Vlakem z Prahy do Mnichova za dvě hodiny. Studie vyzdvihuje ekonomický přínos i vojenský význam
ŽELEZNICE V ČESKU
V rámci rozšíření současných plánů Správy železnic a ministerstva dopravy by své místo měl mít i plán na modernizaci železničního spojení Česka s Bavorskem. Navrhuje to nová studie Institutu Puls, který se infrastrukturou spojující ČR s okolními zeměmi dlouhodobě věnuje. Rozšířený dopravní koridor a urychlení spojení mezi Prahou a Mnichovem na dvě hodiny by podle ní mělo zásadní ekonomické i bezpečnostní přínosy.
Institut v rámci studie Rail Bavaria kritizuje, že současné plány vysokorychlostních tratí v České republice počítají s jediným spojením do Německa - přes Drážďany, směrem na Berlín. “Česko je poslední století spojeno s nejbohatším evropským regionem, Bavorskem, pouze jednokolejnou neelektrifikovanou tratí. Pověstný vlak jménem Bavorský expres je na ní místy limitován na 70 km za hodinu. Vítáme tedy současné plány ministerstva dopravy trať okamžitě modernizovat, ale nesmíme tam skončit," uvedl spoluzakladatel institutu Martin Hausenblas.
Institut navrhuje modernizaci a zdvoukolejnění současné trasy z Plzně na Bavorsko a zároveň výstavbu vysokorychlostní trati, umožňující snazší a pohodlnější přesun lidí a nákladu mezi středoevropskými ekonomickými centry.
Z dřívější studie Institutu Puls nazvané Superkonektor zároveň vyplývá, že výstavba vysokorychlostní trati z Bavorska přes Plzeň a na Prahu by měla pozitivní důsledky pro propojení české a německé ekonomiky. Při modelování jednotlivých scénářů se plzeňská větev vysokorychlostní tratě ukazovala jako nejvíce přínosná ze všech současně plánovaných. Ze spoje by podle studie nejvíce benefitovala Praha, Královehradecký a Pardubický kraj.
Dvoukolejný spoj z Bavorska by měl i zásadní vojenský význam. Česko má v rámci NATO status tzv. Host country, tedy země, která má v první řadě zajistit pobyt a přesun jednotek pohybujících se na východní křídlo aliance. “Každý generál vám ale jasně řekne, že neohrozí vojenský transport jednokolejnou tratí,” vysvětluje Hausenblas potřebu dvoukolejných tratí. Trať by se tak mohla stát součástí civilní infrastruktury financované z navýšeného rozpočtu na obranu - NATO navrhuje z 5 % HDP věnovat 1,5 procentního bodu na infrastrukturu využitelnou i pro civilní účely.
Posílení česko-německého železničního spojení je dlouhodobě proklamovaným zájmem obou zemí. Naposledy se letos v červenci na spolupráci v této oblasti shodli český premiér Petr Fiala a německý kancléř Friedrich Merz, kteří se vyslovili pro zrychlení trasy mezi Berlínem a Prahou. Cesta vlakem mezi oběma hlavními městy by se díky výstavbě nového Krušnohorského tunelu měla zkrátit na dvě hodiny.
O plánovaném spojení Praha-Berlín jsme více psali zde: „Z Prahy do Berlína za dvě hodiny.“ Fiala a Merz podpořili Krušnohorský tunel