkou DQ500 a pohonem všech kol 4Motion. Ten je zde specificky naladěn – síla se mezi přední a zadní nápravu rozděluje pomocí lamelové spojky, přičemž na přední nápravu může jít 50 až 100 %, zatímco na zadní 0 až 50 %. Specifická je hlavně funkce torque vectoring, umožňující rozdělovat sílu mezi zadními koly pomocí dalších dvou lamelových spojek. V praxi to velmi pomáhá, trakce je zdánlivě nekonečná a prokluz kol minimální.

To už se dostáváme k jízdním vlastnostem, které byly velkým překvapením. Arteon R jezdí výborně! Chválíme jeho komunikativnost, citlivé progresivní řízení, ale hlavně práci podvozku a sladění pohonného ústrojí (s drobnou výtkou, o ní bude řeč). Vůz je důkazem, že Volkswagen umí velké sportovně střižené auto, které polyká zatáčky tak nějak přirozeně, bez zaváhání. Ani 20palcová kola nevadí, auto je pevně na asfaltu, adaptivní podvozek DCC krásně pracuje na vyhlazování nerovností, celek se jen minimálně naklání a přináší velkou jistotu. Míra zábavnosti při svižné jízdě po okreskách byla milým překvapením, hravost při přenosech nemalé hmotnosti bonusem. Celek dokreslují účinné, dobře nastavené masivní brzdy.

Arteon R je jistě auto určené ke gripu, nikoli k chuligánskému řádění. A to mu sluší. Oceňujeme akurátní volant, obešli bychom se bez dotykových tlačítek, která jsou trochu matoucí. Digitální přístrojový štít umí řidiče zahltit informacemi, ale stejně není nad tradiční zobrazení kruhových ukazatelů a rychlosti uprostřed. Líbí se nám, že vedle voliče převodovky jsou tlačítka pro vypínání start/stop systému (otravné držení v pruzích se vypíná kombinací tlačítek kolem volantu a na něm) a nastavení jízdních režimů. Většinu času jsme jezdili v individuálním nastavení s tím, že zvuk motoru jsme nechali jako „ryzí“. Znamená to hutný, příjemný zvuk, doprovázený výdechem při odlevení turbodmychadla.

Příjemné jízdní vlastnosti dokresluje velmi efektní design karoserie s černými doplňky, jedinečnými nárazníky, dvojitými koncovkami výfuku a velkých kol. Uvnitř je čisto – palubní deskou se táhne hliníková lišta, centrální displej netrčí do prostoru a pracuje se s ním slušně. Oceňujeme mechanické ovládání klimatizace. Interiér je velmi prostorný, vpředu i vzadu je vzdušno, dostatek odkládacích prostor i logické uspořádání všeho podstatného. Přepravní kapacity jsou i v případě liftbacku skvělé – pod víkem je k dispozici 563 litrů prostoru, sklopením sedadel snadno získáte mnohem víc. Co se týče spotřeby, není to nic hrozného: i s výkonem 320 koní se dá pohodlně jezdit za 9 l / 100 km, po týdnu a cca 1000 km spotřeba dosahovala hodnoty 10,5 l / 100 km, to je výborný výsledek.

Zatímco základní Arteon (1.5 TSI) pořídíte od 1 136 900 Kč, ostrá verze R je samozřejmě o něco dražší – konkrétně skoro o milion Kč. Začíná na 2 097 000 Kč, ale příplatků moc nepotřebujete – možná větší kola (základem jsou osmnáctky), možná audio Harman Kardon, akustická okna nebo sem tam nějaký paket. Levné auto to není, ale za vlajkovou loď odpovídající částka. Bude vás bavit a má jen drobné mouchy – nepamatujeme si lepší auto postavené na platformě MQB, tady někdo zcela jistě věděl, co dělá.

Plusy:
Jízdní vlastnosti, motor, komfort podvozku.

Minusy:
Občas zmatené reakce převodovky, dotyková tlačítka na volantu.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články