Jamie Oliver vyhrál. Británie začne danit slazené nápoje

Boj proti dětské obezitě

Jamie Oliver vyhrál. Británie začne danit slazené nápojeNOVÉ 3
Svět
Echo24
Sdílet:

Při projednávání rozpočtu britský ministr financí George Osborne překvapil oznámením nové daně na slazené nápoje. Týká se nápojů, které obsahují více než 5 gramů cukru na 100 ml. Známý televizní kuchař Jamie Oliver, který dlouhodobě lobbuje za zdravější stravování dětí ve školách a upozorňuje na dětskou obezitu, nový zákon nazval „úžasnou zprávou“. Oponenti daň kritizují, v boji proti dětské obezitě to prý nepomůže. Informoval o tom britský Daily Mail.

Danit se bude na dvou frontách, nápoje obsahující více než 8 gramů cukru na 100 mililitrů zdraží nejméně o osm pencí za třetinovou plechovku nebo lahev, nižší daň se bude týkat nápojů s 5 až 8 gramy cukru – tyto lahve zdraží nejméně o šest pencí. Z této povinnosti jsou vyloučeny nápoje obsahujících mléko, včetně přeslazených kávových nápojů a milkshaků, kvůli údajné zdravotní přínosnosti mléka. Daň se rovněž netýká ovocných džusů. V praxi budou nápoje konzumenty stát o 18-24 pencí za litr více, pokud se firmy rozhodnou celou daň promítnout do ceny svých produktů.

Jamie Oliver, který se již několik let se svým projektem Food Revolution snaží zlepšit stravování dětí ve školách v Británii i v USA, novou daň nadšeně slavil. „Lidi, zvládli jsme to! Zvládli jsme to! Daň na slazené pití… úžasný krok, který oblétne svět. Byznys se nemůže dostat mezi naše děti a jejich zdraví. Jejich zdraví je to nejdůležitější,“ napsal na svůj Instagram. Britské děti jsou podle Olivera jedny z nejnezdravějších na světě.

Po měsících kampaně je to velký úspěch, Oliver však upozorňuje, že je třeba ještě mnoho udělat. Na svých stránkách propaguje vlastní plán boje proti obezitě, který se skládá ze šesti bodů: daň na slazené nápoje, tlak na firmy na změnu receptur, jasnější značení obsahu cukru, zdravé snídaně a obědy ve školách, omezení cílené reklamy na děti a podpora rodičů.

Výběr nápojů, kterých se bude daň týkat, a jejich obsah cukru na 100 ml. Pro představu, 4 gramy cukru jsou zhruba jedna polévková lžíce: Schweppes Tonic: 5,1 g / Sprite: 6,6 g / Fanta: 6,9 g / Pepsi: 10,6 g / Coca-Cola: 10,6 g / 7 Up: 10,6 g / Red Bull: 11 g

Zdanění slazených nápojů má přispět ke zdravějšímu stravování dětí a snižování obezity. Podobnou strategii zvolily třeba Mexiko nebo Maďarsko. Podle ministra Osbornea stojí obezita britskou ekonomiku 27 miliard liber ročně. Nová daň přispěje do státní kasy až 520 miliony liber ročně, peníze mají putovat do škol na rozvoj sportu a tělovýchovy.

Experti podle Osbornea předvídají, že příští generace se bude skládat z více než poloviny chlapců a 70 procent dívek s nadváhou nebo dokonce s obezitou. „Jedním z největších problémů u dětské obezity jsou slazené nápoje. Plechovka Coca-Coly obsahuje až devět polévkových lžic cukru. Některé známé nápoje obsahují až 13 lžic. To je více než dvojnásobek doporučené denní dávky pro děti,“ řekl Osborne. Pětileté dítě prý zkonzumuje tolik cukru za rok, kolik sám váží.

Daň má platit od roku 2018, poslanci chtějí dát čas firmám, aby přizpůsobily své receptury novým podmínkám. Několik sekund po oznámení daně, akcie firem Coca-Cola, Britvic a Irn-Bru prudce klesly. Coca-Cola oznámila, že si nemyslí, že taková daň pomůže snížit dětskou obezitu v zemi. Leendert Den Hollander, generální manažer Coca-Coly, řekl listu The Independent, že na jejich produktech jsou všechny nutriční informace a na jejich základě se konzumenti mohou sami rozhodnout.

Jiné firmy oponují tím, že budou muset propouštět zaměstnance. Daň se prý nejvíce dotkne nejchudší vrstvy obyvatel a benefity pro děti jsou sporné. „Doufáme, že producenti nápojů nebudou nechávat celou výši daně na konzumentech. Mohou samozřejmě změnit receptury u svých nápojů, mnozí už to udělali. Například Tesco již slíbilo snížit podíl cukru ve svých produktech o pět procent. Firmy mohou snížit porce, propagovat dietní produkty,“ řekl mluvčí Osbornea.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články