1

Novela zákona musí zabránit obstrukcím klíčových staveb

Témata: , ,

V Poslanecké sněmovně bychom se měli v dohledné době zabývat novelou stavebního zákona. Jeho součástí bude i změna pravidel tzv. EIA, tedy posuzování vlivu stavby na životní prostředí. Chápu, že se jedná o důležitou součást stavebního řízení, ale neměla by být zneužívána nejrůznějšími hnutími, v mnoha případech spíše ekoteroristy, k obstrukcím klíčových, především dopravních staveb.

Známou je kauza mnoha let blokované stavby dálnice D8 mezi Prahou a Berlínem v úseku přes České Středohoří. Bohužel to vypadá tak, že podobné obstrukce čekají na území Středočeského kraje i dálnici D3, která je tolik potřebná pro Jihočeský kraj. Ovšem až k neuvěření je případ z jižní Moravy, kde jacísi aktivisté ze spolku Voda z Tetčic u Brna zuřivě za použití nesmyslných námitek už pět let brání rekonstrukci železniční trati Zastávka u Brna – Brno, která se má elektrifikovat a zdvojkolejnit. Mají být na ní též lépe zabezpečené přejezdy a nádraží budou mít bezbariérové přístupy. To všechno má vést k tomu, aby se zvýšila bezpečnost lidí a ti cestovali raději vlaky než auty. Takže by aktivisté, kterým se opravdu jedná o životní prostředí, měli být za tyto změny vděčni.

To ovšem není záležitost zmíněného sdružení, jehož zástupce Josef Dvořák na otázku, proč to dělají a co tedy má Správa železniční dopravní cesty učinit proto, aby skončily jejich protesty, odpověděl, že „lidé nemají jezdit za prací do Brna, ale pracovat v Tetčicích“ a pokračoval slovy „zrušte trať na Jihlavu a místo ní udělejte cyklostezku.“ To ovšem nejsou seriózní argumenty týkající se stavebního řízení, ale jedná se spíše o stanovení diagnózy jistým specializovaným lékařem.

Takovéto způsoby by se neměly tolerovat. V každém případě by měla být možnost obstrukcí výrazně omezena. Ideální by bylo, aby do řízení v rámci EIA mohli vstupovat pouze lidé, kteří v dotčeném území žijí, a daná stavba se jich přímo týká. Rozhodně nepovažuji za normální, aby například aktivisté z Ostravy blokovali výstavbu dálnice u Plzně. To ale zřejmě neprojde, avšak rozumné by bylo, aby počet podpisů nutných pro přístup sdružení k procesu vlivu stavby na životní prostředí se zvýšil z dvou set na pět set. Já budu prosazovat, aby minimálně padesát z nich bylo od těch lidí, kterých se konkrétní stavba přímo dotýká.

A bylo dobré upravit novelu tak, aby se stavební úřady musely zabývat jenom seriózními námitkami, a ne těmi, které mají za cíl jenom škodit.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.