14 Alfa Romeo Stelvio QV

Alfa Romeo Stelvio QV: Čtyřlístek pro štěstí

autotest

Témata:

Jestliže vám záleží na tom, aby vaše nové prémiové SUV nejen dobře vypadalo, ale i dobře jezdilo, tak se podívejte do nabídky Alfy Romeo. Za 2,5 milionu můžete mít auto, které je na Nürburgringu rychlejší než Lambo…

Stelvio je samo o sobě důkazem toho, že slavná milánská automobilka se vrací a znovu hodlá obsazovat ztracené pozice. Jednoduché to nemá, ale chystaná modelová ofenziva jí (spolu s rozvojem dealerské a servisní sítě) může dost pomoct. Jedním ze dvou základních kamenů nové filozofie je Stelvio – SUV, které jezdí lépe než mnozí konkurenti z „klasické“, dnes již téměř přehlížené střední třídy.

Samotné Stelvio považujeme za jízdně jeden z nejlepších vozů své třídy, srovnatelný tak možná s Porsche Macan či Jaguarem F-Pace. Proti výše zmíněným má ale jednu výhodu: je lehký. Vrcholné QV váží 1830 kg, což je v této třídě a vzhledem k výkonu 510 k skvělá hodnota – Jaguar F-Pace SVR (550 k) s sebou táhne 2070 kg, Porsche Macan Turbo (s menším výkonem 400 k) pak 1925 kg. Na vývoji Alfy se nešetřilo, takže nepřekvapí hojné využití vysokopevnostní oceli a hliníku na blatnících, dveřích, zavěšení kol Alfalink či motoru. Hnací hřídel a další prvky jsou z uhlíkových vláken. To vše a navíc slušná cena (od 2 437 500 Kč) ze Stelvia QV dělá vhodného adepta na nejlepší vůz své třídy – ale k tomu musí ještě výborně jezdit.

Vidlicový šestiválec 2,9 litru přeplňovaný dvěma turby je posunut hodně dozadu a dolů, mezi tlumiči je masivní rozpěrná tyč. Pohonu všech kol Q4 sekunduje ideální vyvážení 50 : 50, systém Alfa Chassis Domain Control zajišťuje řízení všech podsystémů včetně aktivního vektorování točivého momentu mezi jednotlivá kola.

Uvnitř je to Alfa posledních dní – zatímco upoutají kruhové ukazatele přístrojového štítu nebo si pochválíte skvěle padnoucí sedadla, Stelvio samo vybízí ke stisku rudého startovacího tlačítka a oživení celého divokého stáda. Odvděčí se hutným, ale ne přehnaně vykřičeným zapráskáním do výfuku. Ohromná magneziová pádla pod volantem dotvářejí skvělou, i když vyšší pozici za volantem.

Hmota se dává do pohybu – nejdřív rychlý dálniční přesun, odhalující velmi dobrou stabilitu i chuť neustále drtivě zrychlovat za doprovodu lahodného zvuku. Pak horské silničky. Jestliže jste ještě neměli možnost řídit nové Alfy, jako první vás překvapí strmost a rychlost řízení. Stelvio má nejpřímější řízení ve své kategorii a pravda je, že vyžaduje rychlou ruku a cit. Čtyřkolka Q4 preferuje zadní kola a jako by přesně chápala, co po ní řidič chce. Samozřejmě v režimu Race, kdy je vše ostřejší, což je znát hlavně na odezvě plynového pedálu, protože rychlosti chcete stejně měnit sami. Auto je tak čitelné a citlivé na vstupní informace, že není problém trefovat s rozevlátou hmotou přesně vytyčenou dráhu. A přitom nechybí trakce a touha neustále zrychlovat.

Na suchém asfaltu se Stelvio s radostí zakusuje do zatáčky a na výjezdu z ní předvádí jen čitelné uklouznutí v případě, že je elektronika odstavená ze hry. V řízení je stále cítit spojení – a to je pocit, který je dnes velmi vzácný. Čistý průjezd odhaluje nejen neutrální schopnost zatáčet a znovu zatáčet, ale možná až moc velké náklony vozu. Na druhou stranu je fajn, že hliníkový podvozek úspěšně maká na tom, aby z vás na nerovnostech nevymlátil kůži. A skutečně mu to jde. I QV má ale své mouchy – například navigační systém, který je doslova tragický. Z hlediska dalších praktických prvků to tak hrozné není: místo vzadu je průměrné, kufr o hodnotě 499 litrů s rezervou také. A spotřeba? Italka je žíznivá, a to velmi – víceméně pořád. Pokud pojedete v pohodě, možná zvládnete tak 12 l / 100 km, ale vezměte QV na okruh a benzin bude mizet nevídanou rychlostí. Daň za emoce? Možná. Jenže ne každé SUV umí 283 km/h a je na ringu rychlejší než Gallardo… Takže ano, stojí to za to. Auto, které nikdo nepotřebuje, ale každý ho chce.

Plusy: motor, jízdní vlastnosti, podvozek, dynamika, interiér.

Minusy: prehistorické palubní menu, spotřeba.

Echo Komplet

2 999 Kč

Získejte to nejlepší za méně jak 40% ceny! Díky tomuto balíčku si užijete unikátní web bez reklam EchoPrime, denní komentáře Echo24 a Týdeník Echo jak v digitální, tak v tištěné podobě

Více info

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.