Potkal nakaženého, eRouška poslala oznámení až po osmi dnech

KRITIKA FUNGOVÁNÍ EROUŠKY

Potkal nakaženého, eRouška poslala oznámení až po osmi dnech
eRouška. Foto: Shutterstock
3
Domov
Vojtěch Drbohlav
Sdílet:

Nová verze aplikace eRouška, která má lidi varovat, pokud se setkali s nakaženým, mohla dosud pomoci s oznámení nákazy u 170 lidí. Právě tolik bylo podle ministerstva zdravotnictví zatím vygenerováno kódů, které uživatelé mohli do aplikace zadat, a varovat tak anonymně někoho, s kým přišli v minulých dnech do styku. Jeden z uživatelů eRoušky si stěžuje, že dostal oznámení o kontaktu s nakaženým až po osmi dnech od setkání.

Stát nyní plánuje eRoušku zefektivnit a chce varovné kódy nakaženým posílat automaticky. Hygienické stanice totiž podle vládního zmocněnce pro IT a digitalizaci Vladimíra Dzurilly s eRouškou ne vždy pracují a kódy infikovaným, který aplikaci využívají, samy od sebe často nevytvářejí. Někteří uživatelé aplikace eRoušku kritizují kvůli tomu, že oznámení o setkání s nakaženým přicházejí pozdě.

Vladimír Dzurilla nechtěl komentovat, zda je 170 vytvořených varovných kódů během dvou týdnů fungování aplikace hodně, nebo málo. „Nemůžu říct, jestli je to málo, nebo hodně. Může to být třeba proto, že je víc pozitivních lidí, kteří eRoušku nemají,“ řekl deníku Echo24.

Hygieny, které v posledním měsíci jen těžko zvládají nápor nově nakažených lidí, se navíc podle Dzurilly infikovaných lidí často neptají na eRoušku a negenerují pro uživatele varovné kódy.

To chce stát změnit, nově by tyto kódy měly pozitivním lidem chodit automaticky. „Abychom nebyli odkázáni na to, že hygiena ty kódy nezadává, budeme to dělat automatem. Pracujeme na tom, aby to lidem chodilo automaticky. To znamená, když jste pozitivní, budete si moci sám o ten kód zažádat. A pokud to nestihnete, protože ten kód má nějakou platnost, tak si o něj můžete na lince 1221 požádat,“ říká Vladimír Dzurilla. Programátoři podle něj tuto funkci chtějí zprovoznit v nadcházejícím týdnu.

eRouška nemá smysl, kritizuje její uživatel. Informace o setkání s nakaženým přišla až po osmi dnech

Fungování eRoušky kritizují někteří lidé, kteří se setkali s infikovanou osobou. Například Michal Bulant, jeden z jejích uživatelů, který v pátek dostal oznámení, že byl v kontaktu s nakaženým. Upozornění mu však přišlo až po osmi dnech od setkání s infikovaným.

„Ráno jsem si otevřel aplikaci a tam bylo víc podrobností a bylo tam napsáno, že k tomu kontaktu došlo osm dní nazpět. Bylo tam napsané, že nemusím dodržovat karanténu, že to je jen informace pro mě, že mám sledovat svůj zdravotní stav,“ řekl Bulant deníku Echo24.

Hlášení o kontaktu s nakaženou osobou.
Hlášení o kontaktu s nakaženou osobou. Foto: Michal Bulant

Hlášení o kontaktu s nakaženou osobou.
Hlášení o kontaktu s nakaženou osobou. Foto: Michal Bulant

Bulantovi nepřijde fungování eRoušky efektivní a kritizuje, že upozornění přišlo příliš pozdě. „Uvědomil jsem si teprve teď, jak to funguje. Přijde mi, že je to úplně k ničemu, kdy člověk čeká třeba čtyři dny, než se uvolní místo na otestování a pak třeba čtyři dny na výsledek testu. Už se to rozjelo natolik, že ta vláda na to nebyla připravená. A ten systém, ačkoliv se nám snaží tvrdit, že to funguje, tak vlastně nefunguje. Ta aplikace, proto jsem si tu novou verzi stáhl, jsem si myslel, že má smysl, ale teď zjišťuji, že vlastně nemá,“ kritizuje princip fungování nové aplikace Michal Bulant.

Nová verze eRoušky je funkční pro všechny typy telefonů a má být pomocným nástrojem systému chytré karantény spolu se vzpomínkovými mapami a linkou 1221. Aplikace už nemá pomáhat s trasováním kontaktů, ale má anonymně varovat uživatele, že se mohl setkat s nakaženým člověkem. Ke čtvrtečnímu dni si podle ministerstva zdravotnictví aplikaci stáhlo 570 tisíc uživatelů.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články