Je tu nový „Číňan“ a jeho kořistí mají být velké německé automobilky. Cílí na luxus a nabízí mnohem nižší ceny
ČÍNSKÝ AUTMOBILOVÝ DRAVEC
Čínská automobilka Zeekr vstupuje na evropský trh a cílí na nejluxusnější segment firemních aut, kde oproti konkurenci jako Mercedes a BMW nabízí až o 10 000 eur příznivější ceny. Firma spouští přímý prodej už od prosince a první vozy chce v Německu předat začátkem roku 2026. Zatím jen na leasing či firmám, prodej fyzickým osobám možná nabídne později. Informuje například Berliner Zeitung.
Zeekr, který patří do stejné skupiny Geely jako Volvo, Polestar nebo Lotus, není úplným nováčkem v automobilovém průmyslu. Za poslední čtyři roky dodal po světě přes půl milionu elektromobilů, přesto mimo Čínu zůstává relativně neznámou značkou. Vývoj evropských modelů probíhá v Göteborgu, ale výroba zůstává výhradně v Číně. Podle firmy se ani po zavedení unijních antidumpingových cel nevyplatí přesunout produkci do Evropy – i s přirážkami je čínská výroba levnější.
Na německý trh Zeekr vstoupí prostřednictvím firemních zákazníků a leasingových firem. Soukromí zájemci si vůz zatím neobjednají. Podle evropského šéfa společnosti Lothara Schupeta je cílem nejprve získat viditelnost právě přes služební auta. Testovací jízdy mají probíhat především u samotných firem, které elektrovůz zvažují. Pokud se strategie osvědčí, může následovat nabídka i pro běžné zákazníky.
Na úvod Zeekr nabídne tři čistě elektrické modely: kompaktní crossover Zeekr X, větší SUV 7X a nejdražší model 001. Ten slibuje dojezd až 620 kilometrů a všechny modely přicházejí s bohatou standardní výbavou, která u německé konkurence zpravidla znamená příplatky – například s masážními sedadly nebo 22kW palubní nabíječkou. A to navíc s výrazně nižší cenou. Například model 001 chce o zákazníky bojovat s modelovou řadou BMW i3, která je o přibližně 10 000 eur dražší.
Neobvyklý pro čínskou značku je také servisní model. Namísto sítě autorizovaných dealerů se Zeekr opírá o partnerskou síť přibližně 1700 nezávislých servisů v Německu, které zajišťují opravy i údržbu. Některé z nich nabídnou i testovací jízdy. Záruka na baterii trvá osm let nebo 200 tisíc kilometrů, na vůz samotný pět let, případně deset v případě pravidelné údržby v partnerských servisech.
Vstup Zeekru tak představuje další krok v tlaku čínských výrobců na evropský automobilový trh. Pro německé automobilky může být firemní a leasingový segment, o který Zeekr usiluje, dalším kritickým bojištěm – a testem, jak rychle dokážou reagovat na agresivní konkurenci z Asie.
Na trh přitom přichází v době, kdy evropský autoprůmysl kvůli přechodu na elektromobilitu čelí vážným problémům a žádá například odklad zákazu spalovacích motorů či zmírnění pokut za emise. Na úrovni EU se o úlevách pro automobilky má jednat 10. prosince, podle francouzských médií však závěrečnému kolu jednání hrozí odklad.