Aero a Letecké opravovny Trenčín se dohodly na výrobě částí letounu L-39NG

NOVÝ LETOUN

Aero a Letecké opravovny Trenčín se dohodly na výrobě částí letounu L-39NG
První prototyp L-39NG Foto: Wikimedia Commons/Karel Šubrt
Ekonomika

Echo24

Výrobce letadel Aero Vodochody a slovenská státní společnost Letecké opravovny Trenčín (LOTN) se dohodly na podmínkách výroby částí nového letounu L-39NG a případné další spolupráci v logistické podpoře či zajišťování výcvikového systému. Aero nabízí přesunutí výroby některých částí letounu na Slovensko, konkrétně ocasní části trupu, špičky letounu, brzdících štítů a palivových nádrží. Tím by se slovenský podnik stal jedním z nejvýznamnějších dodavatelů pro L-39NG, uvedl mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík.

Obě společnosti uzavřely memorandum, ve kterém upřesňují podobu spolupráce. V případě, že si letouny pořídí slovenská armáda, měla by kooperace zahrnovat nejen výrobu částí L-39NG, ale také spolupráci na logistické podpoře na Slovensku a zabezpečení pozemního výcvikového systému. „Státní společnost LOTN je tradičním partnerem Aera Vodochody. Náš nový letoun L-39NG, jenž získal v loňském roce certifikaci, otevírá širokou škálu možností, jak na tuto spolupráci navázat,“ uvedl viceprezident pro obchod Aera Vodochody Jakub Hoda.

Podle generálního ředitele LOTN Ľubomíra Galka by rozšíření vzájemné spolupráce přineslo slovenské společnosti nové zakázky, pracovní místa i zajímavé projekty z pohledu zavádění nových technologií v letectví.

Aero nabízí Slovensku možnost výcviku pilotů stíhaček F-16, jehož součástí je pořízení deseti proudových letounů L-39NG ve vyzbrojené verzi a s integrovaným systémem virtuálního výcviku, který přináší nové funkce a významnou úsporu nákladů při cvičení taktických situací.

Letoun L-39NG má od minulého roku typový certifikát potvrzující, že je způsobilý k mezinárodnímu letovému provozu a splňuje bezpečnostní požadavky. Aero letos spouští jeho sériovou výrobu. Tím ale možnosti jeho vývoje nekončí, například v rozšiřování zbraňových systémů či zapojení dalších technologií z virtuální reality.

„Už nyní se rýsují zajímavé možnosti spolupráce také v oblasti výzkumu a vývoje, potenciál pro zapojení slovenských firem působících v leteckém odvětví vidím jako velmi reálný a oboustranně přínosný z pohledu rozvoje hi-tech odvětví v Česku a na Slovensku,“ doplnil Hoda.

Letoun L-39 NG je jednomotorový dvoumístný letoun s moderní avionikou a systémem pro virtuální výcvik pilotů. Nový motor Williams International a tzv. mokré křídlo s integrální palivovou nádrží umožňují větší dolet a delší výdrž pro operace ve vzduchu.