Taškový vztek: zákazník nedostal igelitku, začal škrtit prodavače

zákaz igelitek zdarma

Taškový vztek: zákazník nedostal igelitku, začal škrtit prodavačeNOVÉ
Svět

pk Echo24

Vztek a rozčilení vyvolal u některých zákazníků největších australských obchodních řetězců zákaz vydávání jednorázových plastových tašek. Ten platí ve většině australských států od začátku července a obchodníkům za jeho porušení hrozí pokuta, napsala agentura Reuters.

Jistý muž v obchodním řetězci Woolworths chytil pod krkem prodavače, který mu oznámil, že plastové tašky na jedno použití už v obchodě nejsou. Incident na místě vyřešila policie. Jiné obchody s potravinami poslaly do prodejen více zaměstnanců, aby lidem pomáhali zvyknout si na nové opatření. Jeho cílem je omezit množství odpadu. Zákazníci si v obchodech mohou koupit tašky, které se dají použít opakovaně.

Odborová organizace sdružující prodavače zahájila kampaň, kterou chce veřejnost na tuto změnu připravit. „Chápeme, že někteří zákazníci mohou být rozčilení, ale jakékoliv násilné nebo hrubé chování vůči zaměstnancům obchodů je naprosto neomluvitelné,“ cituje Reuters Gerarda Dwyera z odborové organizace zaměstnanců pracujících v obchodech. Média agresi zákazníků nazvala jako tzv. taškový vztek.

V Česku začal v návaznosti na předpisy EU platit zákaz bezplatného výdeje plastových tašek 1. ledna letošního roku. Změna se ale nedotkla tenkých igelitových sáčků, zdarma tak zůstaly pytlíky s tloušťkou pod 15 mikronů. I jejich spotřebu se však obchodníci snaží snížit. Většina obchodů tak například nabízí papírové sáčky na pečivo namísto těch plastových.

Opatření podobné tomu australskému u nás zavedl obchodní řetězec Lidl. Plastové tašky od letošního března neposkytuje ani za úplatu. „Důvodem, proč jsme se k tomuto kroku rozhodli, byla stále větší spotřeba igelitových tašek. Jen v našich prodejnách jsme jich za rok 2016 prodali více než 27 milionů kusů. Což znamená obrovské množství odpadu,“ uvedla mluvčí obchodů Lidl Zuzana Holá.

Ostatní řetězce klasické jednorázové tašky nadále nabízí, například obchodní domy Globus však nabízejí tašky, které jsou biologicky rozložitelné. Zákazníci si však za nákup tašky připlatí. I z toho důvodu si stále více zákazníků do obchodů nosí vlastní nákupní tašky. Tzv. taškový vztek, jak problém nazvala australská média, u nás tak s největší pravděpodobností nehrozí. Zájem o tašky podle prodejců klesl až o polovinu, v prodejně Alza podle České televize klesl zájem až o 80 procent.

Podle Programu OSN na ochranu životního prostředí (UNEP) každý rok skončí v oceánech více než osm milionů tun plastů. OSN chce, aby se do roku 2022 přestaly jednorázové výrobky z plastů používat.

Čtěte také: Chystaný zákaz z Bruselu. Restrikce míří na vatové tyčinky, brčka i plastové příbory

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.