Nová čínská chlouba: obří letadlová loď s „katapultem“. Je snadno zranitelná, míní experti
ČÍNSKÉ NÁMOŘNICTVO
Čína se pochlubila svou třetí a dosud největší letadlovou lodí. Podle čínských představitelů je Fujian důkazem, že země dokáže držet krok s americkým námořnictvem – nebo ho v některých ohledech dokonce předběhnout. Hlavní pýchou konstrukce je moderní elektromagnetický katapult (EMALS), který umožňuje rychlejší a efektivnější starty letadel. Peking tak zavádí stejnou technologii, jakou Spojené státy uvedly do provozu teprve před dvěma lety na své nejnovější lodi USS Gerald R. Ford. Informuje například CNN či South China Morning Post.
Slavnostní uvedení Fujianu do služby proběhlo na základně Sanya na ostrově Chaj-nan. Ceremonii osobně vedl prezident Si Ťin-pching, který loď označil za „klíčový krok v modernizaci čínského námořnictva“. Podle státní televize CCTV sledovalo událost přes dva tisíce vojáků a pracovníků loděnic.
BREAKING: China’s Fujian (Type 003) aircraft carrier is officially commissioned today with President Xi Jinping attending the ceremony. pic.twitter.com/yoP7ron0pZ
— Li Zexin 李泽欣 (@XH_Lee23) November 7, 2025
Loď o výtlaku přibližně 80 tisíc tun je největším válečným plavidlem, jaké kdy Čína postavila, a první, které se obejde bez charakteristické „skokanské rampy“. Místo ní využívá nový systém elektromagnetického katapultu, který je schopen vypouštět několik typů letounů – od stíhaček J-35 a J-15T až po radarový letoun včasné výstrahy KJ-600.
Peking tvrdí, že Fujian představuje nejvýkonnější konvenčně poháněnou válečnou loď na světě. Čínští komentátoři přirovnávají její elektromagnetické katapulty k „přechodu z 2G na 5G“, pokud jde o rychlost a efektivitu. Mají být schopné denně vypravit 270-300 letů, současné čínské letadlové lodě zvládají vypravit 63 letů denně. Americké letadlové lodě se pohybují kolem čísla 270 letů denně.
Zahraniční analytici ale čínské nadšení mírní. Připomínají, že mezi čínským a americkým námořnictvem zůstává značný rozdíl – nejen v počtu letadlových lodí, ale i v bojových systémech, výcviku posádek a zkušenostech z reálných operací.
PSALI JSME: Trump chce oživit americkou dominanci na moři. USA za Čínou zaostávají 230krát
Podle odborníka Collina Koha ze singapurského Institutu pro obranné a strategické studie umožní Fujian čínskému námořnictvu lépe promítat sílu v Pacifiku, ale stále hlavně v prostoru Taiwanu či Japonska. Kvůli konvenčnímu pohonu a omezené logistické infrastruktuře zůstane schopnost čínských nosičů působit daleko od domovských vod omezená.
„Spojené státy mají nejen technologicky vyspělejší systémy, ale také personál s desítkami let bojových zkušeností,“ říká Koh.
Pentagon odhaduje, že čínské námořnictvo má už více než 370 plavidel, tedy největší flotilu na světě podle počtu lodí. Spojené státy ale stále dominují, pokud jde o letadlové lodě – mají jich 11 jaderných, které mohou operovat prakticky kdekoli na planetě.
Analytici také upozorňují, že v případném konfliktu by čínské lodě daleko od pevniny postrádaly vzdušné a raketové krytí, které tvoří základ čínské obrany. „V míru může Fujian plout daleko, ale ve válce by byla snadno zranitelná,“ varuje japonský expert Satoru Nagao z Hudson Institute.