Eskalátor, nebo 32 schodů? Je to na cestě z metra na letiště příliš?

Spor o eskalátory

Eskalátor, nebo 32 schodů? Je to na cestě z metra na letiště příliš?NOVÉ 2
Domov
Jan Kálal
Sdílet:

Informace o chybějících eskalátorech na nové stanici metra Nádraží Veleslavín nazdvihla veřejnost. Jak je možné, že na terminálu, odkud bude nově jezdit autobus na pražské letiště, nebudou pohyblivé schody? Dopravní podnik zlost cestujících mírní – schodů budou muset překonat jen 32. A když to na ně bude moc, můžou využít nedaleký výtah. K problému přitáhlo pozornost hlavně Letiště Václava Havla, které tu zajistí bezplatnou službu portýra, který lidem se zavazadly pomůže.

Na první pohled to vypadalo jako aprílová zpráva. „Počínaje 8. dubnem bude cestujícím u stanice metra Nádraží Veleslavín k dispozici naše služba portýra, která jim bude pomáhat se zavazadly a směrovat je k zastávce autobusové lince 119,“ oznámil veřejnosti předseda představenstva Českého aeroholdingu Václav Řehoř. Na nově otevřeném metra A za zhruba 20 miliard korun totiž chybí eskalátor tam, kde ho cestující nejvíce potřebují. Při přestupu z metra na autobus na letiště, který sem bude zajíždět namísto stanice Dejvická. A skandál byl na světě.

Čtěte také: Absurdní novinka v metru. Místo eskalátorů portýr

Kdo nechce po schodech, může do výtahu

Stanice Nádraží Veleslavín je zahloubená více než 20 metrů pod terénem a z reakcí veřejnosti to skoro vypadalo, že se cestující s těžkými zavazadly budou muset vyšplhat nahoru někam do výšky sedmého patra. Nakonec to ale až na takové drama nevypadá. „Z nástupiště vede soustava eskalátorů, na které navazuje schodiště, které vede k autobusovému terminálu a má 32 schodů. Překonává výšku zhruba 4,5 metru a podle platných předpisů zde není třeba pohyblivé schody budovat,“ řekl deníku ECHO24.cz mluvčí pražského dopravního podniku Jiří Štábl.

Letiště Václava Havla by nicméně mělo zauvažovat nad tím, jestli nabízí k jednotlivým trasám metra rovný přístup. Cestující totiž můžou jet například linkou 100 na stanici Zličín, kde eskalátory chybí také.

Pro ty, kterým by i přibližně třicítka schodů byla moc, je tu ještě záložní varianta. Netahat se s kufry nahoru, ale svézt se raději výtahem a projít se chvíli po povrchu. Protože zavazadla na letecké cesty bývají standardně vybavena kolečky, nemusel by to být takový problém. „Cestující se ze samotného nástupiště až na povrch dostanou pomocí výtahu, který ústí asi 30 metrů od autobusového terminálu,“ zmínil Štábl.

Na Zličíně jsou schody také. A portýr nikde?

Dopravní podnik se hájí ještě tím, že nový přestup z metra na autobus je vlastně jenom mezikrok. „Finálním dlouhodobým řešením byla a je výstavba rychlodráhy, která by spojila letiště s centrem. Právě na to je stanice Nádraží Veleslavín připravena. Ve vestibulu stanice, odkud vedou eskalátory jak na nástupiště, tak i do podchodu stanice, je připraveno napojení přímo do železniční stanice,“ uvedl mluvčí dopravního podniku. Je ale pravda, že nad takovým argumentem teď cestující asi mávnou rukou. Vybudování rychlodráhy na letiště zatím opravdu nedokáže nikdo zaručit.

Absence eskalátorů při cestě z metra na letiště není pro cestující novinkou ani na jiných trasách metra. Například ze stanice Zličín na metru B jezdí autobusová linka 100 a i tady musí lidé s kufry po schodech, pokud nechtějí využít malého výtahu. Letiště Václava Havla tu přesto službu portýra nikdy nenabídlo.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články