ROMÁNY PETRY DVOŘÁKOVÉ

Rodina, nejhorší místo na světě
Petra Dvořáková, spisovatelka „rodinného nihilismu“. Foto: Profimedia
2
Týdeník
Jiří Peňás

Při četbě řady literárních výtvorů současných úspěšných českých spisovatelek (jmenujme Alenu Mornštajnovou, Veroniku Hanišovou, Petru Soukupovou, Petru Dvořákovou…) lze dojít k závěru, že rodina už dávno není „základem státu“, nýbrž je to patologická jednotka nemocné společnosti.

Rodinné vztahy, především mezi dětmi a rodiči, jsou v ní až na výjimky nepěkné, někdy přímo kruté, plné bolesti, traumat, nepochopení. Zhusta se mezi nimi projevují sklony sexuálně deviantní, takže se může zdát, že podstatou rodičovství je nyní především forma legalizovaného zneužívání, ba znásilňování. Běžná podoba rodinných vztahů je stavem permanentní nelásky, zraňování, citového sadismu. Rodina, samozřejmě heterosexuální, je v těchto knihách nebezpečné a riskantní místo, do něhož by bylo lepší vůbec se nenarodit.

Je otázka, proč tomu tak je a zda opravdu vlna temných rodinných próz něco signalizuje a něčemu odpovídá. Nepochybně ano, rodina, již bychom mohli definovat jako koncentrovaný výskyt příbuzných lidí na malé ploše, zajisté už ze své podstaty představuje citlivé místo a mohou se tam dít různé věci, včetně nehezkých. Zároveň je fakt, že naprostá většina lidí po rodině touží a vnímá ji jako své nejpřirozenější útočiště.

V současné české literatuře je to naopak: je to místo deprivace a zraňování, „nehezký“ stav rodinného soužití zcela v dílech oněch dam převládá, ba je normou a závaznou konvencí. V jejich knihách to mokvá různými úchylkami, nenávistmi, zlobami, temnými vášněmi, byť skrytými pod povrchem takzvané normálnosti a spořádanosti, což je vlastně ještě horší, neboť každá „normalita“ je jen pokrytectvím, které se kompletuje do soustavy útlaku a moci. A rodina, to je v těchto knihách především mocenský nástroj útlaku.

Mezi oněmi úspěšnými spisovatelkami „rodinného nihilismu“ patří přední místo Petře Dvořákové.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.